جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵

روحانی پشت خط ماکرون، کارگران هپکو پشت خط راه آهن!

هپکو، بزرگترین و مجهزترین تولید کننده ماشین آلات راه سازی کشور و حتی خاورمیانه روزگار سخت خود را در پس بی تدبیری برخی از مسئولین و احساسات کارگرانش می گذراند. اگر آقایان دولتی یک دهم وقتی که برای مکالمه با چشم آبی های فرانسوی گذاشتند را به هپکو اختصاص دهند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
روحانی پشت خط ماکرون، کارگران هپکو پشت خط راه آهن!
توليد ايرانی:بعد از گذر چند روز از تجمعات هفته های گذشته کارگران هپکو مرحله جدیدی از اعتراضات کارگران این شرکت به بهانه عدم تعیین تکلیف سهامدار، پس از انتخاب مدیر عامل جدید از سوی سازمان خصوصی سازی، آغاز شد. تجمعاتی که این بار آرام نبود و طبق اتمام حجت استاندار مرکزی و با رای شورای تامین استان در راستای برخورد با هرگونه ایجاد مانع در مسیرهای اصلی راه آهن یا محورهای مواصلاتی، پس از مسدود شدن ریل راه آهن شمال به جنوب کشور توسط کارگران هپکو آن هم در مدت زمان ۱۰ ساعته، اتفاقات ناخوشانیدی رقم خورد و منجر به درگیری کارگران و نیروی انتظامی شد و در همین راستا تعدادی از کارگران زخمی و تعدادی دیگر نیز بازداشت شدند.
با توجه به اتفاقات روزهای اخیر هپکو، در حال حاضر چند نکته در خصوص هپکو قابل بررسی است که می توان به آن پرداخت.

*شکاف اعتمادی بین مسئولین استانی و کارگران
با توجه به اینکه مسئله هپکو چند سالی است با بالا و پایین های فراوان روبه رو بوده است و تلاش های مسئولین استانی به نتیجه نرسیده، مطمئنا دیگر حنای وعده های مسئولین استانی برای کارگران رنگی ندارد و آنها را به کنش های غیر متعارف مجبور می کند. این کنش های غیر متعارف و وعده های بی نتیجه، بی اعتمادی ناخواسته ای را بین دو طرف ایجاد کرده و این مسئله خود به نیرو محرکه ای برای حرکت تندتر هپکو به سمت بن بست تبدیل شده است. این شکاف اعتمادی بین مسئولین و کارگران را می توان در ماجرای اخیر نیز مشاهده کرد. ماجرایی که در آن از طرفی هنوز حکم مدیر عامل جدید هپکو خشک نشده، اعتراضات کارگری شکل می گیرد و علی رغم تذکر مسئولین در راستای عدم ایجاد اخلال در نظم عمومی و امنیتی اما این اتفاق با حضور کارگران در مسیر اصلی ریل کشور رقم می خورد و  از طرف دیگر دستور برخورد با کارگران از طرف مسئولین صادر می شود.
مطمئنا تا زمانی که این شکاف اعتمادی برطرف نشود مسئله هپکو در هیچ سطحی حل نخواهد شد. از طرفی کارگران هپکو باید به این باور برسند که مسئولین استانی تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت هپکو به کار گرفته اند و از طرفی دیگر باید مسئولین هم هپکو را در یک آرامش امنیتی بیابند تا تمام تمرکز آنها بر وجه اقتصادی هپکو باشد نه اینکه دغدغه اصلی مسئولین استانی رسیدگی به مسائل امنیتی و انتظامی رخ داده در هپکو باشد.
*از دست استان کاری ساخته نیست
یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مشکلات هپکو از سطح استانی فراتر رفته و نیازمند تصمیم گیری مسئولین و مدیران کشوری است و باید هر چه سریعتر توسط مسئولین رده بالای قوه مجریه و قوه قضاییه این مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.
باید گفت این روزها حتی مدیران استانی نیز از ضعف اجرایی دولت در این خصوص خسته اند و اشارات تلویحی آنها به این موضوع خود نمونه است از نارضایتی ها. استاندار مرکزی حتی در جمع کارگران معترض هپکو گفت که تمام اختیارات قانونی استان برای رفع مشکل هپکو به کار گرفته شده است. و به عبارتی باید این چنین برداشت کرد که دیگر کار یاز دست استان ساخته نیست.
اینجاست که سرعت عمل اعضای هیئت دولت برای تصمیم گیری در خصوص یکی از بزرگترین صنایع کشور و حتی خاورمیانه نیاز است و آقایان باید بدانند که نباید همه چیز محدود به حضور در جلسات استانی و بازدیدها شود. به عبارتی باید گفت که هپکو نیازی به بازید آقایان ندارد بلکه هپکو یک تصمیم گیری جدی و فوری می خواهد.
 
کد مطلب: 12778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *