خراسان رضوی چهارمین استان تولیدکننده گردو در ایران است

9 آبان 1398 ساعت 14:25

خراسان رضوی با حدود ۶ هزار هکتار باغ زیر کشت گردو چهارمین تولیدکننده این محصول در کشور است.


به گزارش تولیدایرانی؛ همدان، فارس و کردستان به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم تولید این محصول را در ایران دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز پنجشنبه به خبرنگار گفت: چهار هزار و ۷۰۰ هکتار باغ بارور و ۹۵۰ هکتار باغ غیربارور گردو در این استان وجود دارد.
سیدهاشم نقیبی افزود: پارسال هشت هزار و ۳۰۰ تن گردو از باغ‌های بارور این استان برداشت شد.

سهم ناچیز در صادرات 
وی حجم صادرات گردو را از خراسان رضوی ناچیز توصیف و بیان کرد: پارسال سه هزار و ۸۰۰ تن محصول گردو به ارزش ۷.۷ میلیون دلار از ایران به دیگر کشورها صادر شد که سهم خراسان رضوی از این حجم صادارت فقط ۴۰۰ کیلوگرم به ارزش چهار هزار و ۲۰۰ دلار بود. 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پراکندگی باغ‌ها، استفاده از ارقام بذری و بومی گردو را موجب سهم پایین این محصول در سبد صادرات محصولات باغی استان دانست و گفت: در شیوه‌های سنتی باغداری محصول‌دهی گردو هشت سال زمان می‌برد اما بکارگیری ارقام جدید گردو و شیوه‌های جدید کشت این محصول زمان باردهی آن را به پنج سال کاهش می‌دهد.

باغ مادری گردو
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر اساس برنامه وزارتی، ایجاد "باغ مادری گردو" را به منظور تولید ارقام اصلاح‌ شده و باکیفیت در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و هم‌اینک این طرح در مراحل نهایی اجرا قرار دارد.
نقیبی گفت: همه ارقام جدید و پیوندی گردو تا پارسال از خارج کشور وارد می‌شد اما با راه‌اندازی و فعالیت "باغ مادری گردو" نسبت به تسهیل در استفاده کشاورزان و باغداران از گونه‌ها و ارقام جدید این محصول گشایش حاصل می‌شود.
وی افزود: ظرف ۲ سال اخیر ۱۴ هزار پیوندک ارقام جدید گردو بین باغداران خراسان رضوی توزیع شده است. افزایش تعداد پیوندک ارقام جدید گردو نیز در صورت استقبال کشاورزان میسر است.

حجم برداشت
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حجم کنونی برداشت گردو را از هر هکتار باغ در این استان ۱.۵ تن اعلام و بیان کرد: با تغییر ارقام گردو و اجرای "سرشاخه‌کاری" درختان این حجم تا ۲ برابر قابل افزایش خواهد بود.
"سرشاخه‌کاری" در باغ‌های گردو با استفاده از ارقام تجاری که عملکرد بالایی دارند و در برابر تنش‌های اقلیمی نسبت به ارقام بذری مقاومتر هستند به منظور جلوگیری از خسارت سرما و ارتقای سطح اقتصادی باغ‌های گردو اجرا می‌شود.
۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

گردوی ایران در جهان 
گرچه مساحت باغ‌های گردو در ایران حدود ۱۶۰ هزار هکتار و تولید سالانه آن حدود ۳۰۰ هزار تن است اما این باغ‌ها اغلب بذری هستند و به همین خاطر عملکرد تولید محصول گردو در کشور  نسبت به میانگین جهانی کمتر است.
در جهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باغ گردو با تولید سالانه سه میلیون تن محصول وجود دارد. بر این اساس ایران از نظر سطح زیرکشت گردو مقام دوم و از نظر تولید آن مقام سوم جهان را در اختیار دارد.
چین با ۴۲۵ هزار هکتار باغ و تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن گردو رتبه نخست جهانی سطح زیرکشت و تولید این محصول را دارد. آمریکا نیز با ۱۱۰ هزار هکتار باغ گردو مقام سوم سطح زیر کشت این محصول را دارد و با تولید سالانه ۵۱۸ هزار تن گردو دومین تولیدکننده گردو در جهان شناخته می‌شود.
ترکیه، اوکراین و رومانی نیز دیگر کشورهای عمده تولیدکننده گردو در جهان هستند.
مهمترین ارقام گردوی ایران کاغذی، سنگی، سراب، ماکویی، سوزنی، نوک کلاغی، ضیاآبادی، خوشه‌ای، سبزوار، آمیخته خراسان، بافت کرمان، مازندران، داران شهمیرزاد، قزوین، طالقان، خوانسار، تسوج همدان، وفس و وانشا نام دارند.

غذای مغز
گردو با برخورداری از امگا۳، پروتئین، انواع ویتامین‌های آ، ب۱، ب۲، ب۳ و ث و نیز انواع مواد معدنی شامل نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم و پتاسیم ماده مغذی نیرومندی است که به همین خاطر "غذای مغز" نامیده می‌شود.
مصرف روزانه چهار عدد مغز گردو موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ شده و یک چهارم فنجان آن حدود ۹۰ درصد نیاز روزانه بدن را به این چربی ضروری تامین می‌کند. بر همین اساس موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده برای سلامت قلب روزانه ۳۰ گرم گردو مصرف شود.
کمک به سلامت قلب، افزایش کلسترول خوب، کاهش کلسترول بد، افزایش قابلیت ارتجاعی رگها، جلوگیری از ورم مفاصل، کمک به درمان بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازی، جلوگیری از لخته شدن خون و تنظیم سوخت و ساز بدن از خواص شناخته شده گردو است.


کد مطلب: 14582

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/14582/خراسان-رضوی-چهارمین-استان-تولیدکننده-گردو-ایران

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com