‌تولید 164 قلم داروی دامی در دومین قطب دارویی کشور

13 مهر 1398 ساعت 10:37

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به گریت‌بندی کشتارگاه‌های طیور سراسر کشور با هدف اجرای طرح ارتقاء کیفیت بهداشتی مرغ‌ها در سه گریت a، a+و b اظهار کرد: همه کشتارگاه‌های این استان باید ظرف 6 ماه آینده به گریت a برسند.


به گزارش تولیدایرانی؛ حمیدرضا حسینی در آستانه هفته دامپزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان که در آستانه 14 مهر روز دامپزشکی برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر هشت کشتارگاه طیور در سطح استان فعالیت دارند که یک کشتارگاه دارای گریت aاست و دو کشتارگاه نیز ظرف یک هفته آینده گریت a را اخذ می‌کنند و پنج کشتارگاه نیز در حال حاضر دارای گریت b هستند که باید تا پایان سال خود را به گریتa  برسانند.

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقاء کیفیت بهداشتی مرغ خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح مرغ‌های عرضه‌شده در استان در سه گروه a , b ,a+ تقسیم‌بندی شده و لذا مرغ‌ها از کیفیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهند شد.

حسینی با بیان اینکه کشتارگاه‌های مرغ به دو گروه کشتارگاه‌های دارای خط 2 و فاقد خط 2 تقسیم می‌شوند ادامه داد: در کشتارگاه‌هایی که دارای خط 2 هستند امحا و احشاء داخل مرغ تخلیه و مرغ با کیفیت‌تری به مصرف‌کننده ارائه می‌شود به همین دلیل بر روی مرغ عرضه شده آنها گریت aدرج می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: بر روی مرغ تولیدی کشتارگاه‌هایی که فاقد خط 2 هستند گریت b یا درجه دو درج می‌شود.

این مدیر مسوول از وجود 8 کشتارگاه مرغ و طیور در سطح استان سمنان خبر داد و گفت: سه کشتارگاه استان تا هفته آینده گریت aرا دریافت می‌کنند که هر سه کشتارگاه در غرب استان هستند.
وی از وجود 511 واحد مرغداری در استان سمنان خبر داد و گفت: این واحدها شامل 421 واحد مرغ گوشتی،42واحد مرغ تخمگذار، 12 واحد شترمرغ، 6 واحد پرورش بوقلمون و چندین واحد مرغ اجداد،مرغ مادر و...هستند.
حسینی از تولید سالانه 50 هزار تن گوشت مرغ در استان خبر داد و افزود: عمده این مرغ تولیدی که زیر نظر دامپزشکی استان تولید و به بازار عرضه می‌شود مازاد بر نیاز استان است و به خارج از استان صادر می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه مرغداری‌های استان سالانه بالغ بر 40 میلیون قطعه مرغ تولید می‌کنند افزود: سالانه 10 هزار تن تخم‌مرغ نیز واحدهای تخم‌گذار استان تولید می‌شود.
وی از صنعت دامپروری و مرغداری به عنوان یک صنعت مهم در کشور نام برد و گفت: صنعت دامپروری سالانه 134 هزار میلیارد تومان آورده مالی برای کشور دارد و از این رو با صنعت نفت که سالانه 150 هزار میلیارد تومان آورده دارد رقابت می‌کند. ضمن اینکه برخلاف صنعت نفت صنعت دامپروری صنعتی مولد و تجدیدپذیر است.

وی از دامپزشکی به عنوان تضمین‌کننده چنین صنعت مهم و استراتژیکی نام برد و گفت: کلیه فرآیندهای درمانی، دارویی، آزمایشگاهی و نظارت  بر این دام‌ها از سوی دامپزشکی انجام می‌شود.
حسینی از وجود 24 داروخانه داروهای دامی در استان خبر داد و گفت: استان سمنان از نظر تعداد کارخانه‌های تولیدات دارویی بعد از البرز دومین استان کشور است.
وی از وجود 36 مرکز مایع‌کوبی و درمانگاه دامپزشکی در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به وجود 18 کارخانه بزرگ تولیدات دارویی دامپزشکی در استان و تولید بیش از 164 قلم انواع داروهای دامی در استان، 11 شرکت پخش دارویی کشوری و استانی نیز در این استان که از مهمترین قطب های تولید داروی دامی کشور است فعالیت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به برنامه‌های دامپزشکی استان در هفته دامپزشکی گفت: بیش از 90 عنوان برنامه در این هفته در استان اجرایی می‌شود که آغاز طرح ارتقا بهداشتی مرغ، کلنگ‌زنی یک کارخانه تولیدات داروی دامی در گرمسار، ویزیت و واکسیناسیون رایگان در روستاها، امضای تفاهمنامه با مراکز دانشگاهی استان، برپایی میز خدمت،مسابقات ورزشی و فرهنگی، حضور کارشناسان دامپزشکی در مدارس، حضور در سه دانشکده دامپزشکی استان و...از جمله برنامه‌های هفته دامپزشکی در استان است.


کد مطلب: 13395

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/13395/تولید-164-قلم-داروی-دامی-دومین-قطب-دارویی-کشور

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com