جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵

شریک کردن کارگران در سهام کارخانه‌ها

یک کارشناس حوزه کار معتقد است شریک کردن کارگران در سهامداری کارخانه‌ها موجب صرفه‌جویی در تولید، بالا رفتن بهره‌وری بنگاه، ایجاد تولید مرغوب و اطمینان خاطر کارگران از آینده شغلی آنها می‌شود.
شریک کردن کارگران در سهام کارخانه‌ها
توليد ايرانی:علی اکبر سیارمه اظهار کرد: سال‌های سال است که نمایندگان تشکل‌های کارگری بحث سهیم شدن کارگران در کارخانه‌ها را مطرح می‌کنند چرا که با مشارکت کارگران در مدیریت و سهام کارخانه‌ها، هم تولید و بهره‌وری در بنگاه بالا می‌رود هم انگیزه کار بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد:متاسفانه خیلی از کارخانجات واگذار شده به بخش خصوصی با مبالغ پایینی در اختیار مالکان و سهامداران قرار گرفتند در حالی که ارزش آنها خیلی بیشتر بود و بعضا مالکان هم اهلیت لازم را برای خرید بنگاه نداشتند به همین دلیل مدتی بعد از واگذاری، تعدیل نیروهای کار توسط مالکان جدید صورت می‌گرفت.
به گفته این کارشناس حوزه کار، شریک کردن کارگران در سهامداری کارخانه موجب صرفه‌جویی در تولید، کاهش هزینه‌های اضافه، ایجاد تولید مرغوب و اطمینان خاطر کارگران برای دوام شغلی می‌شود.
سیارمه درباره برخی دیدگاه‌ها در خصوص عدم اجرای صحیح خصوصی سازی در کشور، گفت:عده‌ای بر این باورند که اگر اصل ۴۴ به درستی اجرا نمی‌شود به این دلیل است که حقوق ذیربطان را لحاظ می‌کند ولی حقوق ذینفعان را نمی‌بیند در صورتی که در سیاستهای اصل ۴۴ قید شده که ذینفعان سهمیند و در صورت واگذاری کارخانه با قیمت پایین، حقوق و مزایا و سنوات و معوقات پرسنل آن کارخانه باید پرداخت شود ولی متاسفانه در برخی از بنگاه‌های واگذار شده مالکان هنگام شرایط سوددهی، بهره‌ بردند و زمانی که باید سرمایه‌گذاری می‌کردند، بلافاصله به تغییر خط تولید روی می‌آوردند و برای آنکه خودشان هزینه نکنند، نیروهای کار را به مرخصی‌های طولانی و اجباری می‌فرستادند یا عذر کارگر را می‌خواستند تا به مدت یکسال از صندوق بیمه بیکاری استفاده کند.
وی با بیان اینکه وظیفه شوراهای اسلامی مستقر در کارخانه‌ها و شرکتها این است که در چارچوب قانون حقوق کارگران را مطالبه کنند، افزود: موضوع معیشت، بیمه تامین اجتماعی، دستمزد و حقوق معوق جزو حقوق ذاتی نمایندگان کارگری است و اگر آنها را از پیگیری مطالبات بحق کارگران محدود و تهدید کنیم، مشکلات کارخانه‌ها چگونه به گوش مسئولان برسد و حقوق از دست رفته کارگران چگونه استیفا شود؟
این کارشناس حوزه کار  در پایان درباره اثرات تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در پیگیری مشکلات کارخانه‌ها گفت: این ستاد در شناسایی بنگاههای مشکل‌دار و رفع مشکلات آنها موثر بوده و با تزریق نقدینگی یا کمک به تامین مواد اولیه آنها را احیا کرده است البته معتقدم این ستاد بیشتر دغدغه کارفرما را دارد تا کارگر با این وجود انتظار داریم با تشکیل این ستاد مسایل و مشکلات کارخانه هایی نظیر هپکو هرچه سریع تر برطرف شود و کارگران با امید و انگیزه به کار مشغول شوند.
پیش از این مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تصمیمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور را در گره‌گشایی از مشکلات بنگاه‌ها موثر خوانده و مصوبات آن را بهترین اقدام در تقویت تولید کارخانه‌هایی نظیر هپکو دانسته بود.
 
کد مطلب: 13180
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *