دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۱

نمایندگانی که کار ربات را در تصویب لایحه تجارت انجام دادند

یک نماینده مجلس با انتقاد از نمایندگان در تصویب ۱۰۹ ماده از قانون تجارت در ۲ ساعت گفت: اگر یک ربات هم به جای نماینده‌ها می‌گذاشتند، حتما همین کار را انجام می‌داد.
نمایندگانی که کار ربات را در تصویب لایحه تجارت انجام دادند
توليد ايرانی: علیرضا سلیمی با انتقاد از نحوه تصویب لایحه تجارت در مجلس، گفت: بنای هیأت رئیسه این است که اجازه طرح مسائل را به نمایندگان ندهد؛ در حالیکه در تصویب این لایحه، به نحوی عمل شد که اگر یک ربات هم جای نماینده‌ها بگذارند، همین کار را انجام می‌دهد؛ در حالیکه برخی نمایندگان نسبت به این موضوع تذکر دادند، اما فعلاً گوش شنوایی در مجلس وجود ندارد و حق نمایندگان در حال تضییع شدن است.
این نماینده مجلس افزود: لایحه تجارت ایرادات فراوانی دارد و ما نگران هستیم که این لایحه تبدیل به قانون شود؛ بعضی از آقایان می‌گویند شما تصویب کنید تا برود شورای نگهبان؛ اما مجلس باید به تکلیف خودش عمل کند.
وی با بیان این که در جریان تصویب لایحه تجارت، فرصت اظهار نظر به نمایندگان داده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: این لایحه برگشتی از شورای نگهبان است و به نظر می‌رسد شورای نگهبان به این لایحه ایراد کلی گرفته است و وقتی ایراد کلی گرفته شود، نماینده‌ها باید برای تک تک مواد پیشنهاد جدید مطرح کنند؛ اما هیأت رئیسه با یک برداشت نادرست از آئین‌نامه، حتی اجازه اظهارنظر را هم نمی‌دهد و من معتقدم که این روش درستی در قانونگذاری نیست.
سلیمی درباره چرایی تصویب غیر کارشناسی لایحه تجارت از سوی نمایندگان مجلس گفت: دلیل اول این که این مباحث تخصصی هستند و عامه مجلس سر در نمی‌آورند و دلیل دوم هم این است که مجلس بی حوصله است و مسائل سیاسی برایش مهمتر است.
وی اضافه کرد: به نظر من نمایندگان باید یک مقدار پایه اطلاعات حقوقی داشته باشند که با آن قانونگذاری کنند؛ ولی متأسفانه برخی از نمایندگان هیچ اطلاعات پایه حقوقی ندارند و همین برای مجلس مصیبت شده است.
سلیمی افزود: من به جرأت می‌توانم بگویم که دوره به دوره مجالس ما از نظر علمی ضعیف‌تر می‌شود و در بعضی از مجالس کارشناسان برجسته حقوقی و اقتصادی داشتیم؛ اما تعداد این افراد روز به روز کم می‌شود.
 
کد مطلب: 12144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *