جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۳

صنعت بومی فولاد کشور همراه با رشد ۳ درصد بیشتر از دنیا

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با اشاره به بومی شدن صنعت فولاد در کشور با کمک متخصصان داخلی گفت: بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، ایران در هشت ماه منتهی به آگوست ۲۰۱۹، رشد ۶.۵ درصدی تولید در فولاد را داشته که این مقدار نسبت به رشد تولید فولاد در دنیا ۳ درصد بیشتر بوده است.
صنعت بومی فولاد کشور همراه با رشد ۳ درصد بیشتر از دنیا
به گزارش توليد ايرانی؛ جعفر سرقینی روز یکشنبه در گردهمایی فناورانه سه روزه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت فولاد در محل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صنایع معدنی به خاطر ماهیت در این تحریم‌ها کمترین آسیب را دیدند و توانستند بخشی از نیاز کشور را برطرف کنند، از سوی دیگر بخشی از نیاز کشور را توانستند با تهاتر بخشی از اجناس تامین کنند.

وی به رشد تولید مواد معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: ۶.۵ درصد در بخش فولاد و ۴ درصد در بخش دیگر صنایع رشد داشته‌ایم، بنابر آمار انجمن جهانی فولاد در ۸ ماهه منتهی به آگوست ۶.۵ درصد تولید ایران رشد داشته است و ۱۷.۵ میلیون تن فولاد در ۸ ماه بوده است، این در صورتی است که رشد تولید فولاد در دنیا ۳.۵ درصد بوده و  رشد تولید فولاد ایران از دنیا ۳ درصد بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: امروز صنعت فولاد در کشور بومی شده و این به علت زحمتی است که شرکت های داخلی کشیده اند، شرکت های دانش بنیان توجه داشته باشند که صنعت فولاد جعبه سیاه نیست، شرکت های داخلی تمام راه ها و مسایل و مشکلات این صنعت را طی کرده اند.

سرقینی در خصوص، تحریم آمریکا در مورد فولاد ایران گفت: این تحریم ها هوشمندانه بوده چرا که آنها صادرات مواد اولیه را آزاد گذاشته‌اند اما جلوی صادرات فولاد را گرفته‌اند، از این رو با وضع عوارض به دنبال تامین مواد اولیه فولاد داخل هستیم، لذا دولت باید در این زمینه هوشمندانه وارد عمل شود.

وی گفت: حوزه دانش بنیان در این بخش می‌تواند خدمات بسیاری ارایه دهد و لزومی ‌ندارد شرکت‌های دانش بنیان حتما در تجهیزات ورود پیدا کنند بلکه از ورود آنها به مسایل جانبی نیز مانند ورود استارتاپ ها به مسائل آب و زیست محیطی در صنعت فولاد، حمایت می‌کنیم، چرا که یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد کاهش مصرف آب در این حوزه است.

وی یادآور شد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا مصرف سرانه فولاد ایران پایین است؛ این انتقاد به‌ جاست اما به طور قطع مصرف فولاد در آینده در کشور با توجه به بهسازی مناطق مسکونی افزایش خواهد داشت، خوشبختانه زنجیره فولاد و ‌مس در کشور تکمیل شده، چرا که کامل کردن زنجیره صنعت فولاد یکی از برنامه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه در سند چشم انداز تولید  ۵۵ میلیون تن فولاد دیده شده است گفت: اکنون ۳۵ میلیون تن ظرفیت فولاد در کشور است، ۲۰ میلیون تن ظرفیت فولاد در راه است و ۱۰ میلیون تن فولاد در چهار محال و بختیاری تعریف کرده ایم  که اگر این امر محقق شود به ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ دست خواهیم یافت.
کد مطلب: 13195
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *