جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۲

ایران در تولید شیلات ۱۰ درصد از برنامه‌ریزی‌ها جلوتر است

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه آمار تولید سالیانه شیلات از حدود ۳۲ هزار تن در اوایل پیروزی انقلاب به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن در سال گذشته رسیده‌ایم، گفت: بر این اساس در این حوزه مهم ۱۰ درصد از برنامه جلوتر هستیم.
ایران در تولید شیلات ۱۰ درصد از برنامه‌ریزی‌ها جلوتر است
به گزارش توليد ايرانی؛  نبی الله خون میرزایی جمعه شب در حاشیه بازدید از طرح پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان جلفا اظهار کرد: شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی به گونه ای است که به پشتوانه مواهب الهی، نیروی انسانی کارآفرین و حمایت سازمان جهادکشاورزی استان ظرفیت های شیلاتی به راحتی قابلیت بالفعل شدن دارند.

وی با بیان اینکه کارهایی که در منطقه صورت گرفته هم استعداد منطقه در پرورش ماهیان خاویاری و سردآبی را به خوبی نشان داده و در بعضی از اقلیم های استان پرورش ماهی های گرمابی نیز بخوبی نمایان است، افزود: با توجه به شرایطی که در آذربایجان شرقی وجود دارد در بعضی از مناطق استان همجوار آب های شور و آب های نامتعارف هم پرورش آرتمیا برای تامین نیاز کشور اجرا شده و می تواند توسعه بیشتری پیدا بکند.

رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه تجربه پرورش ماهیان خاویاری در سراسر کشور تجربه موفقی است،گفت: در استان هایی که قبلا به ذهن خطور نمی کرد، اکنون فعالیت پرورش ماهیان خاویاری در جریان است و باید بگویم این فعالیت دارای مزایای چشم گیری است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری جزو بهترین و سود آورترین فعالیت های فصل کشاورزی در ایران است، ادامه داد: فعالیت های آبزی پروری شیلات تقریباً به طور ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی انجام می شود که باید این ظرفیت را در استان هایی همچون آذربایجان شرقی با جدیت بیشتری دنبال کرد.

خون میرزایی روند پرورش ماهیان خاویاری را رو به پیشرفت و توسعه عنوان کرد و با بیان اینکه در طول سال گذشته ۲۸۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۵۹۰ کیلو خاویار تولید شده است، افزود: برای سال جاری تولید ۳۴۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰۰ کیلو خاویار پرورشی پیش بینی می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل چندانی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری کشور وجود ندارد، گفت: برای برگزاری دوره های درمان و تغذیه مورد اشاره بهره برداران ماهیان خاویاری مشکلی نداریم .

فتحی،  رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در بحث شیلات و امور آبزیان نباید کار هیچ سرمایه گذاری لنگ بماند، گفت: طرح پرورش ماهیان خاوری خانی با سرمایه ۲۰ میلیارد ریالی و با مجوز بهره برداری ۱۰ تن پرواری و ۴ تن خاویار بوده و همچنین طرح ماهیان خاویاری شاهدی نیز در قالب پایلوت از سال ۱۳۹۳ با ۴۷۵ قطعه بچه ماهی فیل ماهی ۵۰ گرمی و در سال ۱۳۹۵ به علاوه ۱۵۰ قطعه ماهی ۱۲۰۰ گرمی فیل ماهی اجرا شده است که در حال حاضر با ۱۰۰ قطعه ماهی ماده در اوزان ۵۵ تا ۷۰ کیلو ، طی سال آینده به تولید خاویار خواهد رسید.
کد مطلب: 13122
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *