سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۱

طرح الگوی کشت آماده اجرا شد

معاون حفاظت از آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: معاونت زراعت و اصلاح نباتات، طرح الگوی کشت را اجرایی می‌کند و گزارش آن در شورای عالی آب به بحث گذاشته شده و به زودی در معاونت زراعت اجرایی خواهد شد.
طرح الگوی کشت آماده اجرا شد
توليد ايرانی:علیمراد اکبری در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در پاسخ به این سؤال که میزان اعتبار طرح‌های نوین آبیاری امسال چقدر است و چه سطحی از زمین‌ها به این سامانه تجهیز می‌شود، گفت: امسال ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار برای توسعه آبیاری‌های نوین در کشور تخصیص یافته که معادل آن با ارز نیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و قرار است به ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شود.
معاون حفاظت از آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال ۴۵ هزار هکتار از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است، گفت: ۱۳۰ هزار هکتار هم در حال اجرا است.
اکبری در پاسخ به این سؤال که شما متولی بخش آب و خاک هستید، اما عدم اجرای الگوی کشت در کشور منابع آب و خاک را هدر می‌دهد، گفت: متولی اجرای طرح الگوی کشت معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی است و ارتباطی به معاونت آب و خاک ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا در یک وزارتخانه تصمیم‌گیری واحد وجود ندارد، در یک معاونت عدم اجرای طرح به زیان برنامه‌های معاونت دیگر تمام می‌شود، گفت: اجرای الگوی کشت بسیار سخت است، الزاماتی دارد که باید همه آن‌ها مدنظر قرار بگیرد این الزامات از آمایش سرزمین گرفته تا ملاحظات اقتصادی کشاورزان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای الگوی کشت تنها محدود به بررسی‌های زمین‌های کشاورزی و اینکه چه استانی چه محصولی را به چه میزانی کشت کند، نیست بلکه سود آن محصول است که تعیین می‌کند کشاورز چه بکارد و چه نکارد.گفتنی است، منظور این مقام مسؤول این است که اگر کشاورزی هندوانه را برای خود از نظر اقتصادی به صرفه می‌داند دیگر اقدام به کشت محصول اساسی مانند گندم نمی‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نمی‌توانید با انجام تعیین نرخ تضمینی مناسب و یا اعمال مشوق‌ها و تسهیلات برای کشاورزانی که محصول اساسی می‌کارند آن‌ها را به سمت کشت محصولات اساسی و کم کردن سطح کشت محصولات آب‌بری که زیاد برای کشور مورد نیاز نیست بکنید، گفت: بله، می‌توان با مدیریت، کشاورزان را به سمت محصولات اساسی سوق داد، اما مؤلفه‌های زیادی هم در کنار آن وجود دارد که باید اصلاح شود.
 
 
کد مطلب: 11813
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *