شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۸

فزونی تولید و نبود بازار برای گوجه‌فرنگی

با وجود تلاش‌های زیاد مسوولان و خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی طی سال جاری، معضل فزونی تولید و نبود بازار همچنان به صورت حل‌نشدنی باقی مانده و تولید زیاد در کنار همراه‌نبودن کارخانه‌های فرآوری مانع نتیجه‌بخش بودن این اقدامات حمایتی شده است.
فزونی تولید و نبود بازار برای گوجه‌فرنگی
به گزارش توليد ايرانی؛  بسیاری از کشاورزان در ابتدای فصل برداشت محصول از قیمت مناسب گوجه فرنگی و تولید خوب این محصول رضایت داشتند و با حساب و کتاب‌هایی، درآمد خود را از این بخش بسیار خوب می‌دانستند تا شاید مرهمی بر زخم‌های آنان باشد. 

اما با گذشت زمان مشخص شد که گوجه فرنگی تولیدی در آذربایجان‌غربی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها و نیاز بازار است و این استان امسال نیز با معضل این محصول جالیزی روبرو می‌باشد.
طبق آمار آذربایجان‌غربی که تا پیش از امسال به عنوان تولیدکننده گوجه در کشور محسوب نمی‌شد، امسال با تولید نزدیک به ۲۰۰ هزار تن یکی از استان‌های تولیدکننده عمده به شمار رفت و برای این میزان تولید، پیش‌بینی لازم صورت نگرفته بود.
نبود پیش‌بینی تا حدی اثرگذار بود که آذربایجان‌غربی در بین هشت استان مشمول خرید حمایتی نیز در سال جاری قرار نداشت و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای اضافه شدن این استان در دستور کار نمی‌دید.
با آغاز فصل برداشت، گوجه فرنگی‌های تولیدی استان جعبه به جعبه در بازار عرضه و نارضایتی کشاورزان، خریداران و توزیع‌کنندگان این محصول نیز روز به روز بیشتر شد.

پیگیری‌های نماینده عالی دولت موجب شد تا آذربایجان غربی جزو استان‌های مشمول خرید حمایتی گوجه فرنگی قرار بگیرد
پس از بررسی وضعیت بازار، استاندار آذربایجان‌غربی وارد کارزار مدیریت این بخش شد و ضمن رایزنی با مدیران وزارت جهاد کشاورزی این استان را در بین استان‌های مشمول خرید حمایت گوجه فرنگی جای داد تا بخشی از مشکل تولید این بخش حل شود.
به نظر می‌رسید که با این تمهید، مشکل بازار گوجه در آذربایجان غربی حل شود که این طور نشد و طبق پیش‌بینی‌ها تنها بخش کمی از بار گوجه فرنگی تولیدی در استان به کارخانه‌های فرآوری رسید و در این میان تنها سه کارخانه در دریافت این محصول همکاری کرد و دیگر کارخانه‌ها از این امر امتناع کردند.
مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان با اشاره به اینکه میزان تولید گوجه فرنگی در کشور حدود ۶ میلیون تن است، گفت: نیاز کشور به این محصول در سال جاری ۲ میلیون تن برآورد شد و بیش از چهار میلیون تن از این محصول مازاد است.

شهریار حیدری افزود: میزان تولید گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی نیز طی فصل جاری ۱۹۰ هزار تن بود که یک سوم آن به صورت تازه‌خوری، یک سوم دیگر به صورت رب مصرف می‌شود ولی همچنان یک سوم دیگر باید از طریق کارخانه‌ها خریداری می‌شد.
وی با اشاره به فعالیت ۱۵ کارخانه در آذربایجان‌غربی برای فرآوری گوجه‌فرنگی، اضافه کرد: از این تعداد تنها سه کارخانه پاکدیس، تاتائو و سیب نوش برای دریافت گوجه‌های تولیدی اعلام آمادگی کردند و تاکنون چهار هزار و ۳۰۰ تن گوجه توسط این کارخانه‌ها خریداری شده است.

وی بیان کرد: حداکثر خرید گوجه فرنگی توسط این سه کارخانه به حدود ۱۰ هزار تن خواهد رسید و در صورت اضافه نشدن دیگر کارخانه‌های فرآوری، مشکل بسیار کمی در این خصوص حل خواهد شد.
مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی با بیان اینکه همه کارخانه‌داران این بخش طی جلسه‌ای برای خرید گوجه ترغیب شدند، ادامه داد: با این وجود هیچکدام از کارخانه‌داران استان از این طرح استقبال نکردند و شاید تنها یک کارخانه دیگر اقدام به خرید گوجه فرنگی بکند.
حیدری تاکید کرد: باید سطح خرید گوجه‌فرنگی در آذربایجان غربی به ۲۰ هزار تن برسد که در صورت نرسیدن به این رقم، مشکل گوجه فرنگی در استان حل نخواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه بخشی از مشکل گوجه‌فرنگی در استان به خاطر همزمانی خرید آن با سیب درجه ۳ (زیردرختی) است، گفت: به خاطر اینکه درآمد سیب برای کارخانه‌دارها بیشتر از گوجه فرنگی است، صاحبان شرکت‌های فرآوری رغبتی برای خرید این محصول ندارند.

غلامرضا بابایی افزود: مهمترین راه حل مشکل گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی، اعطای مجوز صادرات این محصول و همچنین رب فله‌ای است که امیدواریم مورد موافقت مسئولان کشوری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تجار می‌توانند تنها رب‌های کمتر از پنج کیلو را صادر کنند ولی اعطای مجوز صادرات رب فله‌ای می‌تواند در افزایش تولید رب و خرید گوجه موثر باشد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه میزان تولید گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود، گفت: باید پیش‌بینی دقیقی از میزان تولید توسط کشاورزان در خصوص میوه‌ها و اقلام مختلف توسط نهادهای مسئول در ابتدای سال صورت گیرد تا به چنین مشکلاتی برنخوریم.
حسین سیوانی افزود: علاوه بر آن، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی قبل از بروز بحران در خصوص تولیدات بخش کشاورزی در آذربایجان‌غربی ضروری است و از این طریق می‌توان ماه‌ها پیش از بروز بحران خرید یا عدم خرید آن را مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز افزایش میزان خرید توسط کارخانه‌های فرآوری محصول یک ضرورت کوتاه مدت است که امیدواریم در این خصوص با اقبال کارخانه‌داران مواجه شویم.
طبق شنیده‌ها مجوز صادرات در روزهای آینده برای گوجه فرنگی صادر می‌شود و از هم‌اکنون برخی افراد اقدام به جمع‌آوری گوجه از بازار برای صادرات می‌کنند که این امر نیز می‌تواند به مشکل دیگری تبدیل و باعث افزایش افسار گسیخته این محصول و سود دلالان گوجه‌فرنگی شود.
پیش از این مسوولان از خرید گوجه‌فرنگی تولیدی کشاورزان استان با قیمت یک‌هزار تومان با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و همراهی سازمان تعاون روستایی کشور خبر داده بود.
کد مطلب: 13870
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *