پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۱
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۶

تولید کننده نمونه انگور ایرانی را بشناسید +عکس

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت: باغ انگور تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز با تولید 152 تن در هکتار رکورد بالاترین میزان تولید انگور را کسب کرده است.
تولید کننده نمونه انگور ایرانی را بشناسید +عکس
توليد ايرانی: مجید طاهر پور مدیر جهادکشاورزی شهرستان خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار بسیج مهندسین کشاورزی با بیان این مطلب که  این رکورد به احتمال بسیار زیاد کشوری خواهد بود، بیان داشت: پیش بینی ما این است که آقای غلامرضا رجایی که تحت نظارت کارشناسان  بسیج مهندسین کشاورزی  موفق به تولید 152 تن محصول انگور درهر هکتار شده است، ازگزینه های اصلی ثبت رکورد کشوری باشد که البته  اعلام آن در صلاحیت وزرات جهادکشاورزی است.
وی کاهش مصرف آب به همراه افزایش تناژ تولیدی در واحد سطح  را از دیگر موفقیت های این باغدار برشمرد و اظهار داشت: مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی،به کاربستن اصول نوین تغذیه گیاهی، تعامل بسیاربالا با کارشناسان بسیج همگام با کشاورز و کارشناسان جهادکشاورزی سبب شد الحمدلله این باغدار عزیز موفق به کسب این رکورد شود.
وی با اشاره به تعاملات جهادکشاورزی و بسیج مهندسین کشاورزی در شهرستان خلیل آباد افزود: اقدامات بسیج مهندسین کشاورزی در امور آموزشی، نظارتی ، بازدید و سرکشی از باغات  در راستای اهداف جهادکشاورزی خلیل آباد بسیار موثر و ارزنده است؛ در حقیقت می توان گفت همسویی بسیج مهندسین کشاورزی با جهادکشاورزی به گونه ای است که مانند دوبال در کنار هم برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اجرای اقتصادمقاومتی در حرکت هستیم.
وی شهرستان خلیل آباد را قطب تولید انگور در شرق کشور معرفی کرد و یادآور شد: پسته زعفران انار و انگور چهار محصول عمده خلیل آباد است که محصول انگور با داشتن 6هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید سالیانه 150 هزار تن محصول غالب این شهرستان است و سالانه 30 درصد آن به مصرف تازه خوری و مابقی تبدیل به کشمش می شود.
وی در پاسخ به این سوال که میزان انگور تولیدی در سال جاری چه قدر بوده است اظهار داشت: متاسفانه وقوع سرمازدگی آذرماه سال گذشته میزان تولید انگور در خلیل آباد را 50 درصد کاهش داد و  موجب واردآمدن خسارت به باغداران شد که بخشی از خسارت باغداران از طریق یارانه کشمش تامین شد و برای تامین مابقی آنبه  دستگاه های زیربط اعلام خسارت و تقاضای پرداخت شده است.
این باغدار نمونه که تاکنون در سال های گذشته بارها موفق به کسب عنوان کشاورزنمونه کشوری شده است، با اجرای طرح های ابداعی آبیاری در باغ خود، توانسته در کنار افزایش عملکرد محصول خود در واحد سطح ، میزان مصرف  آب را  به میزان 50 تا 75 درصد  نسبت به روش رایج کاهش دهد و کارایی آن به تایید جهادکشاورزی شهرستان رسیده است و مسئولان ذیربط تصمیم به معرفی و ترویج آن به سایر باغداران دارند.
 
 
کد مطلب: 1205
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *