جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳

تولید زیرانداز سنتی در خمین ۲ و نیم برابر شد

مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین گفت: تولید انواع زیرانداز و دست بافته‌های های سنتی در این شهرستان نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل ۲ و نیم برابر شده است.
تولید زیرانداز سنتی در خمین ۲ و نیم برابر شد
به گزارش توليد ايرانی؛ مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین گفت: تولید انواع زیرانداز و دست بافته‌های های سنتی در این شهرستان نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل ۲ و نیم برابر شده است.
«زهرا عسگری» روز دوشنبه در گفت‌وگو افزود: ۵۰۰ مترمربع انواع  زیرانداز سنتی نیمه نخست امسال در خمین تولید شد درحالی‌که تولید این محصول در مدت مشابه پارسال ۲۰۰ متر مربع بود.

وی توضیح داد: تولید زیراندازهای سنتی به‌دلیل رونق بازار فروش و تقاضا بافت قالی و قالیچه در خمین افزایش یافته و تعدد سفارش‌ها ترغیب بافندگان را در پی داشته است.
مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین بیان کرد: هر مترمربع قالی در سال گذشته حدود هفت میلیون ریال خریداری می‌شد که این رقم امسال به ۲۰ میلیون ریال افزایش یافته است.
عسگری بیان کرد: این افزایش قیمت با وجود گرانی مواداولیه بافندگان را ترغیب به بافت انواع زیرانداز به ویژه قالی سنتی کرده است.
وی اضافه کرد: انواع زیراندازهای سنتی در پنج کارگاه فعال قالی‌بافی خمین تولید می‌شود ضمن اینکه بافنده‌های خانگی نیز به‌صورت پراکنده اوقات فراغت خود را با فعالیت در این رشته صنایع دستی غنی می‌کنند.

وی اظهار داشت: گلیم نقش برجسته تلفیقی از فرش و گلیم است که به‌طورمعمول در خمین در طرح‌های اسلیمی، افشان و شاه عباسی تولید می‌شود و اندازه‌های آن نیز بیشتر در ابعاد رومیزی، کناره و تابلویی است.
مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین بیان کرد: قالی‌های بافته شده در کارگاه‌های فعال و متمرکز خمین نیز بیشتر با نقشه شاه عباسی، ساروق، لیلیان و بند ریحان تولید می‌شود اما امسال نقشه‌های کاشان نیز بافته می‌شود.

عسگری توضیح داد: قالی لچک ترنج لیلیان خمین دارای شهرت جهانی است این شهرستان در تولید و عرضه گلیم نقش برجسته رتبه اول استان مرکزی را دارد.
بر اساس آخرین آمار ۲ هزار قالی‌باف در شهرستان خمین زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.
گلیم گل برجسته، قالی ، معرق چوب، منبت چوب، خراطی، ساز سنتی، سفال، سرامیک، طراحی سنتی، قلاب بافی، گیوه دوزی، تراش سنگ و چلنگری مهمترین صنایع دستی خمین است.
کد مطلب: 13519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *