شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶

افزایش 36 درصدی واردات روغن پالم در سایه ممنوعیت آن

اغفال مسئولان دولتی از سلامت مردم در ماجرای روغن پالم چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت با این حال به نظر می رسد هیچ کس توانایی مبارزه با واردات این ماده خطرناک را ندارد؛ ماده ای که این روزها از روغن های خوراکی گرفته تا لبنیات از آن استفاده می کنند و وزارت بهداشت هم در قبال این موضوع سکوت کرده است.
افزایش 36 درصدی واردات روغن پالم در سایه ممنوعیت آن
توليد ايرانی:
در شرایطی که طی دو سال گذشته واردات روغن پالم و هشدارهای وزارت بهداشت نسبت به مصرف خوراکی این محصول جنجال های زیادی پیدا کرده بود، با مشخص شدن سرنخ هایی از وارد کننده این محصولات، با توجه به افزایش واردات این محصول در سال جاری، واردات این محصول از سوی دستگاه های نظارتی بایکوت شده است.
اوایل سال 94 بود که جنجالی به نام روغن«پالم» در کشور به راه افتاد؛ در شرایطی که وزارت بهداشت اعلام کرد مصرف خوراکی این محصول مضر بوده و برخی از کارخانه های لبنیاتی برای افزایش چربی شیر و محصولات لبنی خود از این روغن استفاده می کرده اند.
در همان شرایط رسول دیناروند، معاون وقت وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که روغن پالم یکی از روغن‌های گیاهی خوراکی است  که از نظر مرغوبیت نسبت به سایر روغن‌های گیاهی از مرغوبیت کمتری برخوردار است.
وی همچنین گفته بود: این روغن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی ارزانتر است و شبیه روغن‌های جامد است و به دلیل آسیب‌های که به سلامتی می‌زند از قبیل گرفتگی عروق کرونر و حتی بروز برخی سرطان‌ها توصیه می‌شود که این روغن کمتر استفاده شود.
در شرایطی که ایران به تنهایی در سال های گذشته حدود 1.7 درصد از روغن های پالم تولید شده در دنیا را وارد کرده است؛ واردگنندگان از این روغن در شیر و روغن های خوراکی استفاده کرده اند، آمارها نشان می داد 50 درصد از روغن‌های وارداتی به کشور روغن پالم است که در مقایسه با 40 میلیون تن تولید این روغن در سطح جهان ایران حدود 1.7 درصد آن را مصرف می‌کند.
اما روحانی در سفر خود به مالزی نیز اعلام کرده بود که روغن پالم سالم و مشکلی ندارد؛ وی مدعی شده است که نخست‌وزیر مالزی اشاره دارد مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنها نیز خوب است!
رئیس جمهور همچنین اعلام کرد که برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران است. هرچند این سفر هیچگاه صورت نگرفت و واقعیت روغن پالم هیچگاه برای مردم آشکار نشد.
واردات پالم سالانه بیشتر می شود
با گذشت یک سال از انتشار واقعیت مصرف روغن پالم در کشور و ممنوعیت واردات آن، متاسفانه در شرایطی که تعرفه واردات پالم وجود نداشت، در شش ماهه نخست سال 95، واردات این محصول به بالاترین میزان خود طی ده سال گذشته رسید، به طوری که با یک رشد 110درصدی، در شش ماهه نخست سال 95 به 179هزار تن رسید.
با ادامه ممنوعیت واردات این محصول انتظار می رفت واردات پالم در سال 96 کاهش پیدا کند؛ اما بر اساس آمار رسمی منتشرشده در هشت‌ماهه نخست امسال بیش از ۹۷۹ هزار تن انواع روغن خام به ارزش ۸۶۲ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۵۸.۸۷ درصد و ۶۲.۰۳ درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر روغن پالم نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است، چراکه در این بازه زمانی بیش از ۳۳۵ هزار و ۲۹۰ تن روغن پالم به ارزشی بالغ بر ۲۶۷ میلیون و ۶۲۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که این محصول نیز ۲۱.۸۵ درصد از نظر وزنی و ۳۶.۴۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

همه این حجم از واردات در سایه ممنوعیت ورود پالم به کشور صورت گرفته است و آمار و ارقام حاکی از منفعت فرد یا اشخاصی در واردات این محصول بوده چرا که با توجه به ورود وزارت بهداشت به این مساله، همچنان واردات روغن پالم ادامه دارد.
واردات پالم به پایان می رسد؟
واردات روغن پالم از مالزی از زمان حضور حسین فریدون در مالزی به عنوان سفیر ایران در این کشور آغاز و تا کنون ادامه داشته است و در سال های اخیر بهانه مافیای واردات این روغن به کشور برای توجیه افزایش واردات دسترسی به بانک های مالزی بوده است.
برخی از رسانه در روزهای گذشته مدعی شدند که «مهدی.م» یکی از نزدیکان حسین فریدون، برادر رئیس جمهور عامل اصلی واردات بی رویه این روغن است.
اغفال مسئولان دولتی از سلامت مردم در ماجرای روغن پالم چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت با این حال به نظر می رسد هیچ کس توانایی مبارزه با واردات این ماده خطرناک را ندارد؛ ماده ای که این روزها از روغن های خوراکی گرفته تا لبنیات از آن استفاده می کنند و وزارت بهداشت هم در قبال این موضوع سکوت کرده است.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 1428
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *