پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸

تشخیص بیماری پارکینسون و آلزایمر با فناوری نانو+عکس

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی با همکاری محققی از فرانسه موفق به ساخت الکترودهایی شده‌اند که می‌تواند تجمع پروتئین‌ها را حتی در غلظت‌های پایین مشخص کند.
تشخیص بیماری پارکینسون و آلزایمر با فناوری نانو+عکس
توليد ايرانی:
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بعد از بیماری آلزایمر، پارکینسون معمول‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید. پارکینسون یک بیماری مزمن و همیشه در حال پیشرفت است. 
دکتر فرشته چکین عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی- در معرفی طرح انجام شده عنوان کرد: پروتئین‌ها، بعد از آب، بیشترین جزء سلولی را تشکیل می‌دهند و عملکرد آن‌ها به طور ثابتی بستگی به واکنش‌های متقابل با سایر مولکول‌ها دارد. پروتئین‌ها در غلظت‌های بالای عوامل دگرگون کننده، رسوب و یا در واقع تجمع می‌دهند.
وی افزود: تجمع پروتئین‌ها و تشکیل آمیلوئیدهای پروتئینی، از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های شایعی مانند دیابت، پارکینسون و آلزایمر هستند. به همین منظور، در این طرح الکترودهایی طراحی شده‌اند که قادر به اندازه‌گیری پروتئین لیزوزیم و تأیید پدیده تجمع لیزوزیم با حد تشخیص پایین باشد.
به گفته این محقق این الکترود، از جنس کربن شیشه‌ای ساخته شده که سطح آن با استفاده از اکسید گرافن کاهش یافته متخلخل اصلاح شده است.
چکین در ادامه به ویژگی‌های ممتاز این الکترود اشاره کرد و گفت: نتایج نشان داده که الکترود اصلاح شده توانایی تشخیص تجمع پروتئین حتی در غلظت‌های خیلی پایین را دارد. کاهش هزینه‌ طراحی الکترود به دلیل استفاده از اکسید گرافن نانومتخلخل ارزان قیمت با قدرت جذب بالای پروتئین و قابلیت استفاده‌ مجدد از آن بعد هر اندازه گیری از دیگر مزایای این الکترود است.
وی تاکید کرد: این نتایج می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های شایع دیابت، پارکینسون و آلزایمر و همچنین در توسعه و طراحی دارو برای مقابله با این بیماری‌ها سودمند باشد.
به گفته‌ چکین، در این طرح بررسی ویژگی‌های اکسید گرافن کاهش یافته متخلخل با استفاده ازدستگاه TEM وتأیید پدیده‌ تجمع لیزوزیم توسط AFM صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تجمع پروتئین‌ها، از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های شایعی مانند پارکینسون، آلزایمر و دیابت هستند. در ساخت این الکترود از اکسید گرافن نانومتخلخل استفاده شده است.
دکتر فرشته چکین- عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی- و محققی از دانشگاه لیل(Lille)فرانسه در این کار همکاری داشته‌اند. نتایج این طرح
در مجله‌ی Electrochimica Acta با ضریب تأثیر ۴/۸۰۳ (جلد ۲۵۴، سال ۲۰۱۷، صفحات ۳۷۵ تا ۳۸۳) منتشر شده است.
کد مطلب: 1417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *