پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۶

۸۰ درصد برداشت برنج در کشور مکانیزه است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: برداشت مکانیزه برنج در ۶ سال گذشته به ۸۰ درصد رسیده و نیاز است شرکت‌های دانش‌بنیان به فناوری مکانیزه سم‌پاشی شالیکارهای برنج نیز دست یابند.
۸۰ درصد برداشت برنج در کشور مکانیزه است
به گزارش توليد ايرانی؛ کامبیز عباسی روز سه شنبه در گردهمایی فناورانه سازمان‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه محصولات و خدمات پهپادی اظهار داشت: در کشوری مانند ایران که گرم و خشک است و آب کافی وجود ندارد نمی‌توان از روش‌های پر آب برای سم‌پاشی استفاده کرد بنابراین بهترین روش مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده از پهپادها است.

وی ادامه داد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی مکانیزاسیون است، در این راستا به خصوص در زمینه سم‌پاشی از پهپادهای سم‌پاش استفاده می‌شود که با استفاده از این روش به جای پنج هکتار سم پاشی زمین در روز، 50 هکتار به طور یکنواخت سم‌پاشی می‌شود.

عباسی تصریح کرد: یکنواختی سم‌پاشی بسیار مهم است و از شرکت‌های دانش بنیان می خواهیم استانداردهای خود را اعلام کنند و تکنولوژی روش‌های استاندارد سازی را به وزارت جهاد ارائه دهند تا بدانیم استفاده از کدام پهپاد مناسب‌تر است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در سال‌های گذشته کشاورزی در کشور رونق گرفته و در پنج سال گذشته هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مکانیزه کردن آن هزینه شده است، همچنین توسعه باغات در اراضی شیب‌دار بسیار مورد توجه وزارت جهاد است که شرکت‌های دانش بنیان باید به این مساله توجه داشته باشند تا برای کود پاشی، بذرپاشی و تولید محصول در این اراضی از تکنولوژی مناسب استفاده کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی  اظهار داشت: غذادهی به ماهی‌ها  و میگوها در دریا، اطفاء حریق و مبارزه با سرمازدگی جنگل ها موارد حائز اهمیت دیگری است که باید در آن از پهپادها و تکنولوژی استفاده شود، در این راستا در چند سال گذشته بیش از ۲۰۰ دستگاه ضد یخ زدگی در باغات آذربایجان شرقی نصب شده است.

وی افزود: منابع مالی بدون محدودیت و با شرط پاسخگویی فناوری در اختیار شرکت ها قرار می‌گیرد و از طرف وزارت جهاد تا سقف ۸۰ درصد تسهیلات ۴ تا ۱۵ درصدی به فناوران پرداخت می‌شود.
عباسی تصریح کرد: در راستای مبارزه با آفات و ملخ‌ها که امسال به باغات حمله کرده بودند از پهپادها بسیار استفاده شد همچنین در نظر داریم در باغات سنتی و یا مکان‌های صعب العبور از پهپادها استفاده کنیم که باید شرکت‌ها در این زمینه طرح های خود را ارائه کنند.

 گسترش کاربردهای غیر نظامی پهپاد
همچنین در ادامه سیاوش ملکی فر معاون توسعه و شکوفایی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری عنوان کرد: قرارگیری شرکت ‌های حوزه پهپاد در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگتر باعث کمک به صنعت می‌شود و بازار شرکت‌های دانش بنیان نیز توسعه یافته و از خروج ارز جلوگیری می‌کند و به دنبال آن اشتغال ایجاد می شود.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر دارد همکاری‌های بسیاری با تمامی حوزه‌های کشور داشته باشد، به عنوان مثال در حوزه صنایع غذایی ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، همچنین در این راستا امسال رویداد خودرو، صنایع فولادی و رباتیک برگزار می شود.

ملکی فر گفت: در نظر داریم در این حوزه گسترش کاربردهای غیر نظامی پهپاد را مورد توجه قرار دهیم، صندوق نیز حمایت کامل را از شرکت‌های دانش بنیان برای نفوذ تکنولوژی اعم از تسهیلات لیزینگ با نرخ ۹ درصد، ثبت پتنت و شرکت در نمایشگاه‌ها دارد.
کد مطلب: 12669
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *