جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۹

تولید تجهیزات کوچک نیروگاهی با پرینتر سه بعدی

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی گفت: مهندسان و کارکنان نیروگاه شهیدرجایی با تأمین قطعات مورد نیاز برای ساخت یک پرینتر سه بعدی، آن را طراحی کرده و ساخته‌اند و با استفاده از این پرینتر سه بعدی، قطعاتی بدون قالب گیری و با مواد پلیمری ساخته می شوند.
تولید تجهیزات کوچک نیروگاهی با پرینتر سه بعدی
توليد ايرانی: علی فرهور، مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران  اظهار داشت: نیروگاه شهیدرجایی 2040 مگاوات قدرت اسمی داشته و 1900 مگاوات قدرت عملی تولید برق در زمستان دارد.
وی افزود: 13 واحد در نیروگاه شهیدرجایی نصب شده که شامل 4 واحد نیروگاه بخار هر کدام با ظرفیت 250 مگاوات و 6 واحد گازی 124 مگاواتی و 3 واحد بخاری سیکل ترکیبی است؛ به عبارتی 4 واحد بخاری با مجموع ظرفیت 1000 مگاوات و 9 واحد در قالب بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت حدود 1000 مگاوات در نیروگاه شهیدرجایی نصب شده است.
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی تصریح کرد: با قدرت منصوبه ای که در این نیروگاه وجود دارد، در طول یکسال با احتساب برنامه‌های تعمیراتی، به طور میانگین می تواند 12 میلیارد کیلووات ساعت تولید کند، در واقع از مجموع حدود 300 میلیارد کیلووات ساعتی که در طول سال در کشور برق تولید می شود، 12 میلیارد کیلووات ساعت سهم نیروگاه شهید رجایی است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سن واحدهای بخاری این نیروگاه به بالای 27 سال رسیده و سن واحدهای نیروگاهی سیکل ترکیبی نیز در بخش واحدهای گازی به بیش از 25 سال و در بخش بخاری نیز به بیش از 19 سال رسیده، میانگین تولید 12 میلیارد کیلووات ساعتی برق توسط نیروگاه شهدرجایی همواره در طول سالها حفظ شده است، که حفظ میانگین تولید با وجود پیری نیروگاه، دستاورد مهمی است.
فرهور با بیان اینکه "توانسته‌ایم راندمان مجموع نیروگاه شهیدرجایی را در حدود 40.5 تا 41 درصد حفظ کنیم"، گفت: در تابستان امسال بهترین مقدار ضریب آمادگی را در طول عمر نیروگاه داشتیم، به طوری که همه واحدهای نیروگاه در تابستان امسال، به طور کامل در مدار بهره برداری بودند؛ فقط یک واحد گازی نیروگاه شهیدرجایی به دلیل مشکلی که برای یکی از یاتاق‌ها رخ داد، چند روزی از مدار بهره برداری خارج بود.
وی افزود: معمولا در واحدهای گازی، از آنجایی که یاتاق 3 در جای نامناسبی قرار دارد و باید برای رسیدن به آن، کل توربین و تجهیزات دمونتاژ شود تا به یاتاق مربوطه برسیم، در حالت عادی انجام اینکار بین 20 تا 25 روز طول می کشد اما از آنجایی که در شرایط پیک تابستان قرار داشتیم و کارکنان نیروگاه می دانستند که این برق در شرایط گرم تابستان چقدر برای مردم حائز اهمیت است، در نتیجه با یک کار بدون وقفه و به صورت شیفت‌های پشت سرهم در شبانه روز کار انجام شد و به مثابه یک دوی امدادی کار انجام گرفت و به جای 20 تا 25 روز، این کار در کمتر از 5 روز انجام شد و واحد دوباره به مدار بازگشت که این اقدام، مورد تقدیر و تشکر شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز قرار گرفت.
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی تصریح کرد: مشابه این اقدام برای این مشکل در این زمان کوتاه، سابقه نداشت؛ حتی در کمپانی های خارجی تراز اول صنعت برق حرارتی نیز چنین اقدامی که در کمتر از 5 روز واحدی با مشکل مشابه را بتوانند به مدار بیاورند، سابقه نداشت و اقدامی بی نظیر بود.
وی ادامه داد: ضریب آمادگی نیروگاه شهیدرجایی در تابستان سال 98 بیش از 99 درصد بود.
فرهور با بیان اینکه "معمولا در طول هر سال بین 13 تا 17 برنامه تعمیراتی را در نیروگاه شهیدرجایی پیاده سازی می کنیم"، گفت: برخی از این برنامه ها تعمیرات اساسی، برخی تعمیرات دوره ای و برخی تعمیرات نیمه اساسی است و در طول 8 ماه از مهرماه تا پایان اردیبهشت‌ماه، مجموعا 500 تا 600 روز واحد، برنامه تعمیراتی داریم.
وی افزود: برنامه تعمیرات اساسی و دوره ای به منظور آمادگی پیک تابستان 99 طبق برنامه در حال پیشروی است؛ اکنون واحد شماره 5 گازی نیروگاه تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته، واحد 4 نیروگاه تا یک ماه آینده تحت تعمیرات اساسی قرار خواهد گرفت، واحد سوم تحت تعمیرات نیمه اساسی قرار خواهد گرفت و در مجموع واحدهای دیگر نیز مورد تعمیرات لازم قرار می گیرند تا قبل از آغاز پیک تابستان 99 همه واحدها تعمیر شده باشند.
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی با اشاره به توجه به رونق تولید و ساخت داخل در این نیروگاه گفت: اولین کاری که در این زمینه انجام شد این بود که نقشه قطعات در داخل نیروگاه تهیه شده و الان بالغ بر 1000 شیت نقشه برای تجهیزات نیروگاه تهیه شده و ما این نقشه ها را با مواد لازم برای تولید قطعات در اختیار سازندگان داخلی قرار می دهیم تا مطابق نقشه‌، بتوانند قطعات مورد نیاز را برای ما بسازند.
وی ادامه داد: خوشبختانه سازندگان داخلی توانسته اند بسیاری از قطعات را به خصوص برای واحدهای گازی برای ما تهیه و ارسال کنند.
فرهور تصریح کرد: با همکاری با برخی سازندگان داخلی که سازنده الکتروموتور هستند توانستیم الکتروموتورهایی که پیش از این از خارج از کشور وارد می شدند را در داخل کشور بسازیم.
وی افزود: الکتروموتورهایی که قدرتی بالای یک مگاوات دارند و از نظر ابعاد بسیار بزرگ هستند، پیش از این از کشورهایی چون آلمان و ژاپن تأمین می شد اما اکنون از سازندگان داخلی تأمین می شود.
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی از طراحی و ساخت پرینترهای سه بعدی در این نیروگاه خبر داد و گفت: مهندسان و کارکنان نیروگاه شهیدرجایی با تأمین قطعات مورد نیاز برای ساخت یک پرینتر سه بعدی، آن را طراحی کرده و ساخته‌اند و با استفاده از این پرینتر سه بعدی، قطعاتی که با مواد پلیمری ساخته می شوند و کوچک هستند که اگر می خواستیم برای تولید آنها قالب گیری کنیم، مقرون به صرفه نبود و هزینه بسیاری به دنبال داشت، بدون قالب گیری، با مواد پلیمری ساخته می شوند.
وی ادامه داد: با استفاده از این پرینترهای سه بعدی، هزینه قالب گیری حذف شده و مدت زمان ساخت قطعات نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
فرهور با بیان اینکه حداقل بیش از 200 تا 300 نوع قطعه را در طول سال در نیروگاه با پرینتر سه بعدی تولید می کنیم، گفت: پرینترهایی که ساخته شده می توانند قطعاتی را به ابعاد 20 سانتیمتر تولید کنند.
وی افزود: روزهای اول بسیاری از افراد باور نداشتند که با استفاده از این پرینترهای سه بعدی، بتوان قطعات کوچک مورد نیاز نیروگاه را تولید کرد، اما همکاران نیروگاه با عشق و انجام یک کار دلی، توانستند این مهم را با سرمایه گذاری اندک به انجام برسانند.
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی خاطرنشان کرد: ساخت پرینتری سه بعدی که بتواند قطعات فلزی را نیز تولید کند در دست مطالعه و بررسی توسط مهندسان و کارکنان نیروگاه شهید رجایی است که اگر این طرح نیز به صورت موفق اجرایی شود، می توانیم بسیاری از قطعات کوچک فلزی را نیز در داخل نیروگاه و با هزینه پایین‌تر تولید کنیم.
 
کد مطلب: 14663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *