جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۵

دستیابی ایران به دانش استخراج میلیتین

وزارت جهاد کشاورزی با موسسه سرم‌سازی رازی تفاهم نامه انجام مطالعات زهرگیری زنبور عسل را برای استخراج ماده دارویی میلیتین امضا کرده‌ است و محققان کشور تا ۶ ماه دیگر به این دانش دست پیدا می کنند.
دستیابی ایران به دانش استخراج میلیتین
به گزارش توليد ايرانی؛ میلیتین ماده‌ای شیمیایی است که در صنعت دارو سازی برای ساخت داروی بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان و حساسیت بکار می رود؛ این ماده از زهر زنبور عسل استخراج می‌شود و هر ۵۰ درصد هر میلی گرم از این زهر دارای میلیتین است.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه زنبور عسل در کشور روز سه‌شنبه در نشست هم اندیشی توسعه این صنعت در سنندج گفت: طبق تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با موسسه سرم‌سازی رازی زهر زنبور عسل استخراج می‌شود.
فرهاد مشیرغفاری با بیان اینکه صنعت زنبورداری از ارزش افزوده بالای تولید و اقتصاد برخوردار است، اظهار داشت: زهر زنبور عسل به منظور استخراج ماده دارویی میلیتین و استفاده در صنعت داروسازی کشور گرفته می شود.
وی اضافه کرد: از آنجایی که صنعت زنبور داری هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد تحقق این مهم قطعی است و انتظار می‌رود سازمان‌های جهاد کشاورزی در راستای سند توسعه صنعت زنبور کشور گام‌های منسجم‌تری بردارند.
مجری طرح توسعه زنبور عسل کشور یادآور شد: سند توسعه زنبورداری کشور در هشت محور با ۴۳ طرح و ۷۸ اقدام تدوین شده که تمام مسائل ریز توسعه این صنعت در بخش تولید، فرآوری و صادرات در آن دیده شده است.
وی با اشاره به ایجاد نخستین نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآورده‌های زنبورداری کشور از سال ۱۳۹۴ تاکید کرد: برند اکسیر نشانی برای عسل تولیدی کشور در جهان است.
مشیرغفاری افزود: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که در این راستا شعبه آن به زودی در اقلیم کردستان عراق نیز راه‌اندازی می‌شود البته به دنبال توسعه این شعبات در داخل و خارج از کشور هستیم.

ایران تا ۶ ماه دیگر به دانش میلیتین دست می‌یابد
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کردستان هم در این نشست گفت: ایران با همکاری موسسه داروسازی رازی تا ۶ ماه دیگر به دانش میلیتین دست پیدا می کند.
بهزاد بانکی پور افزود: این تفاهم نامه هم اکنون در دست اجراست و با تحقق اهداف آن با اجرای این طرح کشور از واردات میلیتین بی نیاز و در قبال هر میلی گرم حدود ۱۰۰ دلار از خروج ارز صرفه جویی می شود.
وی اضافه کرد: ۲۵۰ تعاونی زنبورداری در کشور وجود دارد که با عضویت آنها صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور که ۴۸ درصد سهام آن متعلق به دولت بوده تشکیل شده و امیدواریم به کمک این بخش‌ها بتوانیم کمک شایانی به زنبورداری و تولیدکنندگان کنیم.
بانکی پور اظهار داشت: ۱۲ تعاونی از استان کردستان در این صندق با سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه عضویت دارند و تاکنون ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به اهمیت توسعه شعبه‌های فروشگاه‌های اکسیر گفت: تاکنون هفت شعبه از این فروشگاه در کشور ایجاد شده و فردا هشتمین شعبه آن در کردستان راه اندازی میشود.

عسل طبیعی کردستان از لحاظ کیفیت رتبه اول را در کشور دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این هم اندیشی اظهار داشت: عسل طبیعی استان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و توسعه این صنعت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی جزء اولویت‌ها است.
خالد جعفری با بیان اینکه حمایت های تسهیلاتی از مهمترین راهکارهای تحقق این هدف است، افزود: در این راستا بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای توسعه زنبورداری کردستان پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر تسهیلات تکلیفی دولت به عنوان نخستین استان کشور حدود سه میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به فعالان بخش صنعت زنبورداری کردستان پرداخت شده است.

زنبور داری ۶۰۰ شغل در کردستان ایجاد می کند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هم در این نشست گفت: از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی ۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زنبورداری در این استان تخصیص یافته که با استفاده از آن ۶۰۰ شغل ایجاد می شود.
سید یحیی ذکریایی نژاد افزود: با استفاده از این میزان اعتبار، ۳۳۶ هزار کلنی خریداری می شود تا زنبورداران جویای کار در این صنعت وارد کار تولید شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون در این استان ۲۳۲ هزار کلنی شامل ۲۲۲ هزار کندوی بومی و ۱۰ هزاز کندوی مدرن با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و ۳۵۰ تُن عسل در حدود پنج هزار زنبورستان با حدود هفت هزار شغل مستقیم وجود دارد.
وی میانگین زنبورستان های این استان را حدود ۳۰ کلنی برای هر زنبورستان اعلام کرد و یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی به دنبال آن است که با استفاده از طرح های توسعه ای تسهیلات محور و اقتصاد مقاومتی تعدا فعالان و کلنی ها و به مراتب تولید این استان را افزایش دهد.
استان کردستان دارای حدود ۲۰۰ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۴۹ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.
پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.
کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.
کد مطلب: 13266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *