چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۸

دست کارآفرینان استان تهران در بند بانک ها

کارآفرینان در استان استراتژیک تهران برای دریافت تسهیلات و بقا دست و پا می زنند.
دست کارآفرینان استان تهران در بند بانک ها
به گزارش توليد ايرانی؛ سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید» نام گذاری شده است و استان تهران به عنوان استان پایتخت کشور با جمعیتی بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر نقش عمده ای در  تولید داشته و اشتغال زایی در این استان با توجه به جمعیت قابل توجه آن اهمیت بسیاری دارد.
اما نکته جالب اینجا است که سالانه ۶۸۶ هزار نفر به جمعیت شاغل آموزش عالی کشور اضافه می شود و به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بخش اعظم فارغ التحصیلان که نرخ بیکاری در میان آنها بالای ۲۵ درصد است مربوط به استان تهران است و این امر اهمیت اشتغال زایی در این استان را دو چندان می کند. اما زمانی که پای صحبت تولیدکنندگان و کارآفرینان تهرانی می نشینیم از عدم حمایت مسئولین گلایه دارند و البته بخش اعظمی از این گلایه ها به عدم پرداخت تسهیلات بانکی باز می گردد.

کارآفرینان: تیم نظارتی بر اقدام بانک ها همراه با ابزار برخورد مناسب تشکیل شود
کار به جایی رسیده که بسیاری از واحدهای تولیدی و اشتغال موجود در استان تهران به دلیل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش تعطیل شده و یا به حالت نیمه تعطیل و نیمه فعال در آمده اند.
حالا باید دید در سایه شعارهای مسئولین اجرایی مبنی بر حمایت از کارآفرینان چه اقدامی برای تامین سرمایه در گردش فعالان اقتصادی در استان تهران انجام شده است، پر واضح است که اقدامات جزیره ای و توصیه ای نمی تواند مشکلات موجود بر سر راه صنعتگران این استان را حل کند و این رویه بیشتر به فرآیندهای شعاری و تبلیغاتی شباهت دارد تا آمادگی برای عمل و حضور در عرصه اجرا.
یک کارآفرین فعال در بخش گلخانه ضمن گلایه مندی از عدم اعطای تسهیلات از سوی بانک های استان تهران به خبرنگار گفت: باید یک تیم نظارتی که ابزار برخورد داشته باشد برای نظارت بر عملکرد بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال زایی وجود داشته باشد و تنها سفارش و خواهش از بانک ها کارساز نیست.
وی افزود: خود من به عنوان یک کارآفرین از نحوه پرداخت تسهیلات در بانک های استان تهران راضی نیستم و نوع برخورد بانک ها صحیح نیست، ما باید یک فکری به حال وضعیت پرداخت بانک ها و قیمت گذاری تسهیلات بکنیم، در غیر این صورت بازارهایی که در غرب آسیا و حوزه خلیج فارس به ما تعلق دارد توسط دیگران اشغال خواهد شد چرا که حمایت لازم برای تامین سرمایه در گردش و نقدینگی از کارآفرینان نمی شود.

تمام اقدامات در حد شعار و حرف است
یک کارشناس اقتصادی در این خصوص به خبرنگار  گفت: تولید و اشتغال مولد در استان تهران زیر سایه سنگین فعالیت های خدماتی و برخی اقدامات دلال مآبانه در حال فراموشی است و یکی از مشکلات عمده در زمینه تولید در استان تهران ضعف چرخش مالی است.
مهدی شیرکوند اضافه کرد: باید بپذیریم که هنوز حتی مدیران استان هم به این نتیجه نرسیده‌اند که سرمایه گذاری در تولید می‌تواند ارزش افزوده برای استان تهران داشته باشد و حمایتی که باید و شایسته است از بخش خصوصی و کارآفرینان نمی شود.

وی افزود: آن چه که عجیب است این که هیچ آمار دقیقی در خصوص میزان تولید محصولات گوناگون به طور دقیق در استان تهران وجود ندارد و عملا نقش قابل توجه تولید محصولات صنعتی و کشاورزی در این استان نادیده گرفته شده و بیشترین تمرکز روی سایر موضوعات است.
شیرکوند اضافه کرد: متأسفانه اقدام منسجمی که بتواند در جهت مجاب کردن بانک ها برای پرداخت تسهیلات به کارآفرینان برداشته شود، دیده نمی شود و باید به صراحت گفت تمام اقدامات در حد شعار و یا حرف است.
وی با بیان این که یک حادثه جزئی و یا معمولی در استان تهران جریان‌های اجتماعی و سیاسی فراوانی را با خود همراه می‌کند، گفت: این جریان ها در نهایت به تصمیم گیری برای حل مشکلات می انجامد اما در خصوص حمایت از تولید صدای تولیدکنندگان را کسی نمی شنود.

عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ راضی کننده نیست
گلایه از عدم همراهی بانک ها در حمایت از تولید، گویا نه تنها تولیدکنندگان که داد مسئولین را نیز در آورده است، تا جایی که استاندار تهران به عنوان بالاترین مقام اجرایی این استان در گفتگو با خبرنگار  برای بانک ها خط و نشان کشید و افزود: با بانک هایی که کم تر از حد انتظار در حمایت از تولید و پرداخت تسهیلات ظاهر شوند، مدارا نمی کنیم.
انوشیروان محسنی بندپی با بیان این که باید در شرایط تحریم های ظالمانه از اشتغال موجود صیانت کنیم، گفت: اشتغال پایدار با تسهیلاتی با بهره ۱۸ تا ۲۰ درصدی به وجود نخواهد آمد و سود بالای وام های بانکی به ضرر گیرنده تسهیلات است.
وی ادامه داد: متاسفانه بانک ها به جای کمک به رشد اقتصادی به دنبال سودآوری هستند و عملکرد بانک های عامل استان تهران در ارائه تسهیلات اشتغال زایی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور راضی کننده نیست.
استفاده از پتانسیل‌های عمده تولید و اشتغال در استان تهران که سهم بسزایی از جمعیت کشور را در خود جای داده یکی از ضروریات انکار ناپذیر برای توسعه ارزآوری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و منابع غیرنفتی است که با برنامه ریزی مناسب و توجه به داشته‌های بومی این استان امکان پذیر خواهد بود و در این بین می بایست، بانک ها به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تامین اعتبار همکاری لازم را با صنعتگران در این خصوص داشته باشند.
کد مطلب: 12619
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *