شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۸

موفقیت محققان کشور در بومی‌سازی مبدل‌های حرارتی گرافیتی

محققان اصفهانی موفق به طراحی و تولید مبدل‌های حرارتی گرافیتی به صورت کاملا بومی شدند.
موفقیت محققان کشور در بومی‌سازی مبدل‌های حرارتی گرافیتی
به گزارش توليد ايرانی؛ عباس نصراللهی، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار، اظهار کرد: مبدل‌های حرارتی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که وظیفه آنها تبادل حرارت بین دو سیال است. یکی از انواع مبدل‌ها، مبدل حرارتی گرافیتی است که برای خنک کردن یا گرم کردن اسیدها یا سیالات خورنده استفاده می‌شود. مواد مورد استفاده در ساختار این نوع مبدل‌ها در مقابل خوردگی ناشی از عبور اسیدها مقاوم هستند. 

نصراللهی افزود: ساختار مبدل‌های حرارتی متفاوت است و برای مواد خورنده یا اسیدها از ساختار مبدل‌های گرافیتی استفاده می‌شود تا از خوردگی مواد جلوگیری شود. تولید این محصول به صورت کاملا بومی است و تمام تجهیزات آن در کشور ساخته شده است. 

وی اضافه کرد: مبدل‌های حرارتی در انواع مختلف پوسته و لوله، هوا خنک، صفحه‌ای، اسپیرال و ... ساخته می‌شوند که همگی دارای ساختار فلزی هستند، اما برای تبادل حرارت اسیدها ساختار فلزی جوابگو نبوده و باید از مبدل‌های گرافیتی استفاده شود.

نصراللهی با بیان اینکه نمونه مشابه مبدل‌های حرارتی گرافیتی در کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: امکان وارد کردن این محصول به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد، به همین دلیل این شرکت با روش مهندسی معکوس و با تکیه بر دانش بومی موفق به طراحی و تولید انواع این محصولات شده است.

وی در خصوص موارد استفاده از این محصول، گفت: از مبدل‌های حرارتی گرافیتی بومی در فولاد مبارکه اصفهان برای گرم کردن اسید کلریدریک و شرکت صبا باطری برای خنک کردن اسیدسولفوریک استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، این شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده و در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات حرارتی و برودتی فعال است.
کد مطلب: 12803
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *