جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۷

کاهش هزینه 2 هزار مگاوات نیروگاه با اجرای طرح جدید

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو گفت: اجرای فناروی HAS در تمامی نیروگاه‌های کشور 2 هزار مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور اضافه می‌کند.
کاهش هزینه 2 هزار مگاوات نیروگاه با اجرای طرح جدید
توليد ايرانی:سیدمحسن مرجان‌مهر در نشست خبری با اشاره به اینکه اگر می‌خواستیم 2 هزار مگاوات را با ساخت واحدهای جدید نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم، نیازمند 600 میلیون یورو سرمایه‌گذاری بودیم، گفت: اجرای طرح HAS در تمامی نیروگاه‌های کشور یک‌پنجم این مقدار هزینه را به همراه داشت و با حدود 120 میلیون یورو این 2 هزار مگاوات افزایش ظرفیت عملی تولید برق را محقق خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه مدیریت R&D صنعت برق کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه نیرو انجام می‌شود، گفت: با توجه به برنامه‌های دانش‌بنیان پژوهشگاه نیرو، دو طرح مهم در صنعت برق براساس فناوری‌های جدید پیگیری شده و به نتیجه رسانده‌ایم که اولین فناوری سامانه پایش وضعیت نیروگاهی CM و دیگری طرح ارتقاء و تطبیق با شرایط محیطی توربین گازی HAS است. 
معاون فناوری پژوهشگاه نیرو گفت: آنچه که امروز به نتیجه رسیده است، بر مبنای نقشه راهی که در حوزه بهبود عملکرد نیروگاهی پیاده‌سازی شده و یک مسیر حمایتی را از ایده‌ها تا پروژه‌های بخش خصوصی در پژوهشگاه نیرو طی کرده است، پس مرکز رشد فناوری و صندوق پژوهش فناوری در پژوهشگاه ایجاد شده و به بخش خصوصی فعال در صنعت برق سرویس‌دهی می‌ کند تا بتوان از طرح‌های نوآورانه و فناورانه حمایت کند. 
مرجان‌مهر ادامه داد: بحث راه‌اندازی مرکزی پایش و عیب‌یابی و رصد وضعیت توربین‌های نیروگاهی از اهداف سامانه پایش وضعیت نیروگاهی CM بوده که می‌توان برای کلیه نیروگاه‌های حرارتی کشور پیاده‌سازی کرد، پس این سامانه که با همکاری بخش خصوصی دانش‌بنیان به نتیجه رسیده و آماده سرویس‌دهی صنعتی است،‌ تمامی نیروگاه‌های کشور را به صورت آنلاین رصد و پایش مستمر خواهد کرد. 
وی ادامه داد: طرح ارتقا و تطبیق با شرایط محیطی توربین گازی HAS از این جهت حائز اهمیت است که توربین‌های گازی در شرایط ایزوی محیطی، ظرفیت اسمی خود را در زمان تولید خواهند داشت،ما با توجه به اینکه اغلب این توربین‌ها در شرایط محیطی گرمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، توان تولیدی آنها افت می‌ کند، پس با استفاده از طرح HAS و بازچینی پره‌های کمپرستور شاهد افزایش توان خروجی توربین‌ها هستیم. 
به گفته وی، معاونت برق و انرژی وزارت نیرو و شرکت تولید نیروی برق حرارتی دو نیروگاه کرمان و یزد را به عنوان پایلوت، اجرای طرح HAS قرار دادند و این بسیار نکته بسیار مهمی است که یک واحد 50 میلیون دلاری در اختیار یک طرح فناورانه دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. 
مرجان‌مهر افزود: اگر فناوری HAS در تمامی نیروگاه‌های کشور اجرایی شود، حدود 2 هزار مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور افزوده می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواستیم این 2 هزار مگاوات را با ساخت واحدهای جدید نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم، نیازمند 600 میلیون یورو سرمایه‌گذاری بودیم، اما اجرای طرح HAS در تمامی نیروگاه‌های کشور یک‌پنجم این مقدار هزینه به همراه داشته و با حدود 120 میلیون یورو، این 2 هزار مگاوات افزایش ظرفیت عملی، تولید برق را محقق خواهیم کرد. 
وی در خصوص هزینه احداث مرکز پایش وضعیت نیروگاهی CM گفت: حدود 2 تا 3 میلیون یورو هزینه احداث این مرکز و سامانه مربوطه خواهد بود که فعالیت این مرکز موجب افزایش یک‌درصدی راندمان نیروگاه‌های حرارتی شده که با احتساب قیمت آزاد سوخت، سالانه 10 برابر هزینه‌ای که صرف احداث آن می‌شود، به صنعت برق کشور بازمی‌گردد. 
به گفته وی، نتایج پایلوت اجرای طرح HAS در نیروگاه‌های کرمان و یزد نتایجی مثبت و قابل اتکا و براساس طراحی‌های پیشین بوده و اکنون آماده اجرای پایلوت طرح مرکز CM هستیم، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم طی دو تا سه سال آینده تمامی نیروگاه‌های حرارتی به سامانه CM متصل شود. 
همچنین در ادامه، علیرضا اسدی مدیر دفتر تجاری‌سازی پژوهش‌های نیرو گفت:‌در مدل‌های تجاری‌سازی به این صورت است که نهادی به فناوری دست می‌یابد و بعد آن را برای تولید به مؤسسه‌ای صنعتی واگذار می‌کنند تا آن مؤسسه آن توان فناورانه را به محصول تبدیل کرده و وارد بازار کند. 
وی ادامه داد: رویکرد پژوهشگاه نیرو از تخصیص منابع و هزینه کردن، به سمت بسیج منابع برای توسعه فناوری بوده و به گونه‌ای این چرخه را راهبری می‌کنیم که همه از ایده‌پرداز و طراح تا صنعتگر و بازار در آن شریک باشند. 
اسدی گفت: در این رویکرد، بخش زیادی از R&D در مؤسسات دانش‌بنیان انجام می‌شود و پژوهشگاه نیرو رفع موانع می‌کنند، پس دسترسی به بازار برای محصولات نوآورانه در صنعت برق بسیار دشوار است، پس ریسک‌هایی برای ورود به بازار وجود دارد که پژوهشگاه نیرو به علت جامعیت‌هایی که دارد، برای مصرف‌کنندگان ایجاد اطمینان می‌کند. 
 
کد مطلب: 13742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *