پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۳

دولت نگرانی کشاورزان را برطرف می‌کند؟

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم ‌کاران کشور با اشاره به لزوم اعلام به موقع نرخ‌های تضمینی از سوی دولت، گفت:نرخ خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۲۸۰۵ تومان باشد.
دولت نگرانی کشاورزان را برطرف می‌کند؟
توليد ايرانی: کمتر از دو هفته به پایان شهریور زمان اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت باقی مانده و کشاورزان نگرانند که آیا دولت این بار نرخ خرید تضمینی را به موقع اعلام خواهد کرد و آیا نرخ خرید تضمینی گندم به عنوان محصول راهبردی مناسب خواهد بود؟ 
بر اساس قانون که مجلس به تصویب رسانده دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریور هر سال یعنی آغاز سال زراعی جدید اعلام کند و این نرخ خرید تضمینی باید متناسب با تورم سالانه کشور باشد. 
زمان اعلام نرخ خرید تضمینی به این دلیل با اهمیت است که کشاورز قبل از اقدام به کشت باید نرخ محصولات کشاورزی را که قرار است در سال آینده از سوی دولت خریداری شود بداند و بر اساس آن برای کشت سال جاری تصمیم بگیرد.
اعلام نرخ به موقع و مناسب برای دولت هم باید مهم و با اهمیت باشد زیرا می‌تواند با بالا و پایین آوردن نرخ‌های خرید تضمینی، کشاورزان را به سمت کشت محصولات اساسی و راهبردی سوق دهد تا محصولاتی که برای امنیت غذایی و کشور کم اهمیت است کشت نشوند.
گفت‌وگویی با علی‌قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم ‌کاران کشور درباره این موضوعات انجام دادیم.
ایمانی در پاسخ به اینکه نرخ مناسب خرید تضمینی گندم برای سال آینده چقدر است، گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در تیر ماه انجام دادیم نرخ مناسب خرید تضمینی گندم را برای آن زمان ۲۵۵۰ تومان برای هر کیلوگرم برآورد کردیم. آن زمان نرخ تورم تولیدکننده ۵۰ درصد بود. اما از تیر ماه تاکنون افزایش تورم وجود داشته بنابراین قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۲۸۰۵ تومان در هر کیلو باشد. 
وی ادامه داد: آن‌طور که مسؤولان بخش کشاورزی اعلام کرده‌اند نرخ تورم تولیدکننده در شهریور به ۶۹.۵ درصد رسیده بنابراین باید در تعیین نرخ جدید تضمینی گندم دخالت داده شود که در این محاسبه نرخ جدید ۲۸۰۵ تومان منطقی است.
ایمانی در پاسخ به اینکه نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم در سال جدید چقدر است، گفت: مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی تاکنون چیزی اعلام نکرده‌اند.
هفته گذشته در همایش آغاز سال زراعی جدید عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: نرخ‌های خرید تضمینی به شورای اقتصاد اعلام شده اما به رقم دقیقی اشاره نکرد. 
رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران کشور با ابراز امیدواری به اینکه دولت نرخ مناسبی را برای گندم تعیین کند،‌گفت: اما بعید به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت اقتصادی دولت چنین قیمتی را برای گندم اعلام کند چرا که در سال‌های گذشته هم چنین اقدامی نکرد. 

*نرخ تضمینی ۲۸۰۵ تومانی برای گندم ۱۴ درصد برای کشاورز سود دارد
وی ادامه داد: اگر دولت نرخ ۲۸۰۵ تومان را برای گندم اعلام کند حداقل تولید این محصول برای کشاورزان توجیه اقتصادی خواهد داشت و آنها حداقل می‌توانند سود ۱۴ درصد در هکتار داشته باشند اما اگر نرخ پایین‌تری اعلام کند کشاورزان از کشت گندم سودی نصیب‌شان نخواهد شد.
ایمانی با اشاره به اینکه نرخ سود بانک‌ها بیشتر از نرخ سود کشاورزان است، گفت: بانک‌ها ۱۸ درصد سود می‌گیرند در حالی که سود کشاورزان نهایتاً به ۱۴ درصد می‌رسد و به این دلیل است که ۹۵ درصد کشاورزان بدهکار بانک‌ها هستند. 
از رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران کشور سؤال شد که آیا دولت تا پایان شهریور نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام خواهد کرد، گفت: قول داده‌اند که به موقع اعلام کنند اما در سال‌های گذشته عهدشکنی از سوی دولت زیاد بوده است.

*نرخ خرید تضمینی پایین کشور را از امنیت غذایی دور می‌کند
وی در پاسخ به اینکه اگر دولت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به موقع اعلام نکند چه عواقبی برای کشاورزان می‌تواند داشته باشد،‌گفت: قانون‌گذار بنا به دلایلی آخر شهریور را آخرین مهلت اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اعلام کرده است چرا که این زمان آغاز فصل زراعی جدید است و کشاورز باید تصمیم بگیرد که چه محصولی بکارد و اگر قیمت‌های خرید تضمینی مشخص نباشد کشتی که کشاورزان انجام می‌دهند بر اساس شانس خواهد بود و احتمالاً آنها توجیه‌های اقتصادی را در کشت محصولات در نظر می‌گیرند و از کاشتن محصولات اساسی و راهبردی که هم تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است و هم در معادلات سیاسی دخالت می‌کند دور خواهند شد و به کشت محصولات کم اهمیت اما درآمدزا روی خواهند آورد. 
*نمایندگان مجلس نظارتی بر اجرای قانون ندارند
ایمانی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس گله دارد،‌ گفت: خود نمایندگان قانون اعلام نرخ خرید تضمینی را تصویب کردند اما هیچ نظارتی بر حسن اجرای این قانون ندارند. دولت هر ساله نرخ خرید تضمینی را دیرتر اعلام می‌کند و بعضی موقع سه ماه با تأخیر و بعضی موقع در اردیبهشت سال آینده اعلام می‌کند و نمایندگان مجلس به جای نظارت بر اجرای درست قانون با دیگران هم ‌آواز می‌شوند که چرا دولت نرخ خرید تضمینی را دیر اعلام می‌کند.
 
کد مطلب: 12379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *