واردات 24 هزار تن کره به کشور! + عکس

27 آذر 1396 ساعت 9:55

اگر جلوی وارادات بی رویه و نامناسب گرفته نشود و از آن سو شاهد عدم نظارت و کنترل بر قاچاق کالا نباشیم، نمی توانیم مدل صحیح اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم، با این وجود شاهد هستیم که تنها در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از 23 هزار و 803 کره به کشور به ارزش بیش از 118 میلیون دلار وارد شده است و این یعنی به صدا درآمدن زنگ خطری برای تولیدکنندگان داخلی.


تولیدایرانی:
هر روز که می گذرد شاهد انتشار اخباری مبنی بر واردات کالاهای عجیب و غریبی هستیم که شاید در تخیل هم کسی به آن فکر نکند چه رسد به وارد شدن آن ها به کشور، بوق، دوغ، آب پنیر، سنگ پا، شتر و بسیاری از این قبیل کالاهای غیر ضروری که معلوم نیست چرا و چگونه و با چه تعرفه هایی وارد کشور می شوند.
واردات 24 هزار تن کره به کشور به ارزش بیش از 118 میلیون دلار، تنها در7ماه! 
تنها در هفت ماهه نخست سال جاری طبق جدول ذیل شاهد واردات 23 هزار و 803 تن کره به کشور به ارزش بیش از 118 میلیون دلار به کشور هستیم که شاید به فکر کسی هم نرسد که از کشوری همچون نیوزلند بیش از دو هزار و 638 تن کره وارد ایران شده است.
این تنها واردات رسمی است که از گمرگ ایران به داخل کشور می آید حالا اگر قاچاقچیان کالا را هم به آن اضافه کنیم باید فاتحه تولید داخلی را بخوانیم.
در ابتدای سال جاری با توجه به شعار سال در گفت و گوهایی با مسئولان ارشد کشوری شاهد بودیم که آنان معتقد بودند دولت باید موانع کار و تولید را از سر راه بردارد که بر نمی دارد!
اقتصاددان کشور برای محقق شدن شعار سال تأکید دارند که باید مسئولان دولتی از واردات بی رویه  و بی جا جلوگیری کنند، همچنان که در آن گزارش آمده بود "مسئولان کشوری از نمایندگان گرفته تا از نمایندگان مجلس گرفته تا اساتید دانشگاه ها و اقتصاددانان، بر این نکته تأکید داشتند که با دولتمردان برای تحقق عنوان سال، تنها شعار ندهند و با مبارزه با فساد مالی و اصلاح قانون حمایت از کار، در تولید کشور نقش آفرین شوند."
واردات بی رویه زمینه را برای تشدید رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی فراهم می کند و کم کم تولیدکنندگان داخلی با کمبود نقدینگی و در نهایت از گود رقابت خارج شدن، روبرو می شوند و این گونه ناخواسته بر طبل معضل بیکاری و ورشکستگی کارخانه ها می کوبند.
 
با توجه به اینکه در شبکه اطلاع رسانی راه دانا از قول محمد مهدی بهکیش اقتصاددان حامی دولت آمده است که بیکاری سال ۹۷ تشدید می‎شود، می طلب تا مسئولان امر چاره ای بیاندیشند حال با تنظیم تعرفه های مناسب یا تشدید کنترل و نظارت بر واردات بی رویه.
آن هم اگر برخی وابستگان برخی مسئولان خود در واردات نقشی منفی نداشته باشند تا بر این معضل نیافزایند.
عملیاتی شدن صحیح برنامه های اقتصادی به تولید کمک می کند
«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: در صورتی که تولید در کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات به شکل صحیح عملیاتی شود به طور طبیعی شاخصه های اقتصادی ما به تدریج رو به مثبت شدن پیش خواهد رفت و هم رشد اقتصاد مثبت می شود و جوانان صاحب کار می شوند و هم تورم کاهش پیدا می کند.
وی اظهار کرد: از آن جا که امروز بزرگترین مشکل اقصادی ما مشکل رکود و به دنبال آن بیکاری به صورت گسترده در سراسر کشور است، شاهد بیکاری عمده جوانان و به ویژه جوانان تحصیل کرده هستیم، موضوعی که رهبر انقلاب را به شدت ناراحت کرده است تا جایی که مسئله شرمساری را با مشاهده بیکاری جوانان مطرح می کنند.
 کمبود قانون به شکل عمومی برای تعرفه های وازداتی نداریم
مفتح درباره قوانین موجود درخصوص تعرفه های وارداتی هم گفت: در حال حاضر کمبود قانون به شکل عمومی وجود ندارد اما نیاز است میزان تعیین تعرفه ها به گونه ای بر واردات تعیین شود تا تولیدکنندگان ما متضرر نشوند و اما جایی هم که نیاز به تصویب قانون خاصی باشد مجلس آمادگی لازم برای مصوب کردن قوانین مورد نیاز را دارد.
سکوت و بیخالی مسئولان در برابر واردات بی رویه و قاچاق کالا قابل تأمل است
همچنین پیش از این «امیر خجسته» رئیس مجمع نمایندگان استان همدان گفته بود که می توانستیم تولیدمان را پویا کرده و اشتغال ایجاد کنیم، اما مسئولان نخواستند انجام دهند و به جای آنکه وابستگی ما کمتر شود، بیشتر شده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان همدان درباره این که چگونه می توان اقتصاد مقاومتی را عملی کرد، افزود: باید تولیدمان را بیشتر کرده و جلوی واردات بی رویه و قاچاق کالا که کشور را نابوده کرده است، بگیرم، اما در این راه متأسفانه شاهد سکوت مسئولان هستیم.
خجسته با تأکید بر اینکه باید این موضوع تعیین تکلیف شود، عنوان کرد: باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود و مسئولان استوار در مقابل واردات بی رویه بایستند تا تولید پویا شود، چرا که تولید ما با بیخالی و بی تفاوتی دستگاه های نظارتی و ورود در حال نابود شدن است.
واردات سال به سال در حال افزایش است
وی تصریح کرد: تا زمانی که مسئولان عزم خود را جزم نکنند و برنامه ریزی جامعی نداشته باشند همچنان این مشکل را خواهیم داشت، یعنی آن که تولید ما طبق آمار سال به سال رو به تضعیف است.
قاچاق 3هزار کانتینر در روز فلج کننده تولید داخلی
رئیس مجمع نمایندگان استان همدان گفت: تولید کشور در سال 95 نسبت به سال 94 به شدت کاهش یافته است، زمانی که با سه هزار کانتینر قاچاق در روز روبرو هستیم، این یعنی نابود کردن تولید داخلی و حتی شاهد هستیم که در روز 50 کانتینر لباس از ترکیه وارد کشور می شود، بدان معنی که تمام تولیدات این حوزه در حال نابودی است و زمانی که به قیمت های ارزان در بازار عرضه می کنند تولیدکنندگان ما را نابود می کنند.
خجسته در ادامه افزود: منویات رهبری یعنی آن که مسئولان سه قوه باید عزمشان را جزم کرده و با تمام توان در برابر توطئه های بین المللی برای ورود کالای قاچاق به کشور بایستند و اگر مسئولان بیخیال باشند ما شک می کنیم که خدایی ناکرده عده ای در این قاچاق کالا دست دارند.
به گزارش رودآور؛ کارشناسان معتقد هستند، اگر جلوی وارادات بی رویه و نامناسب گرفته نشود و از آن سو شاهد عدم نظارت و کنترل بر قاچاق کالا نباشیم، نمی توانیم مدل صحیح اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم، امید آن که مسئولان بالادستی نظام بی توجه به هر ملاحظه ای با عوامل و موانع موجود بر سر راه اقتصاد مقاومتی برخورد قاطعی داشته باشند تا شاهد رونق اقتصادی و خروج از رکود در بازارهای مختلف باشیم.
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 1390

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/1390/واردات-24-هزار-تن-کره-کشور-عکس

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com