یامچی، قطب تولید پسته آذربایجان‌شرقی

20 شهريور 1398 ساعت 12:42

مدیر جهاد کشاورزی مرند با بیان اینکه بخش یامچی این شهرستان، قطب تولید پسته در آذربایجان‌شرقی است، پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۰۰ محصول از باغ‌های پسته یامچی برداشت شود.


به گزارش تولیدایرانی؛ منوچهر رحمانی در جمع خبرنگاران گفت: بخش یامچی ۲۳۰ هکتار باغ پسته دارد که ۱۲۵ هکتار آن در مرحله باردهی است.

وی افزود: ۱۲ رقم پسته در منطقه مرند کشت می شود که بهترین ارقام سازگار با منطقه که کشاورزان هم از آنها استقبال می کنند شامل احمد آقایی ، کله قوچی ، اوحدی ، اکبری و قزوینی  است.

وی با اشاره به خسارت سرمای دیررس بهاره به ۱۵ درصد محصول پسته یامچی ، متوسط عملکرد تولید این محصول را امسال ۸۵۰ کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار اعلام کرد.

ملکی بخشدار یامچی هم از راه اندازی سامانه ضد تگرگ در باغات پسته یامچی برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی در زمان بارش تگرگ و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی این محصول در آینده نزدیک خبر داد.

برداشت پسته در یامچی از اوایل شهریور آغاز می شود و تا اواسط مهر ادامه می یابد.
بخش یامچی با ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۲ دهستان ذوالبین و یکانات در شمال غربی شهرستان مرند با وسعتی حدود ۸۵۰ کیلومترمربع واقع شده‌ است.

دهستان ذوالبین به مرکزیت شهر یامچی، ۳۴۴ کیلومتر مربع وسعت و دارای ۱۳ روستای دارای سکنه می‌باشد.

دهستان یکانات به مرکزیت روستای یکان‌کهریز و ۴۹۶ کیلومتر مربع وسعت دارد که دارای ۱۵ روستای دارای سکنه و ۳ روستای خالی از سکنه می‌باشد.

یامچی در لغت به معنای چاپارخانه است که شواهد و قرائن تاریخی حاکی از این می‌باشد که این بخش از گذشته‌های دور در مسیر جاده ابریشم واقع شده بوده که بین اهالی به جاده (دوه چی) معروف است.
یامچی بسیار خوش آب و هوا با زمستان‌های رؤیایی و تابستان‌های خنک است. این منطقه با مناظر و طبیعت چشمگیر، مردمی خونگرم و مهمان دوست دارد.


کد مطلب: 12347

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/12347/یامچی-قطب-تولید-پسته-آذربایجان-شرقی

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com