جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۳

تولید سالیانه ۱۵ تُن سماق خشک در استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالیانه ۱۵ تُن سماق خشک در عرصه‌های منابع طبیعی استان قزوین تولید می‌شود.
تولید سالیانه ۱۵ تُن سماق خشک در استان قزوین
به گزارش توليد ايرانی؛ علی اکبری با اعلام تولید سالیانه ۱۵ تُن سماق خشک در عرصه‌های منابع طبیعی استان اظهار کرد: این میزان سماق از ۳۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت می‌شود.

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و افزود: پراکنش این محصول در سطح استان در اراضی دشت تا مناطق کوهپایه‌ای است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به خواص ویژه سماق در مسائل تغذیه‌ای و افزایش قیمت و همچنین ویژگی‌های فیزیولوژیکی این گیاه به کم بودن نیاز آبی و همچنین کم بودن آفات و بیماری‌های خسارت زا تمایل بهره‌برداران را به‌منظور توسعه کشت این محصول بیشتر کرده است.

اکبری با اشاره به اینکه درختچه سماق دارای گلبرگ سفید تا قهوه‌ای و میوه آن ارغوانی است که ارتفاع آن تا سه متر هم می‌رسد، تصریح کرد: در راستای طرح حمایت از گیاهان دارویی و کمک به بهره‌برداران، از اعتبارات تبصره‌ای و یارانه‌ای بلاعوض کمک‌های برای توسعه این محصول انجام می‌شود؛ همچنین سماق دارای املاح معدنی همچون آلومینیوم، کلسیم، مس، آهن، پتاسیم و منیزیم است.
وی؛ اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب‌ها را از مهم‌ترین مزایای کشت این محصول برشمرد و گفت: گیاه سماق دارای نیاز آبی بسیار کمی بوده به همین منظور در اراضی کم آب قابل توسعه است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بابیان اینکه؛ میوه و دانه سماق دارای اثرات بسیار خوبی در بدن انسان دارد عنوان کرد: بهبود زخم، بند آورنده خون، کاهش کلسترول و آنتی‌اکسیدان، ضد مالاریا و ضد دیابت از کاربردهای این گیاه در بخش پزشکی است.
کد مطلب: 14575
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *