جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱

۵ فناوری ارزبَر بومی‌سازی شد

رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت با بیان اینکه بدون هیچ تعارف هنوز تحقیق و توسعه و نوآوری در صنایع کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته است، گفت: در حال حاضر ۵ فناوری ارزبر در حوزه‌های معدن و سایر صنایع بومی‌سازی شده است.
۵ فناوری ارزبَر بومی‌سازی شد
توليد ايرانی:حسن آقاکثیری با اشاره به اینکه استفاده از توانمندی داخلی در بسیاری از کشورها در دو حوزه مزیت نسبی و یا مزیت نیمه‌نسبی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: کشورهای پیشرفته با ایجاد شرکت‌های تکنولوژی‌محور استفاده مؤثر را از منابع طبیعی از جمله نفت و گاز دارند تا در ادامه آن بتوانند توسعه بیشتر کشور را به وجود آورند.
وی با اعلام اینکه "باید ایجاد شرکتهای تکنولوژی‌محور در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد"، افزود: در صورت اولویت‌بندی نیازها و مزیت‌های کشور می‌توان با استقرار شرکت‌های تکنولوژی‌محور و به‌همراه استارت‌آپ‌ها به موفقیت‌های زیادی در حوزه تولید کشور دست پیدا کنیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت گفت: بدون هیچ تعارف باید گفت هنوز تحقیق و توسعه و نوآوری در صنایع کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته تا در ادامه آن شبکه زنجیره ارزش تکنولوژی‌محور در کشور شکل بگیرد. امروز چه بخواهیم چه نخواهیم دنیا به‌سمت انقلاب صنعتی چهارم در حال حرکت است و ما باید در این مسیر حرکت مؤثری داشته باشیم.

*رمز تولید پایدار؛ نقش‌آفرینی واحدهای تولیدی در شبکه بین‌المللی است
آقاکثیری با یادآوری اینکه هم‌اکنون در کشورهای مختلف تمام نیازهای صنایع در داخل تولید نمی‌شود، تصریح کرد: با پیشرفت و توسعه فناوری اطلاعات و نیازسنجی کشور می‌توان قدم‌های مؤثری را برای توسعه صنایع کشور به‌کار گرفت. امروز ما به‌سمت تعامل صنایع در سطح بین‌المللی حرکت می‌کنیم و رمز تولید پایدار نیز در کشور ما نقش‌آفرینی واحدهای تولیدی در شبکه بین‌المللی است.
وی با بیان اینکه البته اعمال تحریم‌های بین‌المللی باعث شده تا نقش‌آفرینی واحدهای تولیدی در تأمین نیازهای شبکه‌های بین‌المللی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود اظهار داشت: این موضوع راهکارهای خاص خود را دارد در گام نخست باید با اولویت توسعه و تحقیق و فناوری در صنایع مختلف نخست به انتقال تکنولوژی تمرکز کرده و سپس با جذب تکنولوژی حتی در آینده به اعمال تغییرات نیز در این حوزه بپردازیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت با اشاره به برنامه وزارت صنعت برای رونق تولید و اشتغال در کشور گفت: در این خصوص 34 برنامه در دست بررسی است که به  تحقیق و توسعه فناوری توجه جدی شده است. در حال حاضر برای اجرا شدن این برنامه‌ها 20 فناوری ارزبر مورد شناسایی قرار گرفته و درصددیم تا پایان سال این فناوری‌ها را بومی‌سازی کنیم.

* 5 فن‌آوری ارزبر بومی‌سازی شد
آقاکثیری اضافه کرد: هم‌اکنون 5 فناوری را در حوزه‌های معدن و سایر صنایع بومی‌سازی کرده‌ایم و امیدواریم با تعامل بیشتر دانشگاه و صنایع تا پایان سال مابقی 15 صنایع ارزبر را که فعلاً شناسایی شده است داخلی‌سازی کنیم.
وی راجع به طرح "تاپ" که در وزارت صنعت برای توسعه تحقیق و نوآوری در صنایع تعریف شده اظهار داشت: در این طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار هدفگذاری شده است، بر همین اساس ارتباط دانشگاه و صنایع باید تقویت شود که یکی از اهداف این طرح هم اجرایی شدن همین موضوع است.
رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت با ابراز اینکه در طرح "تاپ" موضوعات مختلفی در حوزه توسعه و نوآوری در صنایع کشور تعریف شده است، تصریح کرد: یکی از این موضوعات بحث دانشجو، استاد و سرباز است. مطالعات نشان می‌دهد هم‌اکنون یک میلیون و 200 هزار دانشجوی ارشد در کشور وجود دارد که آنها درصدد تهیه پایان‌نامه هستند. در این سامانه درصددیم پایان‌نامه این دانشجویان را هدفمند کنیم.

*جزئیات طرح "تاپ" وزارت صنعت برای توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در کشور
آقاکثیری اضافه کرد: به این صورت که نخست با ثبت‌نام بنگاه‌ها در این سامانه مشکلات و نیازمندی‌های آنها اعلام می‌شود و سپس دانشجویان با توجه به رشته خود پایان‌نامه خود را بررسی مشکلات این واحدهای تولیدی و ارائه راهکار تعیین می‌کند.
وی با بیان اینکه سامانه "تاپ" از تیرماه امسال فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است، افزود: هم‌اکنون 850 بنگاه در این سامانه ثبت‌نام و تعاملات خود را با دانشجویان انجام می‌دهند، به این صورت که دانشجو نیز رشته خود را در سامانه ثبت‌نام کرده و در نهایت خروجی پایان‌نامه او حل مشکلات واحدهای تولیدی خواهد شد. جالب اینجاست حتی دانشجو می‌تواند در این واحدها مستقر شده و از نزدیک موضوع را بررسی کند علاوه بر این در بخش استاد نیز با سرکشی به واحدهای تولیدی از نزدیک عملکرد دانشجوی خود را مورد بررسی قرار می‌دهد.
رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت با اعلام اینکه حتی پیش‌بینی شده بسیاری از افرادی که به‌صورت آکادمیک تحصیلات خود را گذرانده و متقاضی تدریس در دانشگاه هستند یک تا دو سال در صنایع مربوطه دوره خود را گذرانده و با نگرشی تجربی‌تر به تدریس خود ادامه دهد، اضافه کرد: نکته جالب این است در سامانه حتی تعریف شده اگر استادان خواستار فرصت مطالعاتی در داخل کشور هستند به هزینه بنگاه‌ها به‌جای رفتن به خارج از کشور فرصت مطالعات خود را درون بنگاه‌ها انجام دهند. جالب اینجاست در این سامانه رزومه استادها نیز بارگذاری می‌شود تا واحدهای تولیدی متناسب با رزومه استاد با آنها تعامل لازم را انجام دهند.

*اخذ 200 سهمیه "سرباز تاپ" از نیروهای مسلح
آقاکثیری همچنین گفت: در بخش "سرباز تاپ" بسیاری از دانشجویان که می‌خواهند دوره سربازی خود را بگذرانند می‌توانند به واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها رفته و ضمن کمک به این واحدها دوره سربازی خود را انجام دهند. برای اجرایی شدن این موضوع تعاملاتی با نیروهای مسلح انجام شده و اخیراً 200 سهمیه برای تحقیق و توسعه بنگاه‌های تولیدی دریافت شده است، به این صورت که دانشجویان به‌صورت سرباز می‌توانند در آن دسته از واحدهای تولیدی که دارای پروانه تحقیق و توسعه و فناوری هستند خدمت وظیفه خود را انجام دهند.
وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید به اینکه "در طرح سامانه "تاپ"ما به‌دنبال توانمندی تولید و اشتغال پایدار هستیم" گفت: وقتی واحد تولیدی نیروی متخصص به‌کار می‌گیرد به‌دنبال آن محصول جدید تولید و ضمن توسعه کار خود اشتغال بیشتری را نیز فراهم می‌کند. به‌اعتقاد من توسعه فناوری اطلاعات امروز از نان شب برای واحدهای تولیدی که متقاضی رقابت در بازار هستند واجب‌تر است. برای نهضت ساخت داخل باید به توسعه فناوری در واحدهای تولیدی توجه کرد در غیر این صورت بنگاه‌ها قادر به رقابت نبوده و از بازار حذف می‌شوند.
 
کد مطلب: 14146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *