جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۳

ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر چابهار برای بارگیری کالا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر بندر چابهار ۸.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا دارد و به دنبال آن هستیم که به سرعت حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی این بندر را فعال کنیم.
ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر چابهار برای بارگیری کالا
به گزارش توليد ايرانی؛ «حسین مدرس خیابانی» روز چهارشنبه در حاشیه شورای توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران گفت: بندر چابهار برنامه توسعه‌ای داشته و به دنبال جلب توجه‌ بازرگانان برای استفاده از این بندر هستیم.
وی ادامه داد: امروز بندر چابهار در کنار سایر بنادر جنوبی مانند خرمشهر و امام خمینی به عنوان بندر استراتژیک شناخته می‌شود و با توسعه این بندر، جهش اقتصادی برای استان سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه تا کنون ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی و ضروری در بندر چابهار تخلیه شده یا برنامه حمل دارد، افزود: با فعال شدن بندر چابهار، هزینه انتقال به مبادی مصرف مانند دامداری و مرغداری کاهش می‌یابد. تاکنون کالاهای نیاز استان های شرقی مثل خراسان رضوی و کرمان از بندر امام خمینی حمل می‌شد. حضور بندر چابهار باعث کاهش هزینه حمل شده و در نهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.
قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به برنامه‌های توسعه این بندر گفت: راه‌اندازی کارخانه فرآوری برنج، احداث کشتارگاه، احداث مخازن تخلیه روغن و آماده‌سازی سیلو و تدارک ناوگان حمل ونقل برای حمل به موقع کالا از جمله این برنامه‌هاست.
وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت و کسری به لحاظ ظرفیت در این بندر وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر بندر چابهار ۸.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا دارد و به دنبال آن هستیم که به سرعت حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی این بندر را فعال کنیم.
مدرس خیابانی معتقد است با توجه به دسترسی این بندر به اقیانوس و همچنین آبخور خوبی که برای کشتی‌ها طراحی شده می‌تواند پذیرای کشتی‌های با ظرفیت بیش از ۸۰ هزار تن باشد.
این مقام مسئول ضمن اشاره به تراکم کالا در بندر امام خمینی گفت: چابهار به ایجاد توازن از لحاظ تخلیه و بارگیری کمک می‌کند.  

اعلام آمادگی ۱۷ سرمایه‌گذار برای حضور در بندر چابهار
وی از سرمایه‌گذاران برای استفاده از این بندر دعوت کرد و افزود: بخشی از این اتفاقات از محل تکلیف به شرکت‌های دولتی است، اما برای تشویق فعالان بخش خصوصی باید مزیت‌های رقابتی ایجاد کنیم. مثلا مزیت‌ها و تخفیفاتی در انبارداری، موضوع ارزش افزوده و هزینه‌های کشتی‌رانی برای کالاهای بندر چابهار در نظر گرفته شده است.
مدرس خیابانی با اشاره به تخفیفات گمرکی بندر چابهار بیان کرد: کمترین تخفیف گمرکی با ۱۰ درصد متعلق به این بندر است که درخواست داده‌ایم این رقم به ۲۵ درصد برسد.
وی در پایان اعلام کرد: در همایشی که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به منظور توسعه بندر چابهار برگزار شد، ۱۷ کشور خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند.




     
کد مطلب: 14215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *