پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۲

تولید ناخالص داخلی ایران افزایش می‌یابد

به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، گزارش‌های صندوق بین المللی بر این مهم تایید دارد که اثر تحریم‌ها در حال تخلیه شدن است و تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا می‌کند.
تولید ناخالص داخلی ایران افزایش می‌یابد
به گزارش توليد ايرانی؛ حسین امیری خامکانی روز جمعه در نشست بررسی پتانسیل های توسعه روابط اقتصادی فرامرزی کرمان افزود: به رغم تمام تحریم و فشارها، ما مانند آب و رودخانه مسیر خود را باز می کنیم و اکنون مشاهده می شود اوج فشارهای اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و با همه فشارهای ارزی بر کشور، طبق گزارش صندوق بین المللی پول، ایران هنوز از نظر دوام ذخایر ارزی خود رتبه سوم منطقه را دارد.

وی تصریح کرد: صندوق بین المللی پول تایید کرده از سال آینده شرایط اقتصادی کشور بهتر خواهد شد و صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری از نظر وزنی افزایش و واردات در همین مدت کاهش داشته است.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زیر پا گذاشتن برجام برای برخی شکننده اما برای ما و شما آموزنده بود که وابستگی نقطه ای در دنیا درست نکرده و همه دنیا را به یک جا وصل نکنیم.
وی اظهار داشت: با زیرپا گذاشتن برجام توسط آمریکایی‌ها و تاثیرگذاری در معادلات جهانی نشان داد هیچکدام از کشورهای حاضر در این توافق سهمی در تصمیم گیری کلان ندارند و با یک بدعهدی همه توافقات به هم می خورد.

امیری خامکانی با بیان اینکه از سال آینده شرایط اقتصادی کشور بهتر خواهد شد. افزود: با کمک مردم و مسئولان دست به دست هم داده و جنگ تمام عیار اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و نگذاشتیم اقتصاد کشور زمین گیر شود و رشد تورم مهار شد و صندوق  بین المللی پول تورم کمتری را برای سال آینده ایران پیش بینی کرده است.
وی گفت: انتظار مردم ما از دوستان واقعی همین است که در شرایط سخت همکاری کنند زیرا که دوستان واقعی خود را در شرایط سخت نشان می دهند و شرایط جنگ اقتصادی را فراموش نخواهند کرد و مردم ما از کشورهای دوست، انتظار دارند اجازه ندهند رفتارهای خصمانه یک کشور ثالث آن هم بر خلاف قوانین بین المللی در روابط تلاطم ایجاد کند.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: امروز بیش از همه بخش ها نفت و انرژی مورد نیاز مردم جهان ابزار سیاسی شده و نباید اجازه داد تجارت غیرنفتی نیز دستخوش مسائل سیاسی شود.
وی تاکید کرد: امروز به دیپلماسی فراتر از کمیسیون های اقتصادی مشترک و امضای تفاهم نامه ها نیاز داریم و باید به راهکارهایی برسیم که هزینه های حضور بخش خصوصی ما را کمتر کند یا هزینه اضافه تحمیل نکند.
امیری خامکانی با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کنونی افزود: بعضا تجار و صادرکنندگان ما به ویژه در فشار تحریم ها نیاز به حمایت حقوقی دارند و نباید اجازه داد عده ای سودجو در کشورهای هدف از این فضا استفاده و فعالان ایرانی را متضرر کنند.
وی اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ درصد از صادرات ایران به کشورهای همسایه اطراف است و فاصله کم و اشتراکات فرهنگی منطقه ای تجارت را روان تر و کم هزینه تر می کند و کرمان می تواند معبر و ماخذ صادرات به بسیاری از کشورهای همسایه باشد گرچه صادرکنندگان کرمانی به کشورهای زیادی از جمله همسایگان شمالی و غربی نفوذ کرده اند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امنیت خوب استان کرمان، ظرفیت های تولیدی و کشاورزی و موقعیت ژئوپلتیکی می تواند کرمان را به صادرات پسته، خرما، مرکبات تبدیل کند و در جنوب استان بیش از هر جایی ظرفیت صادرات محصولات گلخانه ای وجود دارد و کشورهای بسیاری از جمله روسیه و کشورهای حاشیه خزر و غیره  مشتری این محصولات هستند.
وی بیان کرد: یکی از اهداف سفر رایزنان و سفیران کشورهای مختلف به استان کرمان آشنایی با ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی این استان است و امیدواریم این سفر زمینه همکاری بیشتر و شرایط بهتر همکاری کشورهای مختلف با بخش خصوصی در استان کرمان باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:همکاری‌های مشترک اقتصادی بسیار موثر و مورد نیاز کشور است و استان کرمان ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی دارد که باید به آن توجه بیشتری شود.
محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به وجود مناطق ویژه اقتصادی در استان کرمان افزود: مناطق ویژه اقتصادی می‌تواند سرمایه‌گذاری را تسهیل کند و از سفرای کشورهای خارجی انتظار داریم روابط اقتصادی را تسهیل کنند.
وی بیان کرد: اوراسیا از کشورهای هدف برقراری روابط اقتصادی ما در استان کرمان و کشور هستند  و کشور چین سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در استان و در حوزه صنایع معدنی انجام داده است که یشنهاد داریم که سرمایه‌گذاران خارجی به کرمان سفر کنند و با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.
نشست بررسی پتانسیل های توسعه روابط اقتصادی فرامرزی با حضور سفرا و رایزنهای اقتصادی ۱۵ کشور جهان،معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، استاندار کرمان، مسئولان و فعالان اقتصادی  در محل هتل پارس کرمان برگزار شد.
کد مطلب: 14646
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *