دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۸

تولید بیش از ۶ میلیون تن قیر در کشور

ورزشکار گفت: ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان قیر است و بالغ بر ۶ میلیون تن در سال قیر تولید می‌کند.
تولید بیش از ۶ میلیون تن قیر در کشور
توليد ايرانی: محسن ورزشکار رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت قیر کشور که بخش عمده‌ ای از تولید کنندگان و صادر کنندگان قیر هم با آن دست به گریبان هستند، موضوع تعهد ارزی مرتبط با سال ۹۷ و ۹۸ و به تبع آن عدم بازپرداخت ارزش افزوده صادراتی فعالان این صنعت است.
رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران بیان کرد: با توجه به الزام صادرات قیر از طریق بورس کالای ایران و عدم وجود شرایط لازم جهت دریافت ارز از مشتریان از مسیر بورس کالا، کلیه معاملات و تسویه حساب‌ها در بورس کالا بصورت ریالی انجام شده و عملا جزو صادرات ریالی محسوب می‌شود، لیکن متاسفانه تاکنون این موضوع از طریق بانک مرکزی تایید نگردیده و باعث شده بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده پرداختی صادرکنندگان قیر کشور در سازمان امور مالیاتی بلوکه گردد.
ورزشکار افزود: دغدغه و معضل دیگر این صنعت، بحث نحوه قیمت گذاری خوراک ورودی کارخانه‌های تولیدکننده قیر (وکیوم باتوم) است  که بعضا بصورت سلیقه‌ ای از طرف نهاد قیمت گذار با آن برخورد می‌شود و با توجه به شرایط متلاطم قیمت‌های صادراتی فیول، بدون در نظر گرفتن کشش پذیری بازار‌های صادراتی، صرفا منافع پالایشگاه‌ها در قیمت گذاری در نظر گرفته می‌شود.
او بیان کرد:  با توجه به مدیریت میزان عرضه وکیوم از طرف پالایشگاه‌ها و عدم وجود سقف رقابت در بورس کالای ایران، تولیدکنندگان قیر در تامین وکیوم باتوم با چالش‌های جدی مواجه هستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران ادامه داد: هم اکنون کل ظرفیت تولید وکیوم باتوم کشور بالغ بر ۶ میلیون تن است، لیکن تاکنون بیش از ۳۰ میلیون تن پروانه بهره برداری کارخانه تولید قیر صادر گردیده که در شرایط رونق بازار با ورود تقاضا‌های کاذب به بازار، تامین خوراک را برای تولیدکنندگان واقعی این صنعت دشوار کرده است.
ورزشکار تشریح کرد: این صنعت با ظرفیت صادراتی بیش از ۳ میلیون و  ۵۰۰  تن در سال و امکان ارز آوری سالانه بیش از یک میلیارد دلار، در شرایط دشوار اقتصادی این روز‌های کشور، می‌تواند نقش موثری در اقتصاد ایفا کند.
 
کد مطلب: 14319
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *