تیغ گرانی خراشی بر زندگی مسئولان نینداخت

17 مهر 1398 ساعت 15:34

گرانی و گران‌فروشی دو مقوله متفاوت هستند که بسیاری مردم در گرمسار معتقدند این‌روزها با هردوی آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و عزم مسئولان را در مقابله با این پدیده‌ها جدی نمی‌بینند.


تولید ایرانی: گروه استان ها- داوود عبدی: این روزها که در بازار گرمسار قدم می‌گذاریم هرروز از گرانی جدید کالاها و ارزاق عمومی و حتی میوه و تره‌بار رونمایی می‌شود که نارضایتی مردم از گران‌فروشی‌ها را موجب شده است.
نارضایتی مردم از گرانی و گران‌فروشی برخی مواد غذایی و میوه و تره‌بار در گرمسار، نسبت به شهرهای هم‌جوار باعث شده تا شهروندان گرمساری علاوه بر اعتراض در فضای عمومی در گروه‌های اجتماع‌محور در فضای مجازی نیز در راستای رسالتی که برای خود تعریف کرده‌اند به این موضوع پراهمیت بپردازند زیرا با شرایط اقتصادی نامناسب که در حال حاضر گریبان‌گیر همۀ مردم شده است، در بسیاری از موارد شهروندان حتی برای تأمین نیازهای اولیه خود، عاجز شوند.

نارضایتی شهروندان از ضعف بازرسی صنعت و معدن و همچنین اصناف
شهروندان گرمساری این روزها از اختلاف قیمت مواد غذایی، کالاهای اساسی و میوه و تره‌بار گلایه دارند و معتقدند اگر دوری در بازار بزنید قطعاً متوجه افزایش بی‌رویه و سرسام‌آور کالاهای اساسی و حتی روزمره مردم می‌شوید که باید ارگان‌های مربوطه تشدید نظارت و کنترل بر قیمت و اقلام اساسی موردنیاز خانواده‌ها را بیشتر کنند.
یکی از شهروندان گرمساری دراین‌باره می‌گوید: در ایام تابستان قیمت انواع میوه تابستانه در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا مرز کیلویی ۱۵هزار تومان هم رسید درحالی‌که در سال گذشته در مدت مشابه این نوع میوه‌ها در حد کیلویی پنج‌تا شش هزار تومان بود. موضوعی که بسیاری از مسئولان علت آن را فعالیت دلالان عنوان می‌کنند و هر کدام از دست اندرکاران دیگری را عامل گرانی می‌دانند.
علی‌رضا محمدی می‌گوید: در باب فروش به‌صورت درهم و یا دست‌چین هم قابل‌ذکر است، علی‌رغم  اینکه اکثرا فروش میوه در گرمسار به‌صورت دست‌چین است اما فروشنده‌ها خود اقدام به درجه‌بندی میوه‌ها نموده و باقیمت‌های متفاوت می‌فروشند.
وی می‌افزاید نبود قیمت فروش یکسان در بین فروشندگان میوه و تره‌بار به گواه گزارش‌های میدانی شهروندان خود اوج ضعف بازرسی صنعت و معدن و تجارت و اصناف را می‌رساند که حتی قادر به یکسان‌سازی نرخ در بین معدود فروشنده‌های شهر نیست.
عرضه کالا بدون ارائه فاکتور
این شهروند می‌گوید: موضوع دیگر فاکتورهای ارائه‌شده فروشندگان محسوب می‌شود لذا پر واضح است که در نبود ابزارهای نظارتی قانونی، صدور برگ خریدهای صوری هزینه‌ای نداشته و بعضاً برگ خریدهای مغازه‌داران، سندیت آن‌چنانی ندارد، همچنین با وضعیتی که بر بازار اقلام اساسی زندگی ازجمله میوه و تره‌بار، مرغ و گوشت در سطح شهر حاکم است به نظر می‌رسد کم‌کم بسیاری از این اقلام و مواد غذایی دیگر از سبد غذایی خانوارها حذف می‌شوند.
خانم شاه‌حسینی از شهروندان گرمساری با گلایه از گرانی سرسام‌آور در این شهر می‌گوید:با توجه به قیمت‌های بالای انواع میوه و گوشت قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است و این امر در درازمدت باعث مشکلاتی در سلامتی و ایجاد انواع بیماری‌ها می‌شود.
این شهروند گرمساری بیان کرد: ظاهراً سازمان‌های مربوطه چندان نظارتی بر قیمت‌ها و کیفیت میوه در شهر گرمسار ندارند و این شهر به حال خود رهاشده است و هیچ کار نظارتی انجام نمی‌شود و بی‌کیفیتی و گران‌فروشی ارزاق عمومی و میوه‌ها ادامه دارد.
محمد رضا کرم سروری نیز درباره این موضوع می گوید: اقتصاد شهر علمی است که در شرایط و شهرهای مختلف متفاوت است، سرانه بخش تجاری وجمعیت، مکان مسکونی و تجاری در شهر، مراکز تولید و مصرف کنندگان، وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کسبه جزء هرکدام عواملی هستند موثر بر بهای تمام شده بعلاوه سود معقول و منصفانه و بهایی که مصرف کننده خواهد داد، اقتصاد دستوری نیست و اقتصاد شهر چنانچه مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد، قطعاً موجب رضایت و رفاه مردم شهر خواهد شد.
قیمت میوه چند برابر شده است
جوراب‌لو شهروند دیگر گرمساری ضمن بیان اینکه درحال حاضر میوه‌ها حتی بیش از چند برابر قیمت اصلی به فروش می‌رسد و ظاهراً نظارت و کنترل خاصی برآن حاکم نیست، گفت: بیشتر فروشندگان هم بیان می‌کنند که گران می‌خریم و مجبوریم گران بفروشیم.
این شهروند گرمساری ابراز کرد: بانظر به اینکه قدرت خرید مردم باوجود تورم بالایی که در بازار وجود دارد به‌خودی‌خود کم است، با بررسی اصناف و جلوگیری از گران‌فروشی و کم‌فروشی در بازار، کمک بزرگ و ارزشمندی به مردم عادی، علی‌الخصوص قشر پائین جامعه خواهد شد.
وی گفت: درست است که دولت تا حدودی برای ثبات و جلوگیری از نوسانات قیمت تلاش کرده اما درحال حاضر قیمت برخی کالاها با توان خرید مردم هماهنگی نداشته و عده کثیری از افراد برای خرید اقلام مایحتاج خود مشکل‌دارند.
قربانعلی زاده نیز می‌گوید: به‌صورت اتفاقی به بازار میوه‌فروشی کنار امامزاده یحیی سمنان رفتم که مشاهده کردم قیمت‌های برخی میوه‌های درجه‌یک فصل، نصف قیمت گرمسار بود.
گرانی‌ها دغدغه جدی مردم
شهرام غلامی دیگر شهروند گرمساری نیز گفت: گرانی‌ها و گران‌فروش‌های متعدد در حالی این ماه‌ها به دغدغه جدی مردم تبدیل‌شده و متأسفانه تاکنون اقدام عملیاتی چندان مناسبی در راستای برقراری آرامش و کنترل التهابات کالاهای اساسی مردم صورت نگرفته است.
وی در ادامه گفت: اگر اغراق نباشد قیمت میوه و تره‌بار در گرمسار از کل شهرهای ایران گران‌تر است که این به عدم نظارت مسئولان ذی‌ربط بر واحدهای صنفی این شهر می‌گردد و بنابر اظهارات خود کسبه، قیمت‌گذاری را خودشان انجام می‌دهند و بعضاً هیچ ایرادی هم گرفته نمی‌شود.
حمید امیری از فعالان عرصه میوه و تره‌بار نیز گفت: دریافت اضافه، ناخالص فروشی، هزینه‌هایی ازجمله پرداخت مالیات و عوارض، کرایه مغازه، کرایه حمل میوه، دلال‌بازی و لحاظ ضایعات میوه در قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده ازجمله عواملی است که برخی مغازه‌داران را ناچار به تأمین این هزینه‌ها از طریق افزایش بیش‌ازحد عرف قیمت میوه در سطح شهر گرمسار کرده است.
تورم بالای کشور بی تاثیر نیست
یکی دیگر از کسبه گرمسار علت گرانی‌هایی مانند گرانی میوه را از دلایل تورم بالا در سطح کشور دانست و بیان کرد: مغازه‌دار اجازه دارد میوه خود را با ۲۰ درصد و برخی صیفی‌جات را تا ۴۰ درصد افزایش قیمت بفروشد و از طرفی میوه‌ها با توجه به درجه‌بندی، قیمتی متفاوتی دارند حال‌آنکه ممکن است مغازه‌دار بی‌انصافی، میوه درجه‌دو و سه خود را باقیمت درجه‌یک و یا میوه مانده را باقیمت میوه تازه بفروشد که خود این‌ها ناشی از کم‌رنگی نظارت است که این روزها باوجود گرانی‌ها در سطح شهر گرمسار شاهد هستیم.
این کاسب معتقد است: نقدینگی مردم تا جایی کم شده که برخی از افراد مایحتاج خود را به‌صورت روزانه خرید می‌کنند و شهروندان توانایی خریدهای کلی و آن‌چنانی را ازدست‌داده‌اند.
تورم مناسبتی گریبان گیر مردم
التهاب و رشد قیمتی کالاها و ارزاق عمومی کار را به‌جایی رسانده که خیلی از شهروندان گرمساری به این باور رسیدند که باید، جمعه‌بازاری که درگذشته در گرمسار دایر بود مجدداً راه‌اندازی شود زیرا برای اقشار متوسط و عامه مردم خیلی خوب بود لااقل یک سری از مردم که توانایی کمتری داشتند قادر به خرید کالاهای موردنیاز و میوه و تره‌بار خود بودند اما متأسفانه با تعطیلی چنین روز بازاری که در همه جای کشور وجود دارد، بازار فروش اجناس در شهر گرمسار مجدداً انحصاری شده و نتیجه و پیامد آن تعیین نرخ اجناس توسط خود فروشندگان و غیررقابتی شدن بازار شده است.
هم‌زمان با آغاز ماه محرم و صفر بار دیگر گرانی‌ها در مورد گوشت قرمز و مرغ تکرار شد و باوجود وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت گوشت قرمز اما نه‌تنها قیمت گوشت گوسفندی، بلکه گوشت گوساله هم ارزان نشد بلکه گران‌تر هم شد، لذا نگاهی گذرا به تمام اتفاقات رخ‌داده در این بازار به‌خوبی نشان می‌دهد که مسئولان نه‌تنها اقدام موثری برای بهبود شرایط اقتصادی و کالاهای اساسی مردم انجام نداده‌اند بلکه برنامه مشخص و منسجم و مطلوبی که قابلیت اجرایی لازم را داشته باشد ندارند و در کنار آن متولیان امور نظارتی هم نظارت لازم را در سطح استان و شهرستان گرمسار ندارند.
این شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی و بازارهای رهاشده در حالی است که بنا بر اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، اصناف را اولین حلقه کنترل قیمت‌ها در مرحله توزیع برشمرد و مدعی شد که اتحادیه‌ها و صنوف نقش مهمی در تنظیم بازار به‌خصوص در شرایط فعلی دارند و هر اتحادیه و صنفی باید شرایط جنگ اقتصادی کنونی را برای اعضایش تبیین و تشریح کند و نقش خود را به‌خوبی انجام دهند.
وجود شرایط جنگ اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در بین خبرنگاران گفته بود: در شرایط جنگ اقتصادی پس از اصناف، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بسیج اصناف برای تنظیم بازار قرار دارند که نقش و جایگاه مهمی دارند؛ حال با این تفاسیر و صحبت‌های وزیر می‌طلبد اتاق اصناف و اداره صنعت، تجارت و معدن گرمسار برای مهار و کنترل بحران به وجود آمده دلسوزانه و متعهدانه‌تر برای خدمت به مردم اقدام کنند.
بااین‌حال اما مسعود دانشمند کارشناس اقتصادی در این خصوص می‌گوید:  آنچه بازار کالاهای اساسی را دچار مشکل کرده،مدیریت ضعیف و خواب دستگاه‌های نظارتی است‌.
وی می‌گوید: متأسفانه در وضعیت فعلی دولت نوسان نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی را مقصر تمام آشفتگی‌ها می‌داند اما اینکه بازار در چنین شرایطی قرار دارد، حاکی از مدیریت ضعیف دولت است که باعث شده حتی خرید میوه و تره‌بار نیز جزو دغدغه‌های مردم باشد، دولت گمان می‌کند عقل کل است و از نظرات بخش خصوصی برای تنظیم بازار استفاده نمی‌کند.
تایید تفاوت قیمت‌ بین کالاها
فرماندار گرمسار ضمن بیان اینکه تفاوت‌هایی زیادی در قیمت‌های کالاهای اساسی و ارزاق عمومی ازجمله میوه و تره‌بار در این شهرستان وجود دارد، گفت: متأسفانه قیمت برخی اقلام میوه و تره‌بار در گرمسار با جزیره کیش برابری می‌کند که این موضوعات بایستی در جلسه ستاد تنظیم بازار شهرستان گرمسار بررسی کنیم.
وحید رجایی افزود: در شهرستان گرمسار، سعی ما بر این است که گران‌فروشی در سطح شهر صورت نگیرد و در مورد میوه و تره‌بار نیز از طریق مراجع مربوطه در خصوص درجه‌بندی میوه‌ها و قیمت‌ها به مردم اطلاع داده شود تا نظارت در بازار میوه بیشتر شود.
وی تصریح کرد: از مسئولان درخواست کرده‌ایم جلساتی با اصناف و مسئولان ذی‌ربط داشته باشیم تا نظارت‌ها به‌صورت نامحسوس در شهر داشته باشیم و شاهد گران‌فروشی نباشیم.

گرانی با گرانفروشی متفاوت است
فرماندار گرمسار با تاکید بر اینکه مسئله گرانی با گران‌فروشی تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: رسانه در انتقال مشکلات و انتقادات مردمی نقش مهمی دارند و پاسخگویی به مشکلات مردم برای ما اهمیت دارد، معتقدیم اگر بخواهیم شهری خوب داشته باشیم همکاری همه مردم در این عرصه لازم است لذا همه باید در شرایط جنگ اقتصادی، به یکدیگر کمک کنیم و شرایط مطلوبی برای شهر رقم بزنیم.
رجایی با اشاره بر اینکه رفع آشفتگی بازار و نظارت بیشتر باقیمت‌ها بایستی حتماً در سطح شهرستان گرمسار دیده شود افزود: گرمسار نیازمند بازارچه‌های محلی است تا از ظرفیت‌های آن در خدمت‌رسانی بهتر به مردم استفاده شود. ازسوی دیگر ماشین‌های سیار میوه‌فروشی سطح شهر را شهرداری باید ساماندهی کنند.                                                                                                                                 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان نیز با اعلام اینکه استان سمنان یکی از گران‌ترین بازارهای میوه و تره‌بار در کشور است گفت: بازار باید به‌صورت ویژه کنترل و مدیریت شود و یکی از راهکارهای آن عرضه مستقیم است.
حشمت‌الله عسگری در ادامه بیان کرد: با تصمیمات انجام‌گرفته شده، بایستی مراکزی برای عرضه مستقیم میوه توسط شهرداری‌ها بدون واگذاری مالکیت غرفه‌ها و با تأمین میوه از عمده‌فروشان انجام شود.
محل عرضه کالا انحصاری شده است
شهردار گرمسار نیز گفت: محل عرضه بازار میوه در شهر گرمسار به حالت انحصاری درآمده که در این زمینه برای مدیریت بیشتر و رفع مشکلات آن در سال جاری، بازار میوه و تره‌بار شهرداری گرمسار در منطقه بیسکوران جمع‌آوری و با سرمایه‌گذاری بخش خصوص تبدیل به بازارچه به‌صورت فضای سالنی و بهداشتی با ۱۲ غرفه میوه و تره‌بار،مرغ فروشی،عرضه گوشت قرمز و... ایجاد و در رهن و اجاره سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
یاسر عربی افزود: سه‌نقطه دیگر شهری غرفه‌های عرضه میوه و تره‌بار در مناطق مسکن مهر، میدان معلم و محدوده مزار شهدا که در بهترین و قابل‌دسترس‌ترین جای شهر قرار دارد به‌زودی ایجاد می‌شود.
وی همچنین در خصوص روز بازار گفت:با توجه به مصوبات شورا و الزامات قانونی صرفاً می‌توانیم بازاری برای اجناس بومی و ایرانی دایر کنیم لذا شهرداری و شورای شهر گرمسار در این راستا آمادگی و استقبال دارد از سوی دیگر مقررشده تا نمایشگاهی از اجناس صنعتی تولیدی کارخانه‌ها گرمسار دایر شود تا شهروندان مایحتاج خود را در همین شهر تهیه کنند و نیاز به مراجعه کمتری برای خرید از تهران داشته باشند.
به نظر می‌رسد مسئولان باید عزم بیشتری درباره گرانی‌ها داشته باشند در بازدید از مغازه‌های سطح این شهر، سری به چند میوه‌فروشی در مناطق مختلف شهر گرمسار می‌زنیم؛ مناطقی که مردم آن ازلحاظ اقتصادی نسبت به بخش‌های دیگر شهر گرمسار از وضعیت ضعیف‌تری برخوردار هستند.جالب اینجاست قیمت‌هایی که در مغازه‌ها مشاهده می‌شود، به‌هیچ‌عنوان سنخیتی با وضعیت مردم  منطقه ندارد و به‌مراتب گران‌تر است.

اکثر مسئولان طعم گرانی را نچشیده‌اند
گرمسار با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، عدم برگزاری نمایشگاه پائیزه اقلام نوشت‌افزار دولتی و توزیع آن‌ها مانند سایر شهرستان‌های استان که می‌توانست بخش اعظمی از درخواست‌های مردم برای سال تحصیلی جدید را برطرف کند، متأسفانه در این شهرستان باعث مشکلاتی شد که اگر نبود ورود گرمسار به این ماجرا ممکن بود خانواده‌های بسیاری این اقلام را نتوانند تهیه کنند. از طرف دیگر متأسفانه مشکلات عدیده‌ای در بحث اصناف شهرستان وجود دارد.
در این رابطه اما رجایی فرماندار گرمسار در جلسه شورای اداری این شهرستان از عدم پیش‌بینی و تهیه دفترچه‌های دولتی شدیداً انتقاد کرد و گفت متأسفانه در این زمینه اهمال‌کاری صورت گرفت که نسبت به آن اعتراض کردیم و پنجشنبه ۲۸ شهریور با رایزنی از سهمیه شهرستان‌های دیگر استان برای دریافت لوازم التحریر و توزیع آن در گرمسار بهره‌گیری کردیم.
درنهایت باید گفت گرانی در کشور مانند درد در بدن است، درد از وجود مشکلی در بدن انسان خبر می‌دهد و گرانی مستمر و فزاینده نیز با صدایی بلند می‌گوید که سیستم اقتصادی کشور با مشکلی اساسی روبه‌رو است. اما چرا مسئولان این صدا را نمی‌شنوند؟ چون تیغ تیز گرانی، خراشی کوچک هم بر زندگی آنان نینداخته است و اکثر مسئولان ما طعم گرانی را نچشیده‌اند.
گرانی و بی‌قانونی و تبعیض و بیکاری یک درد است و کسانی برای درمان می‌کوشند و راه‌حلی می‌یابند که آن را چشیده باشند. برخی مسئولان نه گرانی را می‌فهمند نه شرمندگی را و نه استیصال را و نه بغضی که راه گلو را می‌بندد. شنیدن و خواندن خبرها کافی نیست. شنیدن کی بوَد مانند دیدن و چشیدن و شب‌ها شرمنده به خانه آمدن و از روی زن و فرزند خجالت کشیدن؟ اگر دردی درمان نمی‌شود، چون دردی احساس نمی‌شود.
 


کد مطلب: 13601

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/13601/تیغ-گرانی-خراشی-زندگی-مسئولان-نینداخت

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com