پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵

برداشت بیش از ۷هزار تن پسته در سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هفت هزار و ۵۶۷ تن پسته امسال از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.
برداشت بیش از ۷هزار تن پسته در سیستان و بلوچستان
به گزارش توليد ايرانی؛ اردشیر شهرکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد که ۶ هزار و ۷۵۸هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

وی با بیان اینکه برداشت پسته در سیستان و بلوچستان از شهریور آغاز و هم‌اینک به پایان رسید، گفت: مهمترین ارقام این محصول در استان کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمدآقایی هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: پسته تولیدی این استان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوریکه می‌توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.

وی کمبود واحدهای بسته بندی، فرآوری و ترمینال ضبط پسته را از عمده مشکلات این بخش برشمرد.
 سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و با کیفیت‌ترین پسته یکی از مهمترین قطب‌های تولید این محصول در کشور است که به سبب نداشتن کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی، پسته با کیفیت تولیدی آن در گمنامی فرو رفته و به ناچار در بسته‌هایی با نام دیگر مناطق کشور صادر می‌شود.

این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.
کد مطلب: 13190
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *