جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۹

حجم ذخایر قابل استحصال نفت بیش از پیش بینی بود

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت گفت: نتایج مطالعات ارزیابی بلوک‌های اکتشافی در سال‌های اخیر نشان داد که حجم ذخایر درجا و ذخایر قابل استحصال نفت در کشور بیش از آنچه برآورد شده، بوده است.
حجم ذخایر قابل استحصال نفت بیش از پیش بینی بود

توليد ايرانی:رضا دهقان،در آیین امضای تفاهم‌نامه «انجام مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک بامداد» گفت: نتایج مطالعات ارزیابی بلوک‌های اکتشافی در سال‌های اخیر حاکی از آن است که حجم ذخایر درجا و ذخایر قابل استحصال نفت در کشور بیش از آنچه برآورد شده، بوده است.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد اکتشاف‌های گاز و ۲۰ درصد اکتشاف‌های نفت در ایران بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است، ادامه داد: اکتشاف‌های سالانه نشان می‌دهد که همچنان ظرفیت اکتشاف در کشور بالاست و انتظار داریم بلوک‌های تعریف‌شده، به ظرفیت حجم ذخایر قابل استحصال ما اضافه کند.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: مطالعات ارزیابی بلوک‌های اکتشافی (MOU) سرمنشاً خیر و برکات زیادی برای صنعت نفت کشور بوده است و باید تلاش کرد گرایش به سمت کارهای مطالعاتی و مشاوره‌ای بیشتر از قبل تداوم داشته باشد.
دهقان در ادامه بر ضرورت توانمندی شرکت‌های ایرانی در شرایط تحریم اشاره و تصریح کرد: ما از بحث محدودیت‌های بین‌المللی استقبال نمی‌کنیم، اما باور داریم که جامعه پیشرو، جامعه‌ای است که باید تهدید را به فرصت تبدیل کند، به همین دلیل توانمندی شرکت‌های داخلی می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری رساند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه شرکت‌های ایرانی در زمینه توسعه، انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های اکتشافی به خودکفایی لازم دست یافته‌اند و می‌توان از دانش فنی، تخصص و تجهیزات این شرکت‌ها نهایت بهره را برد.
دهقان همچنین به مقوله تامین مالی پروژه‌های اکتشافی اشاره و از آن به عنوان یک تخصص یاد کرد و افزود: همان‌طور که برای انجام پروژه‌های مخزنی گروهی از متخصصان با یکدیگر همکاری و همفکری می‌کنند، باید درباره مباحث مالی پروژه‌ها نیز گروهی از متخصصان به این مقوله بپردازند. در این شرایط با اتخاذ تدابیر لازم و اصولی می‌توان از بازارهای بین‌المللی نیز تامین مالی کرد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت مقوله بازاریابی و فروش نفت از سوی شرکت‌های E&P تاکید و تصریح کرد: شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) باید بتوانند در آینده‌ای نزدیک نفت تولیدی خود را به فروش برسانند. این مسئله نیازمند سازوکارهای لازم از سوی این شرکت‌ها است که باید در اسرع وقت برای آن فکری کرد.
دهقان همچنین خواستار تعامل بیشتر شرکت‌های ایرانی برای بهره‌گیری از فرصت‌های پیش رو در صنعت نفت کشور شد.
 
کد مطلب: 14153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *