جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۴

روغن زیتون‌های وارداتی مصرف صنعتی دارند

عضو شورای ملی زیتون ضمن انتقاد از کیفیت پایین روغن زیتون‌های وارداتی گفت: واردکنندگان این کالا تقریبا ٣ برابر سود می‌کنند.
روغن زیتون‌های وارداتی مصرف صنعتی دارند
توليد ايرانی:علی فلاح از واردات روغن زیتون‌های بی‌کیفیت به کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه حجم زیادی از روغن  زیتون‌های وارداتی بی‌کیفیت هستند و بعضا مصرف صنعتی دارند تا مصرف خوراکی. 
عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه  بعضی از این روغن‌ها از مجاری قانونی وارد کشور می‌شوند، افزود: متاسفانه نظارت دقیق و درستی بر این اقلام وارداتی صورت نمی گیرد. 
عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه واردکنندگان به دنبال سود و منفعت خود هستند، گفت: آنها روغن زیتون را کیلویی حدود ١٥ تا ٢٠ هزارتومان خریداری می کنند اما آن را کیلویی ٤٥ تا ٥٠ هزارتومان به مردم عرضه می کنند. 
رئیس انجمن زیتون استان قزوین با اشاره به اینکه سال گذشته در دولت تصویب شد که روغن زیتون به عنوان کالای اساسی با ارز٤٢٠٠ تومانی وارد شود ،افزود: با پیگیری های شورای ملی زیتون  ایران وانجمنهای زیتون استان قزوین وزنجان وهمکاری وزارت جهاد کشاورزی، خوشبختانه این مصوبه لغو و بنا شد واردات این کالا با ارز  نیمایی انجام شود. 
وی ادامه داد: ما معتقدیم دولت باید واردات روغن زیتون را محدود و ممنوع کند چرا که تولید آن در کشور رو به افزایش است.
فلاح ادامه داد: سال گذشته بیش از ٧ هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شد که حدود ٤٨ درصد رشد نسبت به سال ٩٦ را شاهد بودیم. 
وی با بیان اینکه امسال نیز برنامه ریزی های زیادی برای افزایش تولید شده و از تولیدکنندگان خواسته ایم اقدام به برداشت زودهنگام زیتون برای کنسرو نکنند، گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ١٠ هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شود. 
عضو کمیسیون کشاورزی وصنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران  ادامه داد: سال گذشته حدود ٤ هزارتن روغن زیتون وارد شد و با تولید داخلی مجموع روغن به حدود ١١ هزارتن رسید که معتقدیم نیاز بازار داخلی نیز بیش از این نبوده است و پیش بینی می‌کنیم امسال با روند موجود به مرزخودکفایی برسیم.
فلاح گفت: لذا انتظار تولیدکنندگان از دولت و دستگاههای اجرایی کشور این است که واردات روغن زیتون خارجی را متوقف کرده وبجای خارج کردن ارز از کشور برای واردات، به فکر تقویت تولید داخلی و رونق آن در بازار داخلی باشند  و با بالا بردن تکنولوژی تولید،برداشت وفرآوری محصولات زیتون وتوسعه ان در ایران قدمی دیگر در راستای عدم وابستگی و اشتغال زایی بردارند.
وی اضافه کرد:البته در این زمینه مکاتبات زیادی از سوی شورای ملی زیتون با نمایندگان مجلس و دستگاههای دولتی صورت گرفته که تاکنون منتج به نتیجه نشده است ولی ما همچنان پیگیر تا به نتیجه برسیم. 
 
کد مطلب: 13499
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *