پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۳

۲۳ هزار تن انار در مه ولات برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات از برداشت ۲۳ هزار تن انار از دو هزار و ۳۰۰ هکتار باغ‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد.
۲۳ هزار تن انار در مه ولات برداشت شد
به گزارش توليد ايرانی؛ رمضانعلی قاسمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه پیش بینی می شود از هر هکتار باغ به طور میانگین ۱۰ تن انار برداشت و روانه بازار مصرف شود افزود: مهمترین رقم انار این شهرستان از نوع اردستانی  است که ۹۰ درصد سطح زیر کشت را شامل می شود و ۱۰ درصد بقیه نیز از ارقام خزر، عقدا، شیشه، کپ و ملس بجستان است. 

وی ادامه داد: انار تولیدی مه ولات از نوع اردستانی، از جمله ارقام صادراتی است که سالیانه علاوه بر مصرف داخلی، بخشی نیز به خارج از کشور از جمله آسیای میانه، کره و ژاپن صادر می شود که از ارزآوری مناسبی نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه مه ولات با در اختیار داشتن دو هزار و ۳۰۰ باغ انار ، یکی از شهرستان‌های بزرگ باغی در خراسان رضوی است که مقام نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در استان را به خود اختصاص داده است افزود: این یاقوت سرخ در فصل برداشت با همه خواص  منحصر به فرد خود مورد بی‌مهری بازاریان قرار گرفته و هزینه بالای تولید، باعث نگرانی تولید کنندگان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: برای جبران نگرانی کشاورزان و باغداران و در راستای ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی، اقداماتی از جمله ایجاد و راه اندازی یک واحد فرآوری رب سس انار با ظرفیت سالیانه  ۳۰۰ تن، احداث انبار نگهداری با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ تن و نیز ایجاد فرصت برای باغداران به منظور عرضه مستقیم محصول تولیدی خود در بازارها و میادین تره بار انجام شده است.
قاسمی به کشاورزان و باغداران توصیه کرد با توجه به کاهش قیمت انار در فصل برداشت، نسبت به ذخیره سازی این محصول و عرضه به بازار در فصل مناسب و به طور مستقیم اقدام کنند.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی مه ولات در سال زراعی امسال در راستای حمایت از باغداران، نسبت به پرداخت تسهیلات بلاعوض برای اجرای سامانه های نوین آبیاری و همچنین تسهیلات یارانه دار برای اجرای طرح‌های هرس و اصلاح باغ، تغذیه و مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه انار، تامین سرمایه در گردش و برگزاری کلاس ها و کارگاه‌های آموزشی ترویجی برای کشاورزان اقدام کرده است.
فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
کد مطلب: 14645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *