جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۰

۵۸۰ میلیون دلار ارزش تجاری قزل آلای ایران

معاون سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ۱۷۰ هزار تن قزل آلا به ارزش تجاری ۵۸۰ میلیون دلار در کشور تولید می شود، گفت: ۱۱ شرکت در واردات تخم چشم زده فعال هستند.
۵۸۰ میلیون دلار ارزش تجاری قزل آلای ایران
به گزارش توليد ايرانی؛ حسین عبدالحی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه ایران براساس آمار فائو رتبه اول جهان را در تولید قزل آلا دارد، گفت: تمام ۳۲ استان کشور در این زمینه فعال هستند و در سال ۹۷ حدود ۱۷۰ هزار تن قزل آلا در کشور تولید شده که ۹۰ تا ۹۵ درصد آن در داخل مصرف می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۶ هزار و ۵۰۰ واحد پرورش قزل آلا در کشور اضافه کرد: این صنعت فقط برای ۲۷ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده ضمن اینکه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزش تولید و ۵۸۰ میلیون دلار، ارزش تجاری آن است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات در ادامه با اشاره به واردات کشت تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور اظهار داشت: ۱۸ شرکت تقاضای واردات داشتند که از این تعداد ۱۱ شرکت سال گذشته و سال ماقبل آن اقدام به واردات کردند.
عبدالحی با اشاره به اینکه در بین شرکت‌های تولید کننده تخم چشم زده ماهی قزل آلا در جهان برخی از شرکت‌ها تولید کنندگان بزرگ‌تر و شاخص تری هستند، تصریح کرد: در بحث ارزی براساس دستورالعمل بانک مرکزی، شرکت‌های متقاضی واردات به میزان متوسط واردات سالهای ۹۵ و ۹۶ می‌توانند وارد کنند و کارت بازرگانی را باید قبل از اسفند ۹۶ داشته باشند.
وی ادامه داد: برای شرکت‌های قدیمی اگر یک سال سابقه داشته باشند یک میلیون دلار و اگر دو سال سابقه داشته باشند، دو میلیون دلار می‌تواند واردات انجام دهند.
معاون سازمان شیلات خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۵ به مدت یک ماه، سال ۹۶، ۴۵ روز و سال ۹۷ به مدت دو ماه واردات تخم چشم زده را ممنوع کردیم. چرا که در این مدت، اوج تولید داخلی بود که این اقدام ما با انتقاد زیادی از سوی تولید کنندگان قزل آلا مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه تخم چشم زده به عنوان نهاده بخش تولیدی قزل آلا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در کشور تخم چشم زده تولید می‌شود اما راندمان سازمان دهی و رشد آنها به اندازه وارداتی‌ها نیست و ما شروع کردیم روی این مسائل کار می‌کنیم.
به گفته این مقام مسئول بزرگترین مشکل تخم چشم زده‌های داخلی عدم رقابت با نمونه‌های خارجی در طول دوره رشد است.
عبدالحی در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتمال بیوتروریسم بودن بیماری‌های آبزیان در کشور گفت: یکی از عمده خسارت‌های آبزی پروری بحث بیماری است. به عنوان مثال بیماری لکه سفید میگو به تولید این محصول خسارت می‌زند و این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد. الان در نقاط مختلف دنیا، بیماری‌های مختلف اثرات خود را می‌گذارد. درباره اینکه آیا این بیماری‌ها بیوتروریسم است یا خیر، سازمان دامپزشکی و وزارت اطلاعات باید رسماً اعلام کند چرا که نیاز به بررسی و کنترل‌های دقیق دارد. اما مثلاً کشور صهیونیست قبلاً اعلام می‌کرد که بیماری ویروسی ندارد اما الان با این بیماری‌ها درگیر است.
وی با اشاره به اینکه واردات تخم چشم زده در صورتی می‌تواند کاملاً ممنوع شود که تولید کنندگان داخلی نیاز داخل را به طور کامل تأمین کنند و کیفیت آن را نیز تضمین نمایند، ادامه داد: ایران در زمینه تولیدات آبزی پروری رتبه ۱۹ جهان، قزل آلا رتبه یک، میگو رتبه‌ای بین ۱۲ و ۱۳ و ماهیان خاوریاری با رتبه سه قرار دارد که این آمار براساس اعلام فائو است. بنابراین ما الان جایگاه خوبی داریم.
معاون سازمان شیلات ایران درباره اینکه آیا از اعتباراتی که به بخش تحقیقات شیلات تخصیص داده شده، راضی هستید؟ گفت: شروع خوبی بوده است.

علت اختلاف آمار گمرک با سازمان دامپزشکی
عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات نیز در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تناقض آماری گمرک و سازمان دامپزشکی درباره میزان واردات تخم چشم زده در سال گذشته گفت: براساس آخرین اعلام سازمان دامپزشکی ۲۵۸ میلیون عدد تخم چشم زده به ارزش ۵.۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. گمرک هیچگاه میزان واردات را به صورت تعداد اعلام نمی‌کند گمرک وزن اعلام می‌کند و وزن را به راحتی نمی‌توان به عدد تبدیل کرد چرا که محموله‌هایی که وارد گمرک می‌شود حاوی مواد نگهدارنده هستند.
وی اضافه کرد: بنابراین وزنی که از سوی گمرک اعلام شده وزن ناخالص ورود کالا بوده و ما باید این عدد را بررسی کنیم تا به وزن خالص دست یابیم که فکر می‌کنم در نهایت به یک تلورانس معمول و منطقی با رقم اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی دست یابیم.
به گفته گلشاهی براساس آمار گمرک در سال ۹۶ حدود ۱۹ تن تخم چشم زده و در ۹۷ حدود ۲۹ از این کالا وارد کشور شده است.
کد مطلب: 12100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *