شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۱

رتبه ایران در تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رتبه ایران در تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشته که این امر از سقوط بیشتر رتبه ایران در حوزه کسب و کار جلوگیری کرده است.
رتبه ایران در تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشته است
به گزارش توليد ايرانی؛  در جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال سید فرید موسوی از رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص سقوط رتبه ایران در حوزه کسب و کار در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
رضا رحمانی وزیر صنعت گفت: رونق کسب و کار سرفصل های متعددی دارد که تجارت فرامرزی از مسئولیت های وزارت صنعت، معدن برای رونق کسب و کار است.
وی افزود: سال گذشته رتبه ایران در فضای کسب و کار چهار پله نزول داشت اما یکی از سرفصل‌های کسب و کار که مثبت بود و از سقوط بیشتر ایران جلوگیری کرد، تجارت فرامرزی بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: رتبه ایران در تجارت فرامرزی در سال گذشته ۴۵ پله صعود داشته است بنابراین وزارت صنعت در اجرای وظایف خود در حوزه کسب و کار موفق عمل کرده است.

موسوی: با اتخاذ برنامه‌های ناهماهنگ و جزیره‌ای نمی‌توان مشکلات بخش تولید را حل کرد
در ادامه سیدفرید موسوی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای رحمانی شما عالی ترین مقام در بخش تولید و صنعت هستید و وزارتخانه شما مسئول بخش تولید و در نتیجه کسب و کار است. با اتخاذ برنامه های ناهماهنگ و جزیره ای نمی‌توان مشکلات بخش تولید را حل کرد.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه مقرر شد دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کند که سالانه شاهد ارتقا ۱۰ پله ای ایران در حوزه شاخص های بهبود فضای کسب و کار باشیم.
عضو فراکسیون امید تصریح کرد: حاصل عملکرد شما و همکاران شما در دولت سقوط چهار پله‌ای ایران در شاخص‌های تسهیل فضای کسب و کار را رقم زد. امروز ایران در رتبه  ۱۲۸ شاخص‌های سهولت کسب و کار قرار دارد.
عضو فراکسیون امید گفت: هیئت وزیران تکالیف دستگاه‌ها برای بهبود فضای کسب و کار را مشخص کرده است. بر اساس گزارش‌های اخیر دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت مدیریت شما در انجام وظایف محوله جهت بهبود شاخص‌های کسب و کار کوتاهی کرده است.
نماینده تهران با بیان اینکه مشکل اشتغال با توصیه و شعار حل نمی شود، گفت: من قبول دارم که شما در شرایط نامطلوبی سکاندار وزارتخانه صنعت شدید اما متاسفانه در همین دوران شما اقدامات اساسی برای تسهیل فضای کسب و کار انجام نداده اید.
موسوی گفت: در بخش معدن علیرغم تصریح قانون معادن مبنی بر لزوم ایجاد پنجره واحد جهت تسهیل کسب و کار هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده اید.
وی افزود: در سال ۹۷ بیش از ۴۰۰ بخشنامه در حوزه صادرات و واردات صادر شده است که موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای فعالان اقتصادی شده است.

رحمانی: ایجاد سامانه ها راهکار شفافیت و مقابله با رانت و فساد است
در ادامه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده حدود ۱۱ ماه است سکاندار این وزارتخانه شده ام و در راستای بهبود شاخص های کسب و کار اقدامات اساسی انجام داده ام.
وی ادامه داد: یکی از گلایه های تولیدکنندگان تعدد بخشنامه ها و تغییر سریع مقررات و رویه ها بوده است. از زمانی که بنده وزیر شده ام صدور این بخشنامه ها به حداقل رسیده، فقط در مواقعی که مجبور باشیم بخشنامه ای صادر می کنیم.
رحمانی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای کاهش مجوزهای مورد نیاز تولید گفت: پیش از این بخش تولیدی برای راه اندازی نیازمند اخذ ۶۷ مجوز بود که در دوران مدیریت بنده به ۴۷ مجوز کاهش یافته است بنابراین ۴۰ درصد الزامات برای اخذ مجوز را طی یازده ماه اخیر کاهش داده ایم تا سهولت کسب و کار ایجاد شود.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد، وزارت صنعت را به عنوان دومین دستگاه برگزیده برای بهبود فضای کسب و کار انتخاب کرده است. وزارت صنعت حضور فعالی در شورای گفتگو استان ها دارد.
وی همچنین از راه اندازی سامانه جامع تجارت و به روزرسانی سامانه جامع بهین یاب خبر داد و گفت: علاوه بر این سامانه تقاضای محصولات پتروشیمی راه اندازی شده است. سال گذشته شاهد نوسانات زیادی در محصولات پتروشیمی بودیم.
وزیر صنعت گفت: این سامانه ها باید به دستگاه های اجرایی لینک شوند تا شفافیت ایجاد شده و از رانت و اختلاس جلوگیری شود.
وی در پایان اعلام کرد: اقدامات وزارتخانه برای بهبود فضای کسب و کار به صورت مکتوب در اختیار هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان قرار خواهد گرفت.
در پایان سیدفرید موسوی نیز خواستار برنامه زمان بندی جهت انجام تکالیف این وزارتخانه در حوزه کسب و کار شد و اعلام کرد از پاسخ های وزیر قانع شده است.
کد مطلب: 13252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *