جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۸

استفاده از نانومواد شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید لباس و موکت ضد باکتری

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان با تولید نانو مواد و همکاری با شرکت‌های صنعتی توانست محصولات دانش پایه خود را در تولید موکت‌ها و لباس‌های آنتی‌باکتریال کاربردی کند.
استفاده از نانومواد شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید لباس و موکت ضد باکتری
توليد ايرانی: یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان تولید و بهبود انواع مختلف نانومواد به جهت بهره‌وری از خواص گسترده آنها در صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از محصولات تولیدی این شرکت پلیمر ABS یا Acrylonitrile botadiene styrene است. ABS پلیمر نفتی است که دارای درجه ذوب ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و درجه سوختن ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد است و موارد استفاده از این پلیمر در صنایع لوازم خانگی مانند قاب تلویزیون، قطعات داخلی یخچال، بدنه جاروبرقی، بدنه گوشی‌های تلفن‌های ثابت و همراه و در تولید داشبورد و سپر و همچنین در ساخت لوازم پزشکی چون اسپایک ست سرم، ترانسفرست، ریل و قرقره ست سرم کاربرد دارد.
پلی کربنات نیز از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که به سبب مقاومت بالا به ضربه استفاده می‌شود. پلی کربنات پلاستیکی، آمورف و شفاف است که دارای سختی بالا حتی در دماهای زیاد تا ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد و به سبب قابلیت اشتعال‌ناپذیری و مقاومت در برابر رنگ‌پذیری از مواد مانند چای و قهوه و شوینده‌ها بسیار پر کاربرد در صنعت ساختمانی است. 
پوشش‌های آبگریز، نانو ذرات نقره، نانو محلول کلوئید اکسید روی، نانو ذرات آلومینا، نانو ذرات رس، نانو اکسید تیتانیوم و نانو ذرات اکسید روی از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود و این محققان تلاش کردند تا این محصولات در صنایع کاربردی شوند، به گونه‌ای که همکاری این شرکت در صنایع نساجی منجر به تولید لباس‌های زیر آنتی‌باکتریال شده است. این شرکت با تامین نانومواد امکان تولید پارچه‌های آنتی‌باکتریال برای استفاده در لباس‌های زیر را فراهم ‌کرده است.
در قالب این همکاری مشترک، نانومواد آنتی‌باکتریال تولید شد و در اختیار شرکت تولیدکننده لباس‌های زیر قرار گرفت و با استفاده از این نانومواد، لباس‌های زیر بچه‌گانه و مردانه تولید و به بازار عرضه شد.
در سال گذشته با استفاده از این نانومواد بیش از ۴۰ تن پارچه آنتی‌باکتریال تولید شد که از آن‌ها برای تولید لباس‌های زیر مردانه و بچه‌گانه استفاده شده است. این همکاری در حال حاضر ادامه دارد و قرار است حجم تولید در سال جاری افزایش یابد و به میزان ۲۵ تا ۳۰ تن پارچه در ماه برسد.
این شرکت دانش‌بنیان همچنین با همکاری مشترکی با شرکت تولیدکننده حوله بیش از ۱۰ تن حوله‌های آنتی‌باکتریال نانویی را تولید کردند. استفاده از حوله آنتی‌باکتریال می‌تواند راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از اثر مضر باکتری‌ها باشد؛ زیرا حوله‌های آنتی‌باکتریال، جرم‌ها و باکتری‌های درون بافت پارچه را به دام انداخته و آن‌ها را از بین می‌برند.
در یک سال گذشته، همکاری مشترک این شرکت با یکی از شرکت‌های تولیدکننده موکت منجر به تولید موکت‌های آنتی‌باکتریال، ضدآتش و آنتی‌استاتیک با استفاده از فناوری‌نانو شده است.
موکت‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال با استفاده از نانوذرات اکسید روی بوده است. در فاز اول این همکاری ۵۰ کیلوگرم نانومواد و در مرحله دوم فروش ۲۰۰ کیلوگرم از این نانومواد به شرکت تولیدکننده موکت تحویل داده شد.
 
کد مطلب: 14071
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *