تولید نانوخمیر جلوگیری‌کننده از تشکیل بخار شیشه خودرو

16 آبان 1398 ساعت 14:23

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون تولید نانونقره برای جلوگیری از تشکیل بخار آب در شیشه عقب خودروها دست یافته‌اند که علاوه بر تجاری‌سازی این محصول برخی از شرکت‌های فناور درصدد صادرات آن به کشور ترکیه هستند.


تولید ایرانی: خمیرهای رسانا از ترکیب فلزات گرانبهای سنگین چون نقره ساخته شده و در صنایع مختلف به خصوص صنایع الکترونیک بسیار کاربردی هستند. این خمیرها یکی از متداول‌ترین خمیرهای رسانا هستند که در ساخت پنل­‌های خورشیدی و فتوولتائیک، مدارات الکتریکی موبایل و بیسیم‌­ها و همچنین به عنوان مدار گرمکن در وسایل حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی به کار می‌روند.
این ماده یکی از نیازهای اساسی خودروسازان و شیشه‌­سازان خودرو در چاپ مدار گرمکن بر روی شیشه عقب و تولید شیشه‌­های ایمنی خودروها است؛ چرا که در روزهای سرد به دلیل فرایند میعان، بر روی شیشه خودرو، بخار آب موجود در داخل خودرو تبدیل به مایع شده و بر روی شیشه به‌صورت قطرات آب نمایان می‌شود و این امر بر روی دید راننده اثر منفی گذاشته و به تصادف منجر خواهد شد.
در شیشه جلو به دلیل وجود بخاری در قسمت جلوی خودرو این پدیده اتفاق نمی‌افتد و تنها این مشکل در شیشه عقب خودرو اتفاق می‌افتد. استفاده از نانوذرات در ساخت خمیرهای رسانا موجب کاهش مقاومت الکتریکی و در نتیجه افزایش بازده انتقال جریان این مواد می­‌شود.
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در زمینه تولید پودرهای نانو سایز و میکرو سایز فلزات گرانبها و تولید خمیر نقره رسانا آغاز کرد و در حال حاضر این شرکت تنها تولیدکننده خمیر نقره رسانا در ایران است که در شیشه عقب خودروها جهت گرمکن عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اعمال این خمیر به شیشه موجب هدایت الکتریکی و کاهش مقاومت شیشه در برابر الکتریسیته می‌شود و این امر منجر به بهبود عملکرد گرمکن شیشه عقب خودرو می‌شود. مقاومت به سایش و خراش مکانیکی و کاهش مقاومت عبور جریان از خواصی است که با افزودن این خمیر به شیشه عقب خودرو ایجاد می‌شود.
در حال حاضر این محصول دانش‌بنیان از سوی ۸ شرکت‌ شیشه‌سازی کاربردی شده است، به گونه‌ای که در سال گذشته دو تن خمیر نقره به مشتریان تحویل داده‌ شد و این در حالی است که ظرفیت این شرکت دانش‌بنیان در سال سه تن است.
در خمیر نقره تهیه شده با پودر نانوساختار، به علت ساختار نانومتری، امکان چاپ با شابلون در خطوط با عرض میکرونی و ارتفاع میکرونی دقیق امکان‌پذیر است. در این خمیر خطوط چاپ شده لبه‌های صاف و یکنواختی را به‌وجود می‌آورند که در چاپ مدارهای خیلی دقیق کاربرد دارد. تولید پودر نقره نانوساختار دارای سطح ویژه بالا و خلوص فوق‌العاده و اندازه ذرات کروی تقریبا یکنواخت است. این پودر به‌عنوان پیش‌ماده ساخت خمیر هادی جریان، گریس‌های انتقال جریان، رنگ‌های پوششی شیلد الکترومغناطیسی و چسب‌های هادی جریان کاربرد دارد.
خمیر نقره هادی نانوساختار، خمیر هدایت‌کننده جریان الکتریسیته با کمترین مقاومت انتقال الکتریسیته است. مواد تشکیل‌دهنده این خمیر شامل پودر "نقره نانوساختار"، "ترکیب‌های شیشه‌ای با سایز زیرمیکرون"، "مواد آلی" به‌عنوان بایندر و افزودنی‌های اصلاح‌کننده است.
محققان این شرکت در حال حاضر برای توسعه بازار، به دنبال جذب مشتریانی ازخارج از کشور هستند؛ از این رو رایزنی‌هایی با یک شرکت از کشور ترکیه انجام داده و امیدوارند به‌زودی سفارش از سوی این مشتری ثبت شود.
 


کد مطلب: 14883

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/14883/تولید-نانوخمیر-جلوگیری-کننده-تشکیل-بخار-شیشه-خودرو

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com