جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۲

کشت کلزا، تولید گندم را افزایش می‌دهد

کشت گندم پس از برداشت محصول کلزا از کشتزارها، می‌تواند میزان تولید گندم را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
کشت کلزا، تولید گندم را افزایش می‌دهد
به گزارش توليد ايرانی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی پنجشنبه شب در جلسه هم اندیشی اجرای طرح های گلخانه ای، آبیاری نوین و تخصیص آب برای کشت کلزا در شیروان با بیان این مطلب اظهار داشت: کلزا باعث پایداری تولید گندم می شود و با توجه به کاهش اراضی زراعی بر اثر خشکسالی های طولانی، باید از منابع آب و خاک به بهترین نحو استفاده کنیم.

محمدجواد تشکری، مشکل امروز کشاورزی استان را بحث پایداری آن دانست و گفت: با توجه به افزایش جمعیت، نیاز ما به تولید گندم روز به روز افزایش می یابد و کشت گندم پس از برداشت کلزا می تواند بخشی از این دغدغه را مرتفع کرده و به این نیاز پاسخ دهد.
وی با اشاره به اینکه پایداری اراضی کشاورزی رو به کاهش و تهدید است، افزود: امروز دیگر مزرعه پاک نداریم و در اراضی کشاورزی، علف های هرز بیداد می کند که خود موجب کاهش ۳۰ درصدی محصول می شود و حال آنکه با کشت کلزا می توان علف های هرز را تا ۸۰ درصد کنترل کرد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بر ضرورت خروج کشاورزی از حالت سنتی و رفتن به سمت کشت علمی تاکید کرد و گفت: نیاز سالانه کشور به روغن معادل ۴ میلیارد دلار است و حال آنکه در ایران کمتر از یک درصد زمین ها به کشت کلزا اختصاص دارد که این رقم در کانادا ۷۶ و در چین ۳۵ درصد است.

عبدالرضا عزیزی با اشاره به برخی مولفه های اقتصاد مقاومتی مانند تولید، صادرات و جلوگیری از واردات، افزود: قیمت کلزا ۲ برابر گندم است و بهای محصول نیز بسیار زود به کشاورز پرداخت می شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز گفت: پارسال ۱۴۷ هکتار از کشتزارهای شهرستان زیر کشت کلزا رفته بود که از این سطح، ۲۹۸ تن محصول برداشت شد.

رمضان امان زاده اظهار داشت: امسال تاکنون ۷۲۹ هکتار از اراضی مستعد برای کشت کلزا در شیروان مکان یابی و در سطح ۶۶۸ هکتار قرارداد منعقد شده که از دهه اول شهریورماه تاکنون، ۶۸ هکتار زیر کشت رفته است.

وی گفت: با توجه به سردسیر بودن منطقه به کشاورزان توصیه می شود تا پایان شهریورماه و حداکثر تا ۵ مهرماه، کشت کلزا را به اتمام برسانند.

شهرستان شیروان واقع در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد، افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
کد مطلب: 12474
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *