دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵

صادرات یک میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی

نایب رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: ایران سالانه یک میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی صادر می کند که نسبت به ظرفیت موجود در کشور بسیار ناچیز است.
صادرات یک میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی
توليد ايرانی:سهیل آل رسول در نشست بررسی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران که با حضور مسئولان و اعضای انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی از ایران صادر می‌شود که نسبت به ظرفیت موجود در کشور بسیار ناچیز است، در حالی که با کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها، اجرای پروژه از سوی شرکت های ایرانی بسیار ارزان‌تر از رقبای چین و هند است.
 وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها کاهش یافته و اجرای پروژه از سوی شرکت های ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی بسیار ارزان تر است، افزود: در واقع این موضوع ناشی از خلأ نایده گرفتن ظرفیت های کشور از سوی دولت است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان دستمزد مهندسان ایرانی در مقایسه با مهندسان هندی و چینی بسیار پایین تر است، اظهار کرد: بسیاری از شرکت های خارجی تمایل به همکاری با شرکت های ایرانی دارند، زیرا از یک سو توان فنی و مهندسی شرکت های ایرانی بالا رفته و از سوی دیگر از نظر دستمزد، قیمتی کاملا رقابتی پیشنهاد می دهند. علاوه بر این، شرکت های ایرانی از نظر فنی رشد مناسبی داشته اند و در آسیا نسبت به بسیاری از کشورها سطح بالاتری دارند.

* پیشنهاد ایجاد معاونت صادراتی در ریاست جمهوری
مسگر پور، عضو جامعه مهندسان مشاور ایران نیز در این مورد اظهار داشت: ایران در 10 سال گذشته دورخیز مناسبی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته و بر مبنای سیاست‌های وضع شده، مشوق‌های صادراتی 6 تا 8 درصد تعیین شده بود. همین مساله باعث رشد صادرات این بخش تا 40 درصد شد به طوری که در سال 92 و قبل از وضع تحریم‌ها، ایران به 40 کشور دنیا بیش از 5 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت.
وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی در حال حاضر بین یک تا دو میلیارد دلار است، گفت: در شرایط کنونی با وجود اینکه ایران از نظر صادرات خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالایی دارد، اما به دلیل اینکه سرمایه در گردش شرکت‌ها کاهش یافته در این بخش روند نزولی آغاز شده و اگر ساز و کاری برای این بخش در نظر گرفته نشود، در آینده دچار چالش بزرگتری می‌شویم.
وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های بانکی و نبود متولی مشخص برای صادرات همچنان بزرگترین موانع صدور خدمات فنی و مهندسی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر در صادرات 6 یا 7 وزارتخانه مسئولیت‌هایی دارند که به صورت هماهنگ عمل نمی‌کنند. برای رفع این مشکل باید معاونتی با همین عنوان زیرمجموعه دفتر ریاست جمهوری راه‌اندازی شود که مشکلات کنونی بین وزارتخانه‌ها را حل کند و هماهنگی لازم را برای توسعه صادرات به وجود آورد.
 
کد مطلب: 13615
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *