جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۳

بررسی ترمیم سبد معیشت در دستور کار

جلسه کمیته دستمزد با دستور کار «ترمیم قدرت خرید کارگران» فردا برگزار خواهد شد.
بررسی ترمیم سبد معیشت در دستور کار
توليد ايرانی: فردا 13 آبان ماه 98 کمیته دستمزد با دستور کار ترمیم سبد معیشت کارگران برگزار می شود. 
این کمیته به بررسی معیشت نیروی کار و واقعی کردن میزان دستمزد سالیانه کارگران می‌پردازد. همچنین با تهیه گزارش‌های میدانی و تخصصی به تعیین دستمزد واقعی که سالانه اعلام می‌شود، کمک می‌کنند.
بر اساس این گزارش، دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار هر ساله در ماه‌های پایانی، در جلسات شورای عالی کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و در روزهای پایانی اسفند حداقل دستمزد سال آینده نهایی می‌شود.
طبق ماده 41 قانون کار، حداقل مزد کارگران باید با در نظر گرفتن «درصد تورم اعلامی» و «تأمین زندگی یک خانواده» تعیین شود. این جلسه با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار خواهد شد.
* بررسی عدد سبد معیشت کارگران در جلسه کمیته مزد
علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره عدد و رقم سبد معیشت کارگران گفت:  عدد سبد معیشت کارگران باید به صورت سه جانبه بررسی و دوباره اعلام شود. بررسی ها در بحث مسکن و سبد معیشت حاکی از تورم افسار گسیخته است. آخرین بررسی های گروه کارگری نشان می دهد که مجدداً ارزش حداقل دستمزد کارگران در مقابل هزینه ها سقوط کرده است و به محدوده 30 تا 35 درصد رسیده است. هزینه های زندگی بیشتر از 5 میلیون تومان است. در حال حاضر35درصد از هزینه های زندگی با حداقل دستمزد تأمین می شود در بقیه موارد کسری وجود دارد.
 نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت:غفلت از موضوع و تبعات اجتماعی کاهش قدرت خرید کارگران و افزایش هزینه‌های زندگی موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر در آینده خواهد شد.
 
کد مطلب: 14725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *