جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۲۴

هرمزگان بر مدار تولید و صادرات

با وجود تحریم ظالمانه آمریکا ضد ملت ایران، رزمندگان حوزه اقتصادی برای رونق تولید و گرم نگه‌داشتن این سنگر هم‌چنان در استان هرمزگان با قدرت به تولید و صادرات ادامه می‌دهند.
هرمزگان بر مدار تولید و صادرات
به گزارش توليد ايرانی؛ مهم‌ترین پیشران رونق تولید، حمایت از تولیدات داخلی و توسعه صادرات است اما صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به بسیاری از کشورهای دنیا نشانه خوبی از نمایش قدرت ایران در منطقه است.
همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال رونق تولید نامیده در حوزه‌های مختلف صنعتی ازجمله در بخش انرژی، چرخ تولید در هرمزگان در حرکت شتابان بوده و می‌رود که با تولید و صادرات نسبت به سال‌های گذشته رکورد بالایی را بکشند و ضمن دلگرمی به مردم ایران در بازارهای جهانی جایگاه خود را حفظ کند.
صنعت پالایش و تولید انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور هنگامی در کنار سرمایه انسانی متخصص، خلاق و دیدگاهی همراه با نوآوری زمینه ساز رشد، بالندگی، توسعه صنعتی و ایجادکننده اقتصادی پویا و تولید محور است.
صنعت نفت در این استان نیز با ایجاد ۶ پالایشگاه نفت و ۳ پالایشگاه گاز پررونق و پرمشتری بوده باید سایر صنایع اعم از صنایع بزرگ و کوچک هم با حمایت و تامین نیازهای اولیه سرپا نگه داشته تا به شعار رونق تولید با هدف صادرات جامعه عمل بپوشانند.

صادرات۱۰۰ میلیون دلاری فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه خلیج‌فارس
پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در ضلع غربی پالایشگاه بندرعباس ساخته شده و ظرفیت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی است که در قالب سه مرحله ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در نظر گرفته شده است.
گام اول و دوم این پالایشگاه در سال ۹۶ و گام سوم در سال ۹۷ برداشته شد که با ایجاد گام سوم، می توان این پالایشگاه را معادل با تمامی پالایشگاه های ایران دانست.
بنزین، نفت سفید، گازوئیل و بنزین هواپیما از تولیدات این پالایشگاه است.
دومین آبگیر بزرگ ایران در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس احداث شده است؛ با دانش فنی و توان متخصصان داخلی امروز تامین آب پالایشگاه از طریق دریا صورت می‌پذیرد و آبگیری از دریا به مساحت ۳ هکتار و به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در ساعت از طریق دو خط لوله ۸۸ اینچی به طول ۶ کیلومتر انجام می‌شود.
خودکفایی در تامین برق مورد نیاز به وسیله‌ هفت دستگاه توربین گازی و دو دستگاه توربین بخار و برق پشتیبان از طریق برق سراسری با دیماند ۲۵ مگاوات ساعت نیز یکی دیگر از رکوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به شمار می‌رود.
محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس معتقد است: موقعیت مکانی این پالایشگاه و تولید محصولات با ارزش افزوده بالای آن، شرایطی را ایجاد کرده است که محصولات این پالایشگاه متقاضی زیادی در داخل و خارج از کشور داشته باشد و در صورتی که بتوانیم نقشه راه منسجم و درستی را ترسیم و پیاده کنیم، می‌توانیم در بازاریابی محصولات موفق باشیم.
از طرفی موقعیت مکانی این پالایشگاه موجب شده است هزینه حمل‌ونقل که یکی از مسائل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده محصول است، حذف شود و کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و... متمایل به خرید این محصولات باشند و با افزایش تولید بنزین در این پالایشگاه، کشورمان می‌تواند بر قیمت بنزین در منطقه تاثیرگذار باشد و از این حیث پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگی برنده در صنعت نفت کشور محسوب می‌شود که قدرت دیپلماسی انرژی کشور را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

اهمیت تولید و صادرات در این پالایشگاه به اندازه‌ای برای اقتداراقتصادی کشور حیاتی است که معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران سال گذشته مقدار ارزش افزوده ایجاد شده از محل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای کشور را سالانه ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.
به گفته علیرضا صادق‌آبادی، تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و ۳ میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که با راه‌اندازی آن کشورمان را می‌توان جزو صادرکنندگان بالقوه بنزین و یک قطب اثرگذار برای این فرآورده و سایر فرآورده‌های پالایشی در منطقه محسوب کرد.
صادق آبادی ، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تیرماه امسال در گفت‌وگو با ایرنا در بندرعباس با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۴۰۰ هزار میعانات معادل یک پالایشگاه نفت خام با یک میلیون و ۴۰۰ بشکه فرآورده‌ای با ارزش افزوده تولید می‌کند، از این پالایشگاه به عنوان یک پالایشگاه بی نظیر یاد کرد که در دنیا مشابه ندارد.
وی ابرازداشت: در سال ۹۷ که کشور دچار تغییرات شدید نرخ ارز بود ارزش فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بود و اگر این پالایشگاه نبود و ما می‌خواستیم مصرف را از خارج از کشور تأمین کنیم تقاضا برای ارز به وجود می‌آمد و با مشکلات عدیده مواجه می‌شدیم.
صادق آبادی در این رابطه با اشاره به تأثیرات مستقیم پالایشی در کشور، گفت: تولید ۱۲ فاز از پارس جنوبی درحال حاضر وابسته به پالایشگاه ستاره خلیج فارس است بنابراین اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۴۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت نمی‌کرد این ۱۲ فاز پارس جنوبی نمی‌توانستند تولید داشته باشند.
معاون وزیر نفت یادآور شد: بخش بزرگ و مهمی از افزایش ظرفیت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدیون پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.
صادق آبادی در این خصوص ابراز داشت: امروز ایران صاحب پالایشگاهی به نام ستاره خلیج فارس است که معادل یک پالایشگاه نفت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت، فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند.

۱۵ هزار تن نفتای سنگین پالایشگاه نفت ستاره به فروش رفت

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس هفته گذشته در اهمیت مساله صادرات فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در جمع خبرنگاران به صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری فرآورده‌های نفتی از این پالایشگاه نفت در ۷ ماهه امسال اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ نیز افزون بر ۳۰۰ میلیون دلار صادرات فرآورده نفتی از این پالایشگاه انجام شد.
محمدعلی دادور ادامه داد: کشورهای آذربایجان، افغانستان و پاکستان به صورت زمینی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به صورت ترم-تحویل دریایی مقاصد این صادرات هستند.
به گفته وی، مرداد ماه امسال نخستین عرضه‌ بنزین ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌المللی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد و ثابت شد که می‌توان ارزش افزوده‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد.
دادور هم‌چنین به استقبال صادرکنندگان از عرضه‌ فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی اشاره کرد و ابرازداشت: در معاملات یکم آبان افزون بر ۵۰ سفارش خرید با حجم تقاضای افزون بر ۸۰ هزار تن، خواستار نفتای سنگین پالایشگاه ستاره خلیج فارس بودند که ۱۵ هزار تن فرآورده‌ عرضه شده به سرعت به فروش رفت.

نفتای سبک و سنگین نفت بندرعباس و لاوان در رینگ بازار بین‌الملل
در رینگ صادراتی این بورس که چهارشنبه هفته گذشته (یکم آبان)انجام شد، ۲۰ هزار تن بنزین اکتان ۸۷، ۶ هزار تن بنزین اکتان ۹۱ و ۸۰ هزار تن نفت گاز (گازوئیل) متعلق به شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت پالایش نفت بندرعباس و ۱۵ هزار تن نفتای سنگین شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد.
طی این معاملات ۱۶ هزار و ۹۸۲ تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش افزون بر ۶۱۶ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت.
۲۹ مهرماه امسال نیز طی معاملاتی ۴۲ هزار و ۲۷۶ تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت که؛ نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفتند و این نشان از سهم و نقش بالای شرکت‌های نفتی هرمزگان در صادارت بورس انرژی را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، یکی از دستاوردهای افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در سال ۹۷ محقق شد، تبدیل ایران از واردکننده‌ بنزین به صادرکننده‌ بالقوه‌ این کالای استراتژیک بوده است.
دادور ابرازداشت: با آغاز اجرای طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید ۳ مرحله موجود در سال جاری، کشور برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت تبدیل به صادرکننده بنزین شد.
وی اضافه کرد: با تصویب مرحله چهارم پالایشگاه به نام «طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه مرحله موجود» شاهد افزایش روزانه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای پالایش خوراک از ۳۶۰ به ۵۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در ۳ مرحله اولیه خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: این مساله علاوه بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و افزایش تولید فرآورده‌ها، پشتوانه ارزشمندی برای تامین خوراک پتروشیمی‌های کشور نیز به حساب می‌آید.
دادور جلوگیری از خام‌فروشی را ترفندی برای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: در پی صادرات فرآورده‌ها، ارزش افزوده‌ بیشتری ایجاد خواهد شد که موجب ارزآوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود.

استمرار تولید فرآورده‌های نفتی ماموریت اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از پالایشگاه های ده‌گانه نفت کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه در مرداد ماه سال ۷۶ با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
با رفع تنگناهای پالایشی و اعمال تغییرات در واحدهای تقطیر شماره ۱ و ۲ پالایشگاه، ظرفیت پالایشی حدود ۳۸ درصد افزایش یافت و از ۲۳۲ هزار بشکه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسید.
در ادامه اجرای طرح‌های بهینه سازی و بهبود فرآیندی به منظور افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس توسط جوانان این شرکت طرح مبتکرانه افزایش ۳۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاه بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری و تنها با تزریق مستقیم میعانات گازی و نفت خام سبک میدان نفتی هنگام به واحدهای تقطیر و کاهش گرانروی و با انجام تغییرات بر روی پارامترهای عملیاتی و فرآیندی اجرا شد.
این طرح افزایش ظرفیت پالایشی از ۳۲۰ هزار بشکه به ۳۵۰ هزار بشکه و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی بخصوص بنزین و گازوییل را به همراه داشت و هم‌اکنون نیز با همین ظرفیت در حال فعالیت است.
هم‌اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه و نفت خام سنگین میدان‌های نفتی کشور است که از جزیره خارک ارسال می‌شود.
با توجه به ظرفیت پالایش و نوع خوراک، شرکت پالایش نفت بندرعباس پالایش حدود ۱۸ درصد نفت خام و متناسب با آن تولید محصولات مورد نیاز کشور را انجام می‌دهد.
شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی است که ۱۸ درصد انرژی و فرآورده‌های نفتی کشور از جمله بنزین، گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و محصولاتی مانند سوخت جت، نفتای سنگین صادراتی، نفت کوره و گوگرد را تولید می‌کند.
طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس که بهمن سال ۹۷ با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید، هدف مهم آن تولید فرآورده‌های نفتی با کیفیت و سوختی پاک بر اساس استانداردهای روز دنیا و هم‌چنین حفظ و صیانت از محیط‌زیست با کاهش انتشار آلاینده‌ها در هوا بوده است.

این طرح در زمینه تکمیل واحدهای عملیاتی این پالایشگاه و خودکفایی کشور با افزایش تولید بنزین و همچنین بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی پالایشگاه بر اساس استانداردهای روز دنیا اجرا شد و در نتیجه این پروژه گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه از حدود ۴۰۰ پی پی ام ۴۰۰ به کمتر از ۱۰پ ی پی ام کاهش و کیفیت آن به استاندارد یور و۵ ارتقا یافت.
برای ساخت این طرح ۳۱۳ میلیون یورو و همچنین ۱۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی، صندوق انرژی و اوراق مشارکت هزینه شده است.
براساس رویکرد شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای حمایت از توان تولیدکنندگان داخلی، تا پایان سال ۹۷ ساخت افزون بر ۴هزار و ۹۰۰ قطعه به تعداد کل ۵۵۲ هزار عدد برای نخستین بار و بدون نقشه اولیه در داخل صورت گرفت که این اقدام مهم خودباوری، انتقال تکنولوژی، جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم را به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس مردادماه امسال در این راستا در گفت‌و گو با ایرنا ابرازداشت: با این شرکت ۱۸ درصد فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را با استفاده از بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تجهیز مرتبط با صنایع پالایش نفت تامین می‌کند.
هاشم نامور افزود: این شرکت در راستای تولید مستمر محصولات نفتی به تامین قطعات یدکی نیاز دارد که با بهره گیری از کارشناسان علوم فنی، مهندسی و بازرگانی نسبت به شناسایی اقلام قابل ساخت از طریق امکانات داخلی شرکت و همچنین بهره‌جویی از توان تولیدی شرکت‌های داخلی اقدام کرده است.

وی تضمین استمرار عملیات تولید فرآورده‌های نفتی را ماموریت اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس دانست و اظهار داشت: در اجرای این ماموریت باید از کاهش خوراک به‌ویژه در شرایط بد آب و هوایی به دلیل نبود امکان پهلودهی کشتی در مبدا و یا مقصد پیشگیری کرد و به همین منظور تامین نفت خام از طریق خط لوله از طرح‌های مهم در دست بررسی و پیگیری پالایشگاه بندرعباس است.
این مسوول ادامه داد: با توجه به تامین بخشی از خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از مسیر کشتی و انتقال دریایی علاوه بر کاهش ریسک‌های عملیاتی ناشی از کمبود نفت خام موجب انعطاف‌پذیری عملیات، کاهش هزینه‌های انتقال نفت خام و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی دریایی می‌شود.
نامور گفت: به طور معمول به ازای پالایش هر ۱۰۰ بشکه نفت خام، بطور متوسط حدود ۵ بشکه آن جهت تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: در پالایشگاه نفت بندرعباس با توجه به طراحی اولیه و اجرای پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در چند سال اخیر، این رقم از ۱۸.۵ بشکه در سال ۱۳۸۵ به ۴۱.۴ بشکه در سال ۱۳۹۵ رسیده است که در نوع خود کم نظیر است.
هرمزگان دومین شرکت گاز سودآور کشور
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان نیز شهریور امسال در یک نشست خبری سهم گاز در سبد انرژی این استان را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد که میانگین کشوری این سهم بین ۶۵تا ۷۰درصد است.
فواد حمزوی اضافه کرد: شرکت گاز هرمزگان در سال ۹۷ حدود ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب و در سال ۹۶ حدود ۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب گاز فروخت و بعد از بوشهر دومین شرکت گاز سودآور کشور است.
وی پیش بینی کرد سال ۹۸ میزان فروش گاز به ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد و اضافه کرد: ۱۳تومان به ازای هر متر مکعب فروش گاز سهم استان است.
هم‌اکنون امکان دسترسی ۲۲هزار و ۵۰۰ خانوار در بندرعباس به گاز شهری فراهم شده که حدود ۱۰درصد از این تعداد برای گرفتن اشتراک اقدام کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان با اعلام این مطلب گفت: گازرسانی به شهر بندرعباس در قالب ۹ فاز تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.
پیگیر اجرای خط انتقال صادرات گاز به عمان هستیم
حمزوی در تشریح فعالیت‌های شرکت هرمزگان سال جاری در حوزه گازرسانی گفت: درحال پیگیری اجرای خط انتقال صادرات گاز به کشور عمان هستیم.
وی در این رابطه ابراز داشت: گازرسانی به باقیمانده شهر قشم و شرق این ستان از جمله میناب، جاسک، سیریک و بشاگرد منوط به اجرایی شدن خط انتقال صادرات گاز به کشور عمان است.

تولید پنج درصد گاز کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم
پالایشگاه گاز سرخون وقشم با تولید روزانه ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۱۲ هزار بشکه مایعات گازی و ۹۰ تن گاز مایع ، پنج درصد گاز کشور را تولید می‌کند.
این پالایشگاه گاز مورد نیاز نیروگاه خلیج فارس ، پالایشگاه نفت ، کارخانه سیمان بندر خمیر ، صنایع فولاد ، آلومینیوم هرمزگان و صنایع مس سرچشمه کرمان را تامین می کند.
گاز طبیعی مورد نیاز تاسیسات این پالایشگاه از ۱۸ حلقه چاه در منطقه سرخون بندرعباس و گورزین قشم تامین می‌شود.
مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم نیز مرداد ماه امسال گفت: اکنون حدود ۹۰ درصد از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری در این پالایشگاه داخلی و بومی سازی شده است.
محمد حسین نوروزی با اشاره به راه‌اندازی و درمدار قرارگرفتن ۳ دستگاه توربین ژنراتور پالایشگاه گاز سرخون و قشم افزود: این قطعات از جمله مهمترین اقلام جهت راه اندازی توربین ژنراتورهای پالایشگاه گاز سرخون و قشم است که توسط متخصصان داخلی در مدت زمان ۲ سال و با هزینه ۲۸ میلیارد ریالی در شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.
وی با بیان اینکه ژنراتورها قلب تپنده هر پالایشگاه هستند که وجود آنان در انجام فعالیت‌های فرآوری و تولید انرژی ضروری است، ابرازداشت: اگر قطعات این توربین ژنراتور در انگلستان کشور سازنده، ساخته و تعمیر می‌شد افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌برد.
به گفته مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم، ساخت قطعات داخلی توربین ژنراتور در داخل حدود ۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته است.
سهم شرکت خطوط لوله نفت در سرعت‌بخشی به توسعه صادرات

گردش چرخ‏های صنعت انتقال نفت کشور در شبکه‏‌ای به گستردگی۱۴هزارکیلومتر در بازوان پرتوان کارکنان تلاشگر «شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران»، به ‏عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‏‌های انتقال مواد نفتی به عنوان ضامن تداوم جریان انرژی و انتقال کلان، پایدار و ایمن نفت‏ خام و فرآورده‏‌های نفتی است.
جابه جایی۱۲۳ میلیارد لیتر مواد نفتی درسال، تامین خوراک ۷ پالایشگاه داخلی و چندین واحد پتروشیمی، سوخت‌رسانی به چندین نیروگاه و انتقال روزانه۴۰۰ میلیون لیتر فرآورده، همسو با خودکفایی در اجرای عظیم‏ترین طرح‌‏های انتقال و تولید۷۰ درصدی قطعات و تجهیزات مورد نیاز، بخشی از افتخارات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است.
منطقه خلیج فارس یکی از مناطق دوازده‌گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال ۹۴ فعالیت خود را در مرکز استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس آغاز کرده است.
این شرکت با بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی نقش بسیار موثری در تامین انرژی کشور به عهده دارد .
در این استان ۳ مرکز انتقال نفت بندرعباس، قطب آباد و مهرآران در راستای ماموریت شرکت به صورت شبانه روز در انتقال حجمی معادل ۳۲۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به استان‌های همجوار نقش اصلی دارند.
این شرکت با بهره‌برداری از ۱۴رشته خطوط لوله۱۰،۱۲،۱۶،۲۰،۲۴ اینچ حدفاصل انبارهای پخش،‌اسکه شهید رجایی، قشم،هنگام و شرکت پالایش نفت بندرعباس ۳۵ و بنزین ۲۰نفت گاز مصرفی کشور را تامین می‌کند و تنها محل صادرات نفت کوره، ‌نفت سبک و سنگین و نفت گاز در کشور است.
انتقال ۵۰ درصد فرآورده نفتی کشور از طریق خطوط لوله منطقه خلیج‌فارس

به تعبیری انتقال فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به استان‌های همجوار، انتقال نفت خام تولیدی شرکت فلات قاره منطقه قشم به پالایشگاه بندرعباس و انتقال فرآورده‌های نفتی وارداتی و صادراتی از طریق خطوط لوله اسکله شهید رجایی از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس است.
خط انتقال فرآورده های نفتی در حوزه خلیج فارس حدود ۲۴۸ کیلومتر است که ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را دارد.
فروردین امسال یک میلیارد و ۶۱ میلیون و ۸۷۴ هزارو ۳۴۹ لیتر انواع فرآورده‌های نفتی از بندرعباس به سمت مبداهای مصرف در مرکز و شمال کشور ارسال شد.
از این مقدار فرآورده‌های ارسالی افزون بر ۸۶۰ میلیون لیتربنزین، ۳۶ میلیون لیتر نفت سفید، ۱۳۴ میلیون لیتر نفت گاز یورو، و حدود ۳۰ میلیون لیترنفت گاز بوده است.
به گفته مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس، ۵۰ درصد فرآورده‌ کشور با خطوط لوله منطقه خلیج‌فارس انتقال می‌یابد.
علیرضا عطار اظهار کرد: خط لوله ۲۶ اینچ فرآورده بندرعباس به رفسنجان که ۳۰۰ کیلومتر آن در محدوده حوزه استحفاظی خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس است، فرآورده‌های بنزین، نفت‌گاز، نفت سفید و نفتای پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس را به سمت مرکز کشور منتقل می‌کند.
وی با اشاره به انتقال ۵۰ درصد فرآورده نفتی کشور از طریق خطوط لوله منطقه خلیج فارس گفت: منطقه خلیج فارس به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع فعالیتی که انجام می‌دهد و نیز همجواری با ۲ پالایشگاه مهم ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس، یکی از مهم‌ترین مناطق خطوط لوله و مخابرات است.
صادرات ۷۱۰ میلیون دلاری منطقه ویژه خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با اشاره به اهمیت چشم اندازهای صادرات در ایجاد ارزش افزوده، اظهارداشت: افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات معدنی و فلزی از منطقه ویژه خلیج‌فارس به ارزش ۷۱۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
به گفته حسن خلج طهرانی، افزون بر ۳.۱ میلیون تن محصولات تولیدی با ورود به بازارهای ایران توانست سهم بسزایی در صنعت کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: این میزان صادرات در مقایسه تولید رول مبارکه با ۲۷۶ میلیون دلار و اسلب فولاد هرمزگان با ۱۷۷ میلیون دلار بیشترین ارزش صادراتی منطقه بوده است.
خلج طهرانی اظهار داشت: در این مدت حدود ۷۲۰ هزار تن اسلب، ۸۲۰ هزار تن آهن اسفنجی توسط فولاد هرمزگان، ۷۲۰ هزار تن آهن اسفنجی از سوی کارخانه فولاد کاوه جنوب، افزون بر ۳۱ هزار تن شمش آلومینیوم و ۳ هزار تن شمش روی تولید شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، صبا فولاد را تنها تولید کننده بریکت گرم ایران دانست و بیان کرد: در شش ماهه ابتدای امسال ۲۳۵ هزار تن از این محصول تولید شده است.
وی ادامه داد: کارخانه‌های فولاد کاوه جنوب ۵۹۵ هزار تن و فولاد جنوب نیز ۹ هزار تن محصول بیلت تولید کرده‌اند.

هرمزگان باید به عنوان الگویی در حوزه صادرات معرفی کرد
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس ۳۰ مهرماه نیز در همایشی به مناسبت روز ملی صادرات اظهارداشت: هرمزگان در سال‌های اخیر شاهد رونق کمی وکیفی صادرات و حوزه تجارت بوده که این نشان از تلاش‌های صورت گرفته وموفقیت در مسیر اصلاح دیگاه حاکم براین حوزه در ا ستان است.
محمدرضا صفا بیان داشت: در مسیر صادرات در ابتدای راه هستیم و معتقدیم با همکاری و افزایش هماهنگی‌ها در بین تمامی عناصر وبخش‌های درگیر اقتصاد از سیاستگذاران گرفته تا مجریان در واحدهای تجاری وتولیدی می‌توان به این مهم دست یافت.
وی ابرازداشت: با همکاری و افزایش هماهنگی‌ با واحدهای تجاری و تولیدی می‌توان در آینده ای نزدیک استان هرمزگان را به عنوان الگویی مطلوب درحوزه توسعه و رشد صادراتی در منطقه معرفی کرد.
و اما؛ هرچند در سال‌های اخیر تاکید بر کاهش تکیه بر فروش محصولات نفتی بوده ولی از آنجایی که باید سهم خود را از بازار جهانی گرفت و نباید جای ایران در این عرصه خالی بماند و به کشور دیگری واگذار شود، لذا صنایع نفتی در استان هرمزگان از این موقعیت برای حفظ این جایگاه تلاش دارند.
امروزه صادرات موضوعی حیاتی است اما باید تلاش کنیم تا کالاها و خدمات چه کالای نفتی و چه غیرنفتی باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای عرضه و رقابت در بازارهای جهانی عرضه شود.
کد مطلب: 14375
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *