جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۹

برداشت انگور از باغات سروآباد آغاز شد

برداشت محصول انگور از سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات دیم و آبی شهرستان سروآباد آغاز شده و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تُن انگور برداشت و روانه بازار مصرف شود.
برداشت انگور از باغات سروآباد آغاز شد
به گزارش توليد ايرانی؛ مدیر جهاد کشاورزی سروآباد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه برداشت انگور همه ساله اواسط شهریور آغاز می شود و تا اوایل آبان ادامه دارد، اظهار داشت: ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات شهرستان زیر کشت انگور رفته که ۷۵۰ هکتار آن غیر بارور و یک هزار و ۵۵۰ هکتار نیز بارور است.

محمد رحیمی یادآور شد: بیش از۵۷۰ هکتار از باغات غیربارور در طی پنج سال گذشته در قالب طرح توسعه باغات دیم کاشت شده که در سال های آینده به مرحله باروری می‌رسند تا تولید انگور در این شهرستان چند برابر افزایش یابد.
وی بیشترین سطح هکتار باغات بارور را باغ دیم اعلام کرد و افزود: یک هزار و ۵۱۵ هکتار از باغات بارور را باغات دیم تشکیل می دهد و تنها ۳۵ هکتار باغ آبی در این شهرستان بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد متوسط برداشت انگور در هر هکتار دیم را هفت تُن و در باغات آبی را ۳۵ تُن اعلام و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۰ هزار و ۶۰۵ تُن انگور از باغات دیم و ۴۹۰ تُن نیز از باغات آبی این شهرستان برداشت شود.
 وی با بیان اینکه بیشترین برداشت انگور در هر هکتار ۲۰ تُن بوده که سال گذشته در روستای پایگلان از باغ باغدار نمونه عزیز رعنایی برداشت شد،  به ارقام انگور باغات شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین ارقام غالب انگو ره شه، دره بول، ریش بابا، فخری، عسکری، گزنه‌ای و یاقوتی است.

وی یادآور شد: واریته های انگور از لحاظ رنگ حبه ها به چهار دسته انگورهای سبز، انگورهای قرمز، انگورهای سیاه و  انگورهای زرد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد اضافه کرد: انگور برداشت شده به صورت تازه خوری، کشمش، آب انگور، سرکه و دوشاب به مصرف می رسد.

وی افزود: شهرستان سروآباد با شرایط اقلیمی مناسب (۷۵۰ میلیمتر متوسط بارش سالانه، خاک حاصلخیز) و نیروی انسانی توانمند و با تجربه در امر باغداری به عنوان یک شهرستان پیشرو در اجرای طرح توسعه باغات دیم در سطح استان مطرح است.

رحیمی افزود: بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار در شهرستان سروآباد در امر تولید، نگهداری و برداشت محصول انگور مشغول فعالیت بوده و از این راه ارتزاق می کنند.

وی به مهمترین مشکل انگورکاران اشاره کرد و گفت: به دلیل فاصله زیاد با بازارهای فروش و نبود حتی یک کارخانه صنایع تبدیلی در استان فروش انگور به قیمت اصلی خود با مشکل روبرو شده و همین امر موجبات سوء استفاد افراد سودجو را فراهم آورده است.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود ماده اولیه (انگور) و سایر محصولات باغی در شهرستان سرواباد ایجاد صنایع تبدیلی می تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشاورزان و سرمایه گذاران ایجاد نماید لذا از صاحبان سرمایه دعوت می شود که در این زمینه سرمایه گذاری کنند.  
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: امیدواریم با برنامه های مدون سازمان جهاد کشاورزی در جهت احداث صنایع تبدیلی، سردخانه، بسته بندی و ایجاد زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی از مشکلات این قشر زحمتکش جامعه کاسته شود.

رحیمی گفت: سروآباد به عنوان یک شهرستان کشاورزی باغی، بسترهای لازم و مناسب جهت توسعه این بخش را دارد، مطابق بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان و متخصصان این بخش طرح توسعه باغات دیم با تکیه برکشت گونه های مقاوم و تجاری تامین کننده اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد.

وی به برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی برای کشاورزان اشاره کرد و افزود: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در سال جاری نسبت به برگزاری ۱۰ کلاس آموزشی ترویجی هرس سبز انگور با ۱۷۹ نفر روز آموزش برای باغداران اقدام کرده که این امر می تواند در بالا بردن میزان تولید و همچنین محصول با کیفیت بهتر و ارتقای سطح دانش و بهداشت باغات انگور موثر باشد.

رحیمی اضافه کرد: آمار حاصله از باغات درجه یک و دارای شرایط ایده ال کشت و پروش این محصول نشان دهنده درستی مشاوره و توصیه های کارشناسان و متخصصان کشاورزی است، لذا به انگور کاران منطقه توصیه می شود ضمن شرکت در دوره های ترویجی کشاورزی، نسبت به اجرا کردن اصول صحیح باغبانی در سطح باغات دیم اقدام کرده تا در آیند شاهد ارتقاء سطح تولید متوسط این محصول مهم و استراتیژیک در منطقه باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد افزود: نمونه گیری های به عمل آمده توسط مراجع ذیصلاح از محصولات تولیدی که به طور کاملا تصادفی از سطح باغات انگور دیم جهت راستی آزمایی موضوع به عمل آمده نشان می دهد انگور کاران در باغات انگور دیم از هیچ نوع کود وسمی استفاده نکرده و ارگانیک بودن این محصول به اثبات رسیده است.
شهرستان سروآباد در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
 
کد مطلب: 12408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *