دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰

صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد افزایش یافت

صادرات غیرنفتی کشور طی ۶ ماه نخست امسال ۷۰ میلیون و ۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۱۰.۵۵ درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.
صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد افزایش یافت
توليد ايرانی: بررسی آمار گمرک از وضعیت تجارت کشور در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۷۰ میلیون و ۹ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۲۲.۵۰ درصدی در وزن و کاهشی ۱۰.۵۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۰.۴۱ درصدی در وزن و کاهشی ۵.۵۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، به  ۱۶ میلیون و ۵۶۷ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار رسیده است.

صادرات ۵ میلیارد دلاری به چین
طی شش ماه نخست سال ۹۷، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین»، با رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و سهم ۲۴.۳۷ درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با ۴ میلیارد و ۶۶۳ میلیون دلار و سهم ۲۲.۲۶ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار و سهم ۱۲.۱۸ درصد، «امارات متحده عربی» با ۲ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ۱۱.۲۵ درصد و کشور «افغانستان» با یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار و سهم ۵.۱۳ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.
واردات یک میلیون دلاری از آلمان
طی شش ماه نخست سال ۹۸، کشور «چین» با اختصاص رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۵ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار  گرفته است.
همچنین کشورهای «امارات متحده عربی» با ۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار و سهم ۱۷.۸۱ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار و سهم ۱۲.۳۴ درصدی ، «هند» با ۲ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار و سهم ۱۰.۰۲ درصدی و «آلمان» با یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار و سهم ۴.۷۷ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.
 
کد مطلب: 13439
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *