پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۶

تولید۱۶۰ قلم انواع داروی دامی در استان سمنان

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: استان سمنان با تولید ۱۶۰قلم داروی دامی ، قطب تولید این داروها پس از استان البرز است.
تولید۱۶۰ قلم انواع داروی دامی در استان سمنان
به گزارش توليد ايرانی؛ حمیدرضا حسینی چهارشنبه در آیین تقدیر از دامپزشکان شهرستان شاهرود به مناسبت روز گرامیداشت دامپزشک افزود: از ۲۰۰ داروی دامی توزیعی ۴۰ قلم وارد شده  و ۱۶۰ قلم آن در کشور و استان سمنان تولید می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ میلیون دلار از فروش فرآورده های دارویی ارزآوری شد، تصریح کرد: فرآورده های دارویی و دامی استان به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می شود که این روند امسال نیز ادامه دارد.
حسینی با اشاره به اینکه ۲۴ واحد داروخانه دامپزشکی و ۶ واحد آزمایشگاهی در استان فعال هستند، ادامه داد:۱۳ شرکت پخش دارویی در استان و سراسر کشور داروهای تولیدی را پخش می کنند.  
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۱۵۰ تن در بخش دولتی و ۶۰۰ تن در بخش خصوصی مربوط به اموردام استان فعالیت می کنند.
حسینی از فعالیت ۳۶ مرکز درمان دامی در استان خبر داد و ابراز داشت: ۵۶۰ روستا در استان وجود دارد که روستاییان در طول سال دستکم ۲ مرحله به این مراکز درمانی برای گرفتن خدمت مراجعه می کنند.
به گفته وی نیاز کشور در سال ۹۰۰ هزار تن گوشت است که سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن وارد شده و چنانچه حمایت ها از تولید کنندگان بیشتر شود از خروج ارز جلوگیری شده و اشتغال بیشتری برای جوانان ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه دامپزشکی به عنوان یک دستگاه سلامت محور تلقی می شود، اظهار داشت: دامپزشکی محور توسعه پایدار سلامت و امنیت غذایی است چنانچه تضمین امنیت غذایی وجود نداشته باشد توسعه پایدار در جامعه شکل نخواهد گرفت.
 مدیر کل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: مجموعه دامپزشکی در سه محور مبارزه با بیماری های واگیر دامی، مبارزه با بیماری های مشترک دام و انسان و پایش، نظارت و کنترل بر فرآورده های خام دام خدمت می کند.
سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شهرستان شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: جهاد کشاورزی با زیر مجموعه هایش درگیر حوزه اقتصادی و رزق مردم بوده و یکی از محورهای کلان توسعه در کشوراست.
وی با بیان اینکه در جهان حساسیت خاصی بر سلامت جامعه وجود دارد، افزود: مسئولان برای حل مشکلات به دنبال کوتاه کردن راه ها و مدیریت جهادی بوده تا آزار و اذیتی متوجه تولید کننده نباشد اما وقتی موضوع سلامت جامعه پیش می آید باید سخت گیرانه عمل شود.
حسینی با بیان اینکه دامپزشکان  برای گسترش سلامت در جامعه  فعالیت می کنند، تصریح کرد: ۴۹ درصد بیماری های موجود در دنیا بین انسان و دام مشترک است که این امر نقش یک دامپزشک را برجسته تر از یک پزشک نشان می دهد.
  نماینده شهرستان شاهرود و میامی با اشاره به اینکه دامپزشک نقش پیشگیرانه از انتقال بیماری دام به انسان را بر عهده داشته اما پزشک نقش درمان را دارد،تاکید کرد: اگر یارانه به دامدار، کشاورز و مرغدار داده شود میزان تولید بالا رفته و نیاز به واردات از بین می رود.
حسینی با اشاره به بازار خوب عراق برای تولیدات دامی کشور ، افزود: ایران زمانی ۹۰ درصد لبنیات کشور عراق را تامین می کرد اما در چند سال اخیر این بازار به ۵۰ درصد کاهش یافته است.
در این آیین از پیشکسوتان عرصه دامپزشکی  شهرستان شاهرود تجلیل به عمل آمد.
کد مطلب: 14217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *