پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۴

داروی ایرانی، چوب دو سر طلا

برخی شرکت های داروسازی به دلیل قیمت نجومی دارو با تولید تحت لیسانس، سودی چند برابر تولید داخلی به جیب می زنند.
داروی ایرانی، چوب دو سر طلا
توليد ايرانی: «ممنوعیت واردات مشابه داخلی»، «حمایت از تولید داخل»، «حمایت از تولید کننده داخلی» و «رونق تولید» اینها شعار هایی است که اغلب مسئولان از آن دم می زنند، اما جالب است در مواردی ورق بر می گردد و به جای تولیدکننده داخلی همه چیز به نفع واردکننده تمام می شود.
در این شرایط هر کسی باشد می گوید ای کاش من هم واردکننده بودم و این همه سود به جیب من می رفت هر چند برخی تولیدکنندگان ایرانی اعطای سود را به لقایش بخشیده اند و با وجود سود اندک در برابر محصول وارداتی، همچنان در سنگر تولید یکه تازی می کنند.

قیمت گذاری نجومی برای داروی خارجی و تحت لیسانس
بر اساس قانون ششم توسعه اگر تولید داخل با کیفیت دارو یا تجهیزات پزشکی در کشور وجود داشته باشد دارو خارجی که نمونه داخلی دارد، نباید بیش از ۵ یا ۱۰ درصد سهم بازار را داشته باشد اما به نظر می رسد برخی قوانین فقط در روی کاغذ باقی می مانند و همه چیز به نفع واردکننده تمام می شود و سود بزرگ به جیب او می رود چرا که داروی وارداتی قیمتی نجومی دارد.
صنعت داروسازی کشور سالهاست از قیمت گذاری دارو در ایران گلایه دارد و قیمت داروی خارجی به ویژه با افزایش نرخ دلار نجومی است، اما نمونه داخلی با قیمت بسیار کم به فروش می رسد.
 
کد مطلب: 14291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *