جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۳

پیش‌بینی ۷۰ هزار تن صادرات کیوی از گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پیش‌بینی ۷۰ هزار تن صادرات کیوی طی سال‌جاری از استان خبر داد.
پیش‌بینی ۷۰ هزار تن صادرات کیوی از گیلان
به گزارش توليد ايرانی؛ مسعود الماسی افزود: تولید از۱۸۰ هزار تن کیوی را برای سالجاری در نظر گرفته ایم و انتظار می رود افزون بر ۷۰ هزار تن صادرات داشته باشیم .
وی رتبه ایران در تولید کیوی را چهارم عنوان و تصریح کرد:  بین مجموع تولید کنندگان رتبه چهارم تولید در جهان را داریم که جایگاه کشور ما را با اهمیت می کند و البته فاصله کشور ما با سه کشور دیگر زیاد است.
وی با بیان اینکه در حوزه تولیدات گیاهی جزو استان های ارزشمند کشور هستیم، خاطرنشان کرد: رتبه هفتم تولید محصولات باغبانی را در کشور به خود اختصاص داده ایم .
الماسی با  اشاره به اینکه کیوی  فقط  در استان های گیلان ، مازندران و بخش کوچکی در گلستان  کشت می شود، اظهار داشت: سطح زیر کشت باغات کیوی در کشور، ۱۲ هزار و ۱۵۲ هکتار است که  از این میزان پنج هزار و ۷۴۶ هکتار مربوط به گیلان است.

وی عمده شهرهای تولید کیوی در استان را تالش ، رودسر و آستارا عنوان و بیان کرد:  بورس تجارت این محصول در شهرستان تالش و عملکرد  ما بیش از ۳۰ تن در هکتار است.
الماسی با اشاره به روند افزایشی صادرات کیوی از سال ۹۲ اظهار کرد: بر اساس  آمار  در سال ۹۲ ، صادرات ۳۷ هزار تن کیوی  را از مرزهای گیلان به ثبت رساندیم و در سال ۹۶ این میزان به حدود ۶۰ هزار تن به ارزش ۴۱ میلیون دلار رسید.

وی یادآور شد: سال گذشته ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن صادرات کیوی، ۴۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان داشت.
وی به مشکلات صادراتی کیوی نیز اشاره و تصریح کرد: ظرف دو سه سال گذشته در بحث کیوی صادرات زودهنگام داشتیم و محصولی که وزن نگرفته بود و قند مناسبی نداشت، از اواخر تیرماه برداشت و سپس صادر می شد و طبق گزارش اتاق بازرگانی استان؛ محصول کیوی ما که زودهنگام در فرامرزی قرار بود استفاده شود، بعد از مدتی دچار افت کیفیت و در نهایت کاهش قیمت می شد.

به گفته الماسی؛ این موضوع را از چندین سال قبل پیگیری کردیم و به استانداردهایی هم نزدیک شدیم تا بتوانیم صادرات را به درستی انجام دهیم و قند کیوی که یکی از شاخصه های مهم برای صادرات است را به  استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.
وی افزود: گمرکات کشور با قرنطینه کردن کیوی در تمامی نواحی مرزی، از تاریخ پانزدهم تیر تا پانزدهم مهرماه صادرات آن را به عنوان اقلام مممنوعه اعلام کردند و از چند روز آینده ، قدم ها برای صادرات کیوی را بر می داریم.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان برگزاری دوره های آموزشی برای صادر کنندگان  را از برنامه های پیش بینی شده برای  صادرات محصول کیوی عنوان و بیان کرد: ایستگاه تحقیقات عباس‌آباد آستارا را پیشنهاد کردیم که به عنوان مرکز تحقیقات کیوی در منطقه باشد و بتوانیم از امکاناتی که در آنجا مستقر است، برای این موضوع بهره بگیریم.

۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در گیلان در تولید کیوی فعالیت دارند؛ تالش با دو هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت بزرگترین تولیدکننده کیوی گیلان است و پس از آن شهرستان های رودسر و آستارا در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
کد مطلب: 13259
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *