يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۶

دولت اشتباه کرد که بدون اطلاع ارکان نظام FATF را امضا کرد

قاسمی با اشاره به سابقه آمریکا در برجام که بالاترین سطح معاهده بین‌المللی ایران و غرب بود، گفت: وقتی آمریکا از برجام که در بالاترین سطح معاهده بین‌المللی بود، به راحتی خارج شد، آیا می توان FATF را پذیرفت و امیدوار بود که آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل می‌کنند؟
دولت اشتباه کرد که بدون اطلاع ارکان نظام FATF را امضا کرد
توليد ايرانی:«سیامک قاسمی» کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اقدام ضد امنیت ملی و مخاطره آمیزه دولت برای سرنوشت کشور در حوزه تصویب و اجرای لوایح FATF اظهار داشت: موضوع FATF چند زیر مجموعه از جمله CFT و پالرمو دارد؛ در واقع یک چالش ماهیتی با نظام جمهوری اسلامی دارد. اولا یکی از اشتباهاتی که دولت داشت این بود که بدون اطلاع ارکان نظام مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی FATF را امضا کرده و بهانه به دست دشمن داده است.

چرا دولت روحانی به دولت محرمانه ها معروف است؟
وی تصریح کرد: در واقع دولت آقای روحانی به دولت محرمانه ها معروف شده است، زیرا سند ۲۰۳۰ و FATF محرمانه امضا شد. مشکل دولت با FATF دوچندان است زیرا پاستورنشینان ۳۸ بند از ۴۲ بند آن را اجرا کرده‌‌اند؛ یعنی قوه مجریه بدون اطلاع ارکان نظام هم آنرا امضا و هم اجرا کرده است. در تاریخ چهل ساله انقلاب چنین کاری بی سابقه است.
قاسمی افزود: گره ای که FATF دارد و  بین شورای نگهبان، نمایندگان مجلس و مجمع رد و بدل می شود، مربوط به همین موضوع است. پذیرشش اف ای تی اف به این‌مفهوم است که گردش مالی یک کشور با جمعیت ۸۳ میلیون و  هفت هزار سال سابقه تمدن، به راحتی زیر نظر امریکا، اسراییل، انگلیس، فرانسه و آلمان می افتد و تردیدی وجود ندارد که دشمنان ما می توانند گردش مالی کشور ما را رصد کنند. 
وی تاکید کرد: اگر FATF را کاملا بپذیریم یعنی سه چهار بند باقی مانده را نیز اجرایی کنیم، در حقیقت، مجوز پایش مالی به امریکا را داده ایم.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت مدعی است که عدم اجرای FATF باعث نابودی برجام می شود، بیان داشت: بزرگترین دفاع و توجیهی که هم دولتی ها و هم برخی از نمایندگانی که در لیست امید مجلس حضور دارند این است که ما با پذیرش FATF این بهانه را از دشمن بگیریم زیرا آن ها اجرای ۱۱ بند برجام را به پذیرفتن FATF مشروط کرده اند مخصوصا CFT و مراودات بانکی.
 
بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم ۳۲ معاهده پذیرفته شده است
قاسمی اشاره کرد: از بهمن ۵۷ تا خرداد ۹۶، حدودا ۴۵ معاهده بین‌المللی پذیرفته شده است که تا قبل از شروع دولت یازدهم، دولت های قبل از روحانی کلا ۱۳ معاهده را پذیرفته اند؛ بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم ۳۲ معاهده پذیرفته شده است که این آمار نگران کننده ای است.
 
وی با تاکید بر این موضوع که پذیرش بدون مبنای معاهدات بین المللی نگران کننده است، بیان داشت: پذیرش این ۳۲ معاهده فاجعه است؛ فرض بر اینکه ما FATF را بپذیریم، حال چه ضمانتی وجود دارد که آمریکا و اروپا دبه نکنند؟ 
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا تضمین می دهد که با پذیرش FATF توسط ایران به تعهدات ۱۱ گانه خود در برجام عمل خواهد کرد؟" گفت: پذیرش FATF هیچ ضمانتی ندارد؛ در این جا هم نماینده ها و هم دولتی ها سکوت خواهند کرد و کسی پیدا نخواهد شد که بگوید من ضمانت می دهم‌ که با پذیرش FATF همه چیز درست می شود.
قاسمی با اشاره به سابقه آمریکا در برجام که بالاترین سطح معاهده بین‌المللی ایران و غرب بود، گفت:  وقتی آمریکا از برجام که در بالاترین سطح معاهده بین‌المللی بود، به راحتی خارج شد، آیا می توان  FATF را پذیرفت و امیدوار بود که آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل می کنند؟
وی با تاکید بر اینکه پذیرش FATF یک ریسک بزرگ است، بیان داشت: واقعا درصد سود پذیرش FATF  توسط  ایران ۲۰ به ۸۰ است، اگر هم احتمال سودی در پذیرش برجام باشد، قطعا به ۲۰ درصد نمی رسد.
 
ماهیت FATF در پشت صحنه کاملا تاریک است/ FATF دام جدیدی است که برای ایران پهن کرده اند
 
این کارشناس اقتصادی افزود: کدام عاقلی می پذیرد حتی یک قاشق از غذایی که ۸۰ درصد آن مسموم است، بخورد. زمانی که ماهیت FATF در پشت صحنه کاملا تاریک است، آدمی که بارها از امریکا و اروپا گزیده شده است، دیگر نمی آید در دام دیگری بیافتد.
قاسمی با تاکید بر اینکه این‌ دام جدیدی است که برای ایران پهن کرده اند، گفت: آمریکایی ها و اروپایی ها میخواهند بهانه ای داشته باشند تا به تعهداتشان عمل نکنند و امتیازات بیشتری از ایران بگیرند و حقیقتا این‌ بازی برای  آن ها برد برد است.
وی ادامه داد: اگر ایران FATF را بپذیرد، آن ها برده اند زیرا به آنها مجوز نظارت بر گردش مالی کشور را داده ایم و طبیعتا با این مجوز می توانند به راحتی تمام اطلاعات اقتصادی کشور را داشته باشند. اگر آمریکایی ها و اروپایی ها مبادی و اطلاعات اقتصادی کشور را داشته باشند آن‌وقت می دانند که باید به کجا شلیک کنند. اگر هم ایران FATF را نپذیرد آمریکا و اروپا به تعهدات شان عمل نخواهند کرد.
 
نماینده و مذاکره کننده دیپلماسی کشورمان نباید از آمریکا بترسد/ نگاه دولت به اقتصاد لیبرالی است/ دولتمردان فکر می کنند با مذاکره می توانند همه مسائل را حل کنند 
وی گفت: با توجه به این که طرف غربی به تعهداتش عمل نمی کند بهتر است دولت FATF را نپذیرد، تا مجوز دسترسی به اطلاعات مالی کشور را به آن ها ندهد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: آمریکا تمامی محور مقاومت را تروریست میخواند اما جبهه النصره، طالبان و سازمان مجاهدین خلق را که ۱۷ هزار نفر را به شهادت رسانده اند را تروریست نمیداند.وی به اظهارات ظریف در دانشگاه تهران مبنی بر اینکه آمریکا می تواند با یک‌ بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد اشاره کرد و گفت: کسی که قرار است از طریق سیاست خارجی از حق ۸۲ میلیون ایرانی دفاع کند نباید از آمریکا بترسد.
 
قاسمی در پایان گفت: ما با دولتی مواجه هستیم که اولا ۵۰ درصد آن اشرافی، تاجر و صاحب ثروت های بسیار کلان هستند که اصلا درد جامعه را احساس نمی کنند و نگاه اقتصادی شان کاملا لیبرالی است و نگاهشان به مشکلات کشور این‌گونه است که فقط با مذاکره مشکلات کشور حل شود که این از اساس مورد اشکال است، زیرا دین، انقلاب، قانون اساسی و تفکر شیعه به دو راهبرد معتقد است، راهبرد مبارزه و مذاکره؛ هر دوی این راهبردها باید باشد اگر گروه و جریان و یا فردی آمد و گفت مشکلات فقط با مذاکره حل می شود، قطعا بدون تردید انحراف است و نتیجه بخش نیست.
 
کد مطلب: 14571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *