جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۸

هنوز برای حساب کردن روی توان سعودی‌ها در بهبود سطح تولید نفت زود است

کارشناسان بر این باورند که تا چند هفته دیگر معلوم می‌شود سعودی‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند کاهش سطح تولید نفت خود ناشی از حمله یمن به تاسیسات بقیق را جبران کنند و هنوز برای اظهارنظر در این زمینه زود است.
هنوز برای حساب کردن روی توان سعودی‌ها در بهبود سطح تولید نفت زود است
توليد ايرانی: کارشناسان و کارگزاران نفتی معتقدند، برای این که بتوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان سعودی‌ها در راستای بهبود سطح تولید نفت پس از حمله یمنی‌ها به تاسیسات البقیق را ارزیابی کرد، باید چند هفته صبر کرد.

کارشناسان بر این باورند که در شرایط کنونی سعودی‌ها در تلاش هستند تا با استفاده از ذخایر نفت خود کمبود تولید را جبران کرده و تاثیر حمله یمنی‌ها را به تاسیسات البقیق را به شکل مصنوعی پوشش دهند.

ریاض اعلام کرد که طی دو تا سه هفته آینده سطح تولید نفت خود را به میزان قبل یعنی حدود 10 میلیون بشکه در روز خواهد رساند و این در حالی است که در حمله یمنی‌ها به تاسیسات فرآوری نفت عربستان 5.7 میلیون بشکه روزانه از تولید نفت عربستان کاسته شد.

عربستان اعلام کرده است که همزمان با اجرای عملیات تعمیرات در تاسیسات البقیق با استفاده از ذخایر نفتی خود عرصه به بازار جهانی را به میزان کافی انجام خواهد داد. 

ارزیابی‌ها حاکی از حدود 180 میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده توسط عربستان در ماه جولای هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

کارشناسان و کارگزاران نفتی علی‌رغم اظهارات مقامات سعودی‌، نسبت به این ادعا بدبین هستند و بعید می‌دانند که به این سرعت تاسیسات آسیب‌دیده البقیق تعمیر شود. 

از سوی دیگر عدم شفافیت سعودی‌ها در زمینه میزان ذخیره واقعی نفت انبار‌ شده آنها، مزید بر ابهامات در بازار شد و درواقع کارشناسان نسبت به توانایی‌های عربستان برای عرضه کافی نفت طی هفته‌های آینده با شک و تردید نگاه می‌کنند.

توانایی عربستان برای عرضه کافی نفت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به دو عامل بستگی دارد؛ نخست آنکه این کشور چقدر نفت در انبارهای خود ذخیره کرده و دوم آنکه، تا چه زمانی نیاز دارد تا از این ذخایر نفتی برای تامین بازار استفاده کند. 

موسسه جودی JODI که در زمینه ارائه اطلاعات حوزه انرژی کشورهای مختلف از جمله عربستان فعالیت می‌کند اعلام کرده که ذخایر نفت انبارشده عربستان در ماه جولای 8 میلیون بشکه کاهش یافته و به 180 میلیون بشکه رسیده است. 

علی‌رغم ادعای موسسه JODI  اما یک کارگزار با سابقه نفت می‌گوید: میزان واقعی ذخایر نفت عربستان بر اساس تحلیل حجم نفت جابجا شده با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای کمتر از میزان اعلام شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی معتقد است، اقدام شرکت آرامکو برای خرید فرآورده‌های نفتی نیز به نگرانی‌ها و ابهامات نسبت به توانایی سعودی‌ها در تامین نفت بازار تا زمان تعمیر تاسیسات البقیق افزوده است. 

این کارگزار نفتی تاکید می‌کند: در حالی که طی سال‌های گذشته عربستان از سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری برای ساخت ذخیره‌گاه‌های زیرزمینی نفت سخن گفته است، اما حالا چرا شاهد این هستیم که به این زودی‌ها و با گذشت چند روز از حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی البقیق، آرامکو به دنبال واردات فرآورده‌های نفت از دیگر کشورها رفته است.

چندین منبع آگاه اعلام کرده‌اند که عربستان 120 هزار تن سوخت دیزل را خریداری کرده که قرار است به زودی از امارات بارگیری شوند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گری راس، یک کارشناس باسابقه بازار نفت و بنیان‌گذار موسسه بلک‌گلد اینوسترز می‌گوید: عربستان در زمینه ارائه جدول زمان‌بندی برای بازگرداندن سطح تولید خود به میزان قبلی، ادعای بیش از حد خوش‌بینانه مطرح کرده و به نظر من شاهد کمبود عرضه در بازار خواهیم بود.

البته اقدام سعودی‌ها برای خرید نفت و محصولات نفتی به واردات گازوئیل ختم نمی‌شود؛ چراکه گزارش رسانه‌ها حاکی از درخواست عربستان از اعراب برای واردات 20 میلیون بشکه نفت هستند که البته جزئیات این درخواست هنوز فاش نشده است. 




 
کد مطلب: 12773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *