شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
۰
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۳

تولید هفت هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان

از ابتدای آغاز مرحله دوم برداشت میگوی پرورشی در هرمزگان (مردادماه) تا پایان مهرماه ، هفت هزار تن از این آبزی از نوع وانامی از مزارع استان برداشت شده است.
تولید هفت هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان
توليد ايرانی:هرمزگان محور پرورش میگو در منطقه جنوب کشور است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی تا سال ۱۴۰۰ در این منطقه هدف گذاری شده است.
صنعت شیلات و آبزیان به عنوان قدیمی‌ترین منبع درآمدی ساحل نشینان جنوب از جمله هرمزگان است که حمایت دولت تدبیر و امید از این صنعت ، باعث افزایش چند برابری تولید در این بخش شده که در صورت استمرار می‌تواند به اصلی‌ترین محور توسعه این استان تبدیل شود.
براساس اطلاعات اعلام شده از سوی شیلات هرمزگان ، هم اکنون نزدیک به ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد فعالیت پرورش میگو در نوار ساحلی استان شناسایی شده که در ۲ دهه گذشته تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده و کار واگذاری ۲۰ هزار هکتار آن نیز به متقاضیان دارای شرایط لازم از سه سال قبل آغاز شده که در قالب سایت‌های پرورش میگو ادامه دارد.

هم اکنون هرمزگان حائز رتبه نخست تولید میگوی پرورشی در کشور است.
برداشت میگوی پرورشی در هرمزگان در دو مرحله انجام می شود که مرحله اول آن از اواخر اسفندماه آغاز و تا خرداد سال آینده ادامه دارد و مرحله دوم نیز از مردادماه آغاز و اواخر آذرماه پایان می‌یابد.
رییس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان گفت: میزان میگوی پرورشی برداشت شده در استان در مرحله دوم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.
علی اکبر مجازدر جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۸۰ درصد میگوی پرورشی هرمزگان به کشورهای همسایه و اروپا صادر می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم تا پایان فصل برداشت، بیش از ۲۵ هزار تن میگوی پرورشی از مزارع هرمزگان برداشت شود.
وی سطح زیر کشت میگوی پرورشی در هرمزگان در سالجاری را پنج هزار و ۴۳۱ تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.
مجاز با اشاره به ظرفیت‌های ویژه هرمزگان برای تولید میگوی پرورشی، گفت:هرمزگان تنها استانی است که سالانه ۲ بار در آن کار پرورش و برداشت میگو و همچنین تولید لارو میگو انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: میگوی پرورشی در مزارع هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال ۸۸ به صورت آزمایشی در سطح ۲۰ هکتار آغاز شده که تاکنون نتایج مطلوبی داشته است.
رییس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان کاهش هزینه‌های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد کمتر را از جمله مهمترین ویژگی‌های میگوی وانامی عنوان کرد.
 
کد مطلب: 14497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *