شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۳

افزایش ۳۱ درصدی تولید عسل در خراسان شمالی

امسال ۲ هزار و ۹۰۰ تن عسل از زنبورستان‌های خراسان شمالی تولید شد که در مقایسه با سال گذشته ۳۱ درصد افزایش دارد.
افزایش ۳۱ درصدی تولید عسل در خراسان شمالی
به گزارش توليد ايرانی؛ مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار  اظهار داشت: پارسال از سطح زنبورستان‌های این استان یکهزار و ۲۰۰ تن عسل تولید شده بود.

مهدی شکاری در ادامه گفت: براساس سرشماری انجام شده در سال جاری، ۲۰۵ هزار و ۵۸۵ کلنی در زنبورستان‌های این استان وجود دارد.
وی اظهار داشت: بر اساس آمارگیری در سال جاری تعداد یکهزار و ۹۶۵ نفر بهره‌بردار در این استان در حوزه تولید عسل و سایر فراورده های آن فعالیت دارند که یکهزار و ۹۳ نفر نیز به عنوان کارگر در این زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.
وی گفت: در سال جاری از هر کلنی ۱۴ کیلوگرم عسل به دست آمد در حالی که در سال های گذشته به ازای هر کلنی ۱۲.۴ کیلوگرم عسل تولید می شد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث تولید مرغوب عسل در این استان شده است.
شکاری اظهار داشت: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فراورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان برای امسال و سال های آینده است.
وی تنوع گونه های گیاهی، استفاده از شیوه های ارگانیک برای مبارزه با بیماری ها، تولید عسل بدون تغذیه شکر و مدیریت صحیح زنبورستان ها را از عوامل تولید عسل کیفی و مرغوب برشمرد.  
وی افزود: علاوه بر تولید عسل در سال جاری، ۷۶ کیلوگرم ژله رویال، یک کیلوگرم زهر زنبور عسل، ۹ تن گرده گل و ۳۵ تن موم  هم تولید شده است.
مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی گفت: در این راستا دوره های آموزشی برای بهره برداران و کارشناسان برگزار می شود تا با تکنیک و روش های نوین زنبورداری آشنا شوند لذا در صورت تحقق برنامه های مورد نظر ضمن تثبیت اشتغال موجود، افزایش درآمد زنبورداران را در پی خواهد شد.
وی گفت: از مجموع بهره برداران در این حوزه ۶ نفر دارای مدرک دکتری، ۴۸ نفر فوق لیسانس، ۲۵۴ نفر لیسانس، ۱۱۱ نفر فوق دیپلم و ۶۲۸ نفر دیپلم هستند.
وی افزود: همچنین ۴۱۶ نفر نیز دارای مدرک سیکل و ۵۰۰ نفر کم سواد و بی سواد در این حوزه فعال هستند.
خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال ۹۶ از نظر میزان تولید عسل رتبه ۱۳ و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب کرده بود.
شهرستان اسفراین به عنوان قطب تولید عسل در خراسان شمالی است، زنبورداران اسفراین امسال یکهزار  و ۷۰۰ تن عسل از ۱۱۴ هزار کلنی برداشت کردند.
وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند. 
 
کد مطلب: 14589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *