تولید 300 ماده دارویی جدید در دستور کار

17 مهر 1398 ساعت 11:44

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید 300 قلم مواد اولیه دارویی در کشور در دستور کار است.


به گزارش تولیدایرانی؛  محمدرضا شانه ساز در حاشیه افتتاح خط تولید داروهای دیابت و اعصاب و روان شرکت بهستان دارو در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه که با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ماهانه یک شرکت داروسازی در کشور اظهار کرد: در فاصله افتتاح شرکتهای متعدد داروسازی در سراسر کشور پروژههای با ظرفیتهای تولید متفاوت و محصولات جدید دارویی رونمایی میشود که بیانگر بالندگی صنعت داروی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه حجم بالای رونمایی از محصولات دارویی در سراسر کشور در دورانی صورت می گیرد که کشور ما با تحریم ها مواجه است، گفت: خوشبختانه تحریم ها انگیزه دانشمندان این مرزوبوم، صنعتگران، کارآفرینان و اصحاب تولید و تجارت دارو را افزایش داده است و تجار دارو نیز به سمت و سوی تولید دارو رفته اند و در مجموع کشور در حال رسیدن به خودکفایی صددرصدی در صنعت داروست.
معاون وزیر بهداشت به سابقه چندین هزار ساله ایران و برخورداری ملت ایران از فرهنگ و تمدن کهن افزود: بینش و اراده فوق العاده ای که در کشور وجود دارد توانسته است موانع و مشکلات را از پیش رو بردارد.

وی بیان کرد: پزشکان و تکنسین‌های ایرانی این ظرفیت را دارند که هر داروی جدیدی که در دنیا معرفی می شود به محض نیاز، ظرف مدت حداکثر دو سال در داخل کشور تولید و بومی سازی شود.
شانه ساز با اشاره به افتتاح خط تولید جامدات دارویی در این کارخانه با بکارگیری دانش جدید و تکنولوژی مدرن اظهار کرد: کشور با استفاده از تکنولوژی جدید وارد عرصه تولید اقلام دارویی تحت لیسانس شده است و این شرکت نمونه بارزی از این مهم است، این روند در داروهای "هایتک"، شیمیایی، طبیعی، نانو تکنولوژی  و ... ادامه خواهد داشت. همچنین در عرصه تولید مواد اولیه دارویی پروژه های بسیار زیادی در دست اقدام است.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که علت لحاظ شدن هزینه R&D در قیمت دارو چیست، گفت: لحاظ نشدن این هزینه ضعف چندین ساله ای است که در سیستم قیمت گذاری دارو وجود داشت. البته دیده شدن این هزینه به معنای افزایش زیاد قیمت دارو نیست بلکه قیمت تمام شده با احتساب این هزینه به میزان بسیار کمی افزایش پیدا خواهد کرد. چه بسا همین اعداد کوچک می‌تواند گردش علمی صنایع دارویی و شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و ارتباط بین تولید و صنعت را تسهیل کند.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام جزو تکالیفی است که در برنامه های توسعه ای وزارت بهداشت دیده شده است، افزود: در حال حاضر با تاکید مقام عالی وزارت بهداشت، روند اجرایی اینکار آغاز شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر افزون بر 60 درصد از مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می شود و تولید حدود 300 قلم مواد اولیه جدید دارویی در دستور کار است و معاونت فناوری ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاونت فناوری وزارت بهداشت اجرای سه پروژه جداگانه در حوزه مواد اولیه را آغاز کرده‌اند.
وی بیان کرد: خوشبختانه در کشور توان تولید 99 درصد داروهای مورد نیاز مردم وجود دارد و هم اکنون افزون بر 97 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.
با حضور وزیر بهداشت در شهر صنعتی کاوه ساوه، چند محصول دارویی جدید شرکت بهستان رونمایی شد. این محصولات شامل متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم، وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم، سیتالوپرام هگزال ۴۰ میلی گرم، امنیک ۰.۴ میلی گرم، سرترالین هگزال ۱۰۰ میلی گرم است.

کپسول امنیک برای بهبود علائم مرتبط با هاپیرپلازی خوش خیم پروستات، قرص های وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم برای برطرف کردن علائم بیماری های تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار، قرص متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم برای کنترل قندخون در بیماران دیابت تیپ ۲، قرص سیتالوپرام هگزال ۲۰ و ۴۰ میلی گرم برای درمان افسردگی و قرص سرترالین هگزال ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم برای درمان افسردگی، اختلال و وسواس اجباری کاربرد دارد.

با افتتاح خط تولید این داروها، حدود ۱۱ میلیون یورو صرفه جویی ارزی می شود.
شرکت داروسازی بهستان یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ بهفار است که در اردیبهشت ۸۴ ثبت و فعالیت خود را از سال ۸۶ آغاز کرد و در حال حاضر تولید کننده برخی داروهای گروه پیوند اعضا، اورولوژی، دیابت، ضد حساسیت و اعصاب و روان است.


کد مطلب: 13578

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/13578/تولید-300-ماده-دارویی-جدید-دستور-کار

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com